Samppasport  Futurez

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 216 Vastauksia
  • 74009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 724
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #210 : 13.09.2025, 07:43:55 »
Mulla on 353ssa myös ongelma sintterilevyn kanssa, että kun kone ja laatikko lämpiää, ei kytkin enää irrota kunnolla. Ei välttämättä liity tähän,. mutta aika äkkiä vaikuttaa vaihteen päälle menoon, jos vähänkin jää siirtämään voimaa.

Mitäs muutoksia laatikkoon tuli, onko kaikki vaihteet suorakytkennällä? Mietin, että joidenkin vaihteidenvaihtojen kohdalla liikkuu useampi siirtäjä, niin voiko ongelma olla siinä? Synkronoitu ja suorakytkentä vaihde ei varmaan tykkää kytkeytyä samassa ajassa?

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 226
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #211 : 13.09.2025, 12:38:01 »
Mulla on 353ssa myös ongelma sintterilevyn kanssa, että kun kone ja laatikko lämpiää, ei kytkin enää irrota kunnolla. Ei välttämättä liity tähän,. mutta aika äkkiä vaikuttaa vaihteen päälle menoon, jos vähänkin jää siirtämään voimaa.

Mitäs muutoksia laatikkoon tuli, onko kaikki vaihteet suorakytkennällä? Mietin, että joidenkin vaihteidenvaihtojen kohdalla liikkuu useampi siirtäjä, niin voiko ongelma olla siinä? Synkronoitu ja suorakytkentä vaihde ei varmaan tykkää kytkeytyä samassa ajassa?
Mulla on ihan vakio kytkin, joka uusittiin ennen kun kaikki lyötiin ekan kerran kasaan.
Ei oo suorakytkentää ollenkaan, ihan perinteinen vinohampainen synkrolaatikko. 1-2 vaihteet vakiot ja sitten 3-4-5 teetetty + vaihdettu vanhemman mallisesta 4.45 perävälitys. Tuon perävälityksen takia sitten tietysti myöskin akselit vanhemman mallisesta jotka ei tietysti ennen olleet tuossa uudemmissa kuorissa. Tää on nyt se asia mitä pelkään sikäli jos vaihdevaijereilla asia ei tule kuntoon.

Vaijerit (á 450€ :o) sain nimittäin tänään jo vaihdettua, mutta ei pystynyt kaatosateessa testaamaan. Tuulilasi kun ryöstettiin jo tuohon huutokauppaherkkuun  ;D. Piti vaihtaa myöskin se yksi rikki oleva vetonivelen kumi, mutta paljastuikin pieni yllätys. Kuskin puolen vetareita onkin eri paksuisia, siellä oli 5mm ohkaisempi paikallaan mitä mulla hyllyssä olevat. Koska vaihto oli tarkoitus tehdä vaihtamalla vetoakseli nivelestä eteenpäin, jäi se nyt tekemättä kun haluan sitten nuo paksummat säästää kilpuriin. Koitetaan silti ensi viikolla katsastaa... ja kilpuriin saada uusi tuulilasi.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 226
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #212 : 23.09.2025, 20:57:34 »
Huutokauppaherkku saatiin leimalta läpi, lokasuoja kuulemma on vaihtokunnossa (jännä kun mureni kosketuksesta nosturille...  ;D). Saa jäädä talliin talveksi makoilemaan...
Kilpuriinkin saatiin vihdoin uusi lasi ja myöskin "maaginen taikalaatikko" on saapunut eli LIN-väylä emulaattori. Täten voisi seuraavaksi asennella sen paikoilleen ja testata josko meillä olisi toimivat pyyhkijät.

Vaan ei se vaihdelaattikko murhe kadonnut uusilla vaijreillakaan, keppituntuma on toki aivan eri planeetalta, mutta oireet täysin ennallaan  :'(. Eli saa taas purkaa koko tekniikan paikaltaan sitten kun nuo pyyhkijät saanu testattua. Mullahan on sähköissä semmonen pieni "ongelma", että mulla ei ole autossa käytettävissä mitään sähköjä ilman ECU:a ja moottorin irroituksessa taasen ajateltu niin päin että koko ECU:n johtosarja tulee moottorin mukana.

Samalla voitaneen todeta, että tällä autolla ei päästä viivalle tänä(kään) vuonna. Tässä tuli nyt myöskin sellainen sitten mieleen, että mikäs näissä on paperilla jakopään hihan vaihtoväli? En nimittäin löytänyt huoltokirjasta tätä? Kilometrien puolesta ei toki ole ongelmaa, mutta hihna vaihdettu 2020 eli on sitten 6v vanha ensi keväänä... Ja tuohon irtonaiseen moottoriin ois varmaan suhteettoman paljon mukavampi urakka :D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7132
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #213 : 23.09.2025, 23:00:26 »
No sehän on suomessa sen 4v kun muualla on 10v. :idiot2:
Hyvä kai se on vaihtaa kun on kone irrallaan. Ite oon vedelly noilla remmeillä semmosen 7-9v kun kilsat on olleet alle 100tkm.
Kuitenkin tulee sulla kiusattua konetta niin paa sinne uus gates tai conti.
Gatesilla on myös sinisiä remmejä jotka on koville kierroksille.
https://www.gates.com/us/en/power-transmission/automotive-timing-belts/automotive-timing-belts-racing-rpm.p.8595-000000-000001.html
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 226
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #214 : 25.09.2025, 19:13:54 »
Joo, täytyypi ottaa siis operaatioksi tuo ja taitaa olla huutokauppaherkussakin kilsat puolestaan täynnä remmillä. Hyvä harjotella irtonaisella moottorilla ja kattoa sitte saisko toiseen tehtyä paikaltaan  ;D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8208
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #215 : 26.09.2025, 17:30:22 »
saisko toiseen tehtyä paikaltaan  ;D
Saa, vesipumpun kanssa on vaan hieman ahdasta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 226
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #216 : 02.10.2025, 19:10:10 »

Ja meillä on toimivat pyyhkijät  *taavih->. Pienen tovin toki sai etsiä sitä oikeaa väliä ettei hakkaisi jompaan kumpaan stoppariin, sen verran monta kertaa pyöritelty testauksissa  ;D
Sitten kun taas jaksaa tallille mennä niin saa koko tekniikkapakettia irrotella paikaltaan...

 

RallyBaron  Samppasport