RallyBaron  Samppasport

V70 MKII B5244S katalysaattorin etulamda Dataa sivu3 --> Lamda vaihdettu sivu4

  • 53 Vastauksia
  • 3168 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Kiitos vinkistä tämä alipainepumppu täytyy testata. Jarrut kuitenkin tuntuisi toimivan normaalisti. Oletan siis niin että jos tuo pumppu olisi rikki niin vaikuttaisi siten että pysähdyttäessä pitäisi painaa jarrupoljinta reippaammin? Tai edes ilmeneekö mahdollinen vika tuollatavoin?  Mutta tarkistetaan kuitenkin. Tarkka kalibroitu alipainekittari minulta löytyy joten voisiko sillä testata? Mittari kiinni alipainelinjaan ja virrat päälle mutta ei mosaa käyntiin? Tai  miten tuo kuuluu testata?

Kolmitieventtiili ei vuoda virrattomana jos nyt olen samassa EVAP venttiilissä mitä tarkoitat? Kokeilin virrattomana ja tiivis tuntuisi olevan. Virrallisena pitäisi ilmeisesti olla auki mutta sitä en koittanu.

Lamdaahan ei viä ole vaihdettu joka kait voi olla ihan varteenotettava vikamahdollisuus sekin ja siinä mielessä ajattelen että kun omat jyvät on läpi käyty niin sit siinä kohtaa vasta pudotetaan rukkasia ja ennen ei luovuteta :) Eikähän tässä ainakaan vielä omat hermot ole olleet mitenkään koetuksella. Ts jos olisi ns akuutti tilanne niin mähän olisin vaihtanu tuon lamdan ihan ekkana ja sit vasta lähteny hakemaan vikaa muualta. Mutta siinä sit jäisi nämä ehkä tulevaisuutta auttavat hommat tekemättä. Kun tekee perusteellisesti turhaakin työtä kaihtamatta ni on sit viisaampi seuraavalla kerralla.

Bensan painemittaus suoritettu. Eli enste mittarin tarkistus että näyttää noin suurinpiirtein oikein eikä paineistettuna vuoda ilmanpainetta. Sit yöseisonnan jälkeen mittaus ja linjapaine oli nolla joka kait on ihan normaalia? Kokeilin viä varuiksi silleen et painoin sitä keskipinniä ja bensaa ei tullu.

Sit käytin virtoja päällä ja lukeman tarkistus joka tuon mittarin mukaan oli 3.3Bar. Sit käyntiin niin siinä kohtaa paine oli tuon mittarin mukaan 3.9Bar. Sit sammutin niin paine 3.5Bar. Uudelleen käyntiin niin 3.9Bar. Viisari ei väpätä nitenkään epätavallisesti. 

No kun toi S60:nen on pihassa niin täsmälleen samalla tavoin mittaukset sille. Yöseisonnan jälkeen 0Bar. Sit muut täsmälleen samalla tavoin mitatut lulemat olivat 0.1 pienemmät. Eli alkuun vai virtrat päällä 3.2Bar. Käynnissä ollessaan 3.8Bar ja siitä sammuksiin niin 3.4Bar.

Kameralla kun kuvasin todella läheltä niin siinä sit vasta huomasi aavistuken heijaamisen. Siis ihan minimaalisen juuri ja juuri havaittavissa olevan kummassakin kulkineessa. S60:ssä sykli inan nopeampi ehkä kaksi liikettä /1s.

Summaryvä ehkä voisi todeta niin että bensanpaine olisi oikein V70:ssä kun se on hyvin liki samaa tuossa vm06  S60:ssäkin. Mosahan on sama kummassakin samoilla tehoillakin. Mittari tosiaan ei ole mitenkään kalibroitu joten lukemat voi shiftata suuntaan tai toiseen.

Kait lamda täytyy vaihtaa ja sit kattoa tai olisiko tuon sähköisen alipainepumpun tarkistuksen lisäksi muuta ehdottaa?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Se kolmitie takaisku ei oo takaisku. Se on ejektori. Tekee siis paineella alipainetta. Toki se ei molempiin suuntiin joka haarasta virtaa vapaasti.
https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/bremse/bremskraftverstaerker/vakuum-ejektor/1022033/

Vanhemmissa malleissa ei ollut lainkaan sitä alipainepumppua jonka venttiilimötikkä on alipaineletkussa siinä ajovalon takana kuskinpuolella.
https://youtu.be/V-h5W6pK0j4?si=acd0am_ZayJhvmd7
« Viimeksi muokattu: 20.10.2024, 11:08:41 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Se kolmitie takaisku ei oo takaisku. Se on ejektori. Tekee siis paineella alipainetta. Toki se ei molempiin suuntiin joka haarasta virtaa vapaasti.
https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/bremse/bremskraftverstaerker/vakuum-ejektor/1022033/

Puhutaanko nyt tästä EVAP:stä?
Mites tuo sähköinen alipainepumpun testaus suoritetaan?
Ts voiko sen tehdä siten mitä edellisessä postauksessa kysyin?

Heetkinen Kuva ei taida olla EVAP:stä. Miten tuo kuuluu testata?
« Viimeksi muokattu: 20.10.2024, 11:05:00 kirjoittanut JKE »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Look up. ::)

Erittäin hyödyllinen postaus.

Kiitokset!!!

Tässä selvisi sekin että jossain kohtaa ihmettelin virtoja päälle laitettaessa että bensapumppuko ääntää epätavallisen voimakkaasti ja liian pitkään (luulin tuon ääntä bensapumpun ääneksi) ja sit ihmettelin toisella kertaa kun kuului vaan nätti surahdus?? Eli Se nätti ääni oli bensapumpun ääni ja toi ronskimpi aiemmin kuultuna alipainepumpun.

En nyt testaamatta sano mitään mutta aamulla ennen kun auto taas läx liikkeelle mulla oli pelkät virrat päällä kun bensanpainetta testasin niin jonkinaikaakin eikä tuo kyl ylimääräisiä käyny. Äänihän on sellainen että olisin varmasti sen huomannut.

Mutta Testataan. Ja jos saan alipainemittarin helposti linjaan kiinni niin kattotaan missä alipaineessa sammuu ja missä lähtee käyntiin. Sen mittarin lukemiin voi luottaa niin siinä mielessä siitä tiedosta voi jollekin joskus hyötyä ollakin.

Entäs toi ejektori voiko sillä olla jotain tekemistä lamdaan ja miten se kuuluu testata? Tai onko se sellainen että jos on rikki niin sen huomaa jokatapauksessa?

Edit:
Taidankin tehdä niin että nyppään tökkelin irti tuosta alipainepumpusta niin ettei pumppu käy ja katton muuttuuko Lamdan arvo siitä? Meinaan se lamda-arvon hyppely periaatteessa voisi jopa liittyäkin tuohon siinä mielessä että arvo muuttuu kun pumppu käy ja pysähtyy? Noin taidan tehdä testauksen jahka auto illalla pihaan tulee. Varmaan tosta toimenpiteestä voi joku vikakoodi kehkeytyä mutta nollataan se jos noin käy.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2024, 12:15:45 kirjoittanut JKE »

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Tänään sitte veivasin lamdan irti. Ei se nyt sit kuitenkaan mitenkään mahdottomasti ryytyny ollut. Kiintolenkkiavaimilla ei saanu sellaista otetta että olisin lähteny isommin edes koitamaan ettei lamdan kanta sorvaannu. Hain sitte MTX:n lamamdahylsyn ja se oli ihan toimiva ja huokeakin kampe tossa. Toki varasin Bahcon voimahylsynkin et jos tolla MTX:llä ei luovuta ni sit johdot juuresta poikki ja voimahylsyä kehiin.

Käsiini kun sain lamdan niin vain ohut valkea huntu oli pinnassa. Jos tulppa olisi väriltään ton näköinen niin pahasti laihalla kävisi. No toi ei ole palotilassa joten siltä pohjalta. Oletin että voisi olla mustaa tai tummaa karstaa mutta ei.

Uusi Lamda laitettu paikalleen ja testerillä sit kattomaan livedataa. Nyt on ekaa kertaa sellainen fiilis että jotain konkreettista saattoi käydä sillä takimmainenkin alkoi näyttämään muitakin arvoja eikä vain sitä yli 0.8 arvoja. Käyntilämmössä 2500r/min takimmaisen käppyrä oli vähän samanlaista kuin tossa S60:ssä. Keskimäärin 0.55 kieppeillä. Etumainen ei viivasuoraa ykköstä ollut mutta  --> EDIT:  0.1 vaihtelu oli 0.01 ykkösen molemmin puolin eli voi ehkä olettaa olevan ok. Heittely putosi siis alle 1/10 osaan siitä mitä se vanhalla oli.

Maantiellä en viä käyny joten käytös voi vielä muuttua. EDIT  <---

Sellanen tossa Denson lamdan kierteissä oli että siihen oli valmiiksi laitettu kuumankestävää rasvaa. Mullahan on teollisuuskäyttöön tarkoitettua sellaista mutta eipä sitä sit tarvinnu laitella.

Lopuviikosta volle taas on tiellä enempi joten sitpä se nähdään loppuuko nykiminen ja pysyykö valot sammuksissa.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2024, 07:11:02 kirjoittanut JKE »

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #51 : 22.10.2024, 21:53:44 »
Joku kertoi että näitä on tehty viä 2008 osista mitä on ollut varastoissa ja nämä kaikki olisi "Classic" -malleja? No tästä en tiedä mutta se on varmaa että on 2008 ja MKII


Näyttääpä tosiaan pieni erä (2200 kpl, normivolyymi 40-50tkpl/v) valmistuneen 2008 puolella, ja vastaavasti V70III:a valmistunut 2007 puolella melkein 20 000kpl.

Classic on markkina-alueittain optimoitu komponenttivaraston tyhjennyserä ja niitä on myös 2007 mallit.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #52 : 24.10.2024, 15:10:55 »
Muutaman reisun jälkeen tuntuisi pelaavan moitteetta. Alkaa vaikuttaa sille että tällä kertaa vika taisi olla lamdassa?

Noo, seurataan nyt viä kuitenkin ja katton livedataa tässä joku päivä pidempien reisujen jälkeen ennen kun sulkee tän "issukan" ns. ratkaistuna.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Se oli sitten työvoitto  :)

 

RallyBaron  Samppasport