Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 MKII B5244S katalysaattorin etulamda Dataa sivu3 --> Lamda vaihdettu sivu4

  • 53 Vastauksia
  • 3167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #30 : 14.10.2024, 18:37:51 »
S60:nen kotiutu niin kattelin siitä mitä lamdat kertoo käyntilämpöisenä tasaisella 2000r/min käyntinopeudella. Selvisi että V70:n ja tämän data eroaa radikaalisti toisistaan. Etumaisen pitäisi pysyä liki ykköstä kaiken aikaa tasaisella käyntinopeudella mutta takimmaisen sit vaihtelee 0.2 - 0.8 välillä. Tässäpä kuvaa datasta jollaista sen pitäisi olla. Alempi käppyrä on siis takimaisen lamdan dataa

Ainiin Tässäkin polttoaineen lämpö samalleen -40 ja bensanpaine 5.5bar. Käyntisykli taisi olla tyhjäkäynnillä jotain 5% luokkaa.

Edittiä vielä: Eli siis olen siinä lulossa että etumainen säätää seoksia ja takimainen "hienosäätää" lisää niin että katalysaattori toimisi mahdollisimman tehokkaasti ja että tuolleen säätö tapahtuisi tarkemmin, nopeammin ja siis olisi pa -talouden kantilta hyvä?

.
.

« Viimeksi muokattu: 14.10.2024, 18:46:40 kirjoittanut JKE »

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MKII B5244S katalysaattorin etumainen lamda --> kyssäri
« Vastaus #31 : 17.10.2024, 18:19:25 »
Uusi lamda tilattu mutta sen tuleminen tuntuu kestävän. Tai no viikko minusta on jo sitä että tuntuu kestävän.

No ajattelin että nyppään sen irti ja annan sille hoitoa mutta kuten ennakoin niin sehän peeveli on ryytyny kiinni enkä sit väkiste lähteny sitä koittamaan. Mietin mahdollisuutta että olisi karstoittunut siinä määrin että sentakia toiminta olisi sitä mitä se on.

Ajattelin sit toista konstia eli sitä että ajaa enste kuumaksi ja sit motarilla tekee muutamia reippaita kiihdytyksiä ja siitä sit nostaa kaasun pois ja antaa nopeuden laskea ja sit pienempää samalleen pedaali ylhäällä. Het perään uudelleen muutama reipas kiihdytys ja samalleen. Hidastusramppikin oli sopimoilleen alamäkeen ja siinä kans kaasupedaali kokonaan ylhäällä ja vaihteita pienemmälle sitä mukaa kun tarvis. Ajattelin että tolleen tehtynä karsta voisi kuumeta niinpaljon että sit kun saa happea (moottorijarrutuksessa) niin karsta voisi hyvällä tuurilla alkaa palaa pois.

Kuitenkaan en rankaissut silleen et mitään isoja käyntinopeuksia olisin antanu. Vajaat 5t kierrosta oli maksimissaan kiihdytyksissä ja hidastuksissa 4t kieppeillä maksimissaan.

Mutta etumaisen lamdan arvo alkoi pysyä hyvin tarkkaan ykkösessä. Takimmaisen sit ei ole samanlaista mitä tossa S60:ssä on. Onkos näissä sit jotain lisähappisysteemejä pakoputkeen jollaisia joissain merkeissä on? Mietin että jos on niin otetaanko niitä pois käytöstä kuten joistain niin tehdään? Se vois selittää jos olisi disaploitu ja onko tuo lisähappi annostelu edes katin etupuolelle? No samapa tuo jos alkaa pelata niin en ala irroittelemaan ja uusi lamda jää ns varaosaksi hyllyyn.

Tässä viä kuuman mosan lamda-arvoja 2000r/min käyntinopeudella. Het kun pihaan tulin laski takimmaisen arvo likenne 0.1 arvoa ja siitä sit hiipi tohon mitä kuvassa on. Olisko sit niin et katalysaattori oli alkuun tosikuuma ja jäähtyi sit?




Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
 ::)
…niin se puhdistus, se puhdistus niin…
 V:>

Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
::)
…niin se puhdistus, se puhdistus niin…
 V:>

Kaasuläppäkoteloonkin autti. Koodinlukija antoi vajaan vuoden verran kahta, kolmea vikakoodia, jotka liittyi map-anturiin ja ihan muihin. Viisaat käski vaihtaa ja vaihdatin map-anturin ja kaikkea vikamahdollisuutta pyöriteltiin. Olin jo niin tottunut nollailemaan sitä vaan, mut sitten yksi vanhaparta ehdotti joku kesä sitten(tietämättä edes koko ongelmasta), että voitais ajankuluksi avata ja putsata se kotelo, jos siitä on aikaa, kun viimeksi. Eihän sitä oltu koskaan mun aikana ja niin vain kävi, et koodit ei tulleet enää takasin, kun lähtivät.

Putsaus auttaa moneen vaivaan, kutinat loppuu…
 ;D
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Toinen puhdistus ”rituaali” on toi bensiinijärjestelmänpuhdistusaineen kaataminen tankkiin tietyin välein. Varsinkin, jos ajelee paljon matalilla kierroksilla… ja ennen katsastusta käydään huudattamassa konetta motarilla. Todistetusti vaikuttaa pakokaasuarvoihin. Yksi pikkuauto oli ostaessa niin tukkeessa, ettei mäkeä tahtonut päästä päälle. Antamalla ”hellästi” kenkää sille, sekin alko siitä aukeemaan ja toimi oikein hyvin sen auton omistuksen ajan…
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Eipä se sitten kauaa toiminu. Nyt tarkistin viä sen että bensapumpun käyttöjakso pysyy stabiilina. Pysyy aivan stabiilisti jossain noin 6.7% kieppeillä 2000r/min ja jaksoaika myös muuttuu loogisesti kierrosten mukaan. Eli ehkä voisi ajatella niin että bensaa on tarjolla määrä mitä ECU mosalle tarjoilla haluaa. En siis mittaillu mittarilla bensanpaineita tukista.

Etumaisen lamdan arvo hyppelee sattumanvaraisesti ja auton kierrosluku myös aavistuksen muuttuu hyppelyn tahtiin. Huomaa tossa kun pitää tasaiseen 2000r/min. Rinkimitarista sitä ei nää mutta korvalla kuulee et pientä heijausta on.

Uusi lamda saapui tänään ja vaihdan sen. Ennen vaihtoa kuitenkin pois suljen mahdollisuuden et tökkelissä olis huono komtakti. Ts. avaan sen katton ettei oo hapettumaa, puhdistan varuiksi ja laitan jotain ohutta öljyä vanupuikolla tai muulla sellaisella et ei kastele koko liitintä märäksi vaan vain kontaktipinnit. Sit paikoilleen ja kokeilu viä kertaalleen.

Jos edelleen hyppelee ni sit vedän sivuleikkureilla johdon poikki jostain liki liitintä ja komennan kunnola lenkkiavaimella. Tuolleen siksi et jos sattuu löytymään joku selvä syy viallisuuteen jonka voi korjata. (johdinhankauma tms.) Eiköhän se siitä sit aukea. Jos edelleen tuntuu olevan lujassa ni sit vedän aivan lamdan juuresta poikki ja laitan 6-kanttihylsyn ni luulis lähtevän. Sit osan voi viskoa roskiiin samontein.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Melkein kyllä veikkaan että vika löytyy täysin muualta kuin noista lamdoista, arvojahan ne kuitenkin antaa ja lukee, tai ainakin todella monessa tapauksessa näin käynyt..

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vähän ittekin ajattelen näin. Nyt sit ehdotuksia mistä vikaa kannattaisi viä ettiä ennen kun lamdaa lähtee irroittelemaan. Mikäs siinä jos sen ehjänä saa mutta voi olla ettei niin käy..

Alipainevuotojahan mä en löytäny pl se bensahöyryjen letku mutta sen viä katton. Samoin se venttiili siinä imusarjan alla niin vaikuttaisi toimivan OK. Bensapumppu käy tasaiseen joten oletuksena paine on myös kohdillaan? Pitäiskö se viä mitata vai onko tuo käyntisyklin tasaisuus riittävä

Mitäs seuraavaksi?

EDIT:

Mites tossa tökkelissä menee signaalit? Uudessa on kaksi mustaa johdinta sekä valkea ja sininen. Kaksi maa -potentiaalia varmaankin on joista toinen lie on lämmityksen maa ja toinen ECUn signaalimaa? Sit on varmaankin lämmityksen jännitepotentiaali ja sit itse lamda-arvon signaali.

Kiinnostaisi mitata/todeta se että onko signaalimaa varmasti kunnolla maissa. Tyyliin 2W 12V polttimo silleen et toinen johdin + napaan ja toinen tökkelin signaalimaahan --> Jos lamppy palaa kirkkaasti maa on kunnossa.

Sit lamdasignaaliin vois laittaa ihan Fluken jännitemittarin ja kattoa että jännitearvo on looginen. Kait sen luulisi olevan jotain alle 5V kun lamda on kiinni ja 5V kun lamdan tökkeli on irti? Kun ECU signaalista on kyse. Ja voihan se lukema olla ihan sitä samaa mitä vikakoodilukijankin data kertoo. Sen voi tosiaan koittaakin et ottaa tökkelin irti niin mitä lukija siinä kohtaa sanoo.

Tolleen ehkä saisi jonkinlaisen varmuuden siitä että lamdan johdotukset ECU:lle ovat kunnossa?

Johtojen merkitys tarttee varmaankin olla 100varmasti oikein ettei mene laittamaan lamdasignaaliin polttimon toista johtoa sillä luulen et ECU voi suuttua jos siihen lamdasignaalijohtimeen menee akkujännite.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2024, 09:04:14 kirjoittanut JKE »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
En tiedä mutta tuo käyntisykli ihmetyttää... Mistä se tietää sitä säännöstellä?
Eikö se pumppu huuda hoosiannaa kaiken aikaa? Pumppu painaa sen 3bar ja ecu varmaan säätää ruiskuaikaa tarpeen mukaan. :P

Niissä missä on fps ja pem uuden pumpun käyntisykli on n. 35% +/-5%.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Voiko paineensäädin olla sellainen et säätelee pumpun käyntitarvetta pumpun releen kautta? Jokatapauksessa tuo lukija ilmoittaa % -osuutena p-ainepumpun käynnin. Se että mitä tuo sit loppupeleissä tarkoittaa? Onko olenkaan pumpunkäyntiin liittyvä arvo tai esim.  paineensäätimen aukioloajan tms. ja kuinka oikein tuo lukijan ilmoittama arvo on niin sitäpä sitä ei varmaan ketään tiedä. Jokatapauksessa arvo pysyy stabiilisti samana ja muuttuu loogisesti auton käyntinopeuden mukaan. Ajossa livedataa en ole kattellu miltä se näyttäisi. Kaasuläpän asennon kanssa kait pitäis olla yhteneväistä kun ottaa huomioon onko kiihdytystä, moottorijarrua, tasaista vai alamäkeä jne jne.?

Se kyl on hiukan erikoista että auto sammuksissa lukija muistaakseni ilmoittaa pumpun käyntiosuudeksi 5%? Onko tuo sit jokin ECU:n lähtötieto jonka lukija sit koppaa? Samaan tapaan etu -Lamda-arvo on tasan 1 auto sammuksissa. Voisi kuvitella ettei se ole aivan nuin varsinkin het sen jälkeen kun auton sammuttaa vaan arvo lähtisi liukumaan johonkin suuntaan siitä mitä se sammutushetkellä oli?

Voikait sen bensapaineen mitatakin sillä helppo hommeli se on.

Lamdan tökkeli oli siisti. Laitoin sit vanupuikola ohuelti voidetta (WD40:stä) pinneihin. Lamdan johtojen värit on samalleen kuin uudessakin. Jos arvata pitäisi niin mustat on maita ja valkea on lämmitysvastuksen jännite ja sininen lamdasignaali. No, summissa en ala koittelemaan yhtään mitään. Autohan läx pihasta joten illalla sit kuulee oliko mitään vastetta kun töistä palaa takas pihaan. Luulen et ei muuttunu miksikään.

Mutta jos oli ehdotuksia mitä jo tehtyjen lisäksi kannattaisi tutkia niin niitä kehiin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Paineensäätimessä pumppuhässäkässä ei oo mitään sähköistä. Ainoot sähköt on pumpun virta ja maa sekä tasoanturien virta.
Ei se silloin voi ohjata pumppua mitenkään.
Kaasuläppä ja maf liittyy kuormitustietoon...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JKE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
OK Sit on tuon lukijan softanvääntäjä tehny mitä on tehny ja olettanu ettei ketään tunne auton tekniikkaa niin tarkaan et em voisi kyseenalaistaa :) Toisaalta samapa se minkä tietojen perusteella ilmoitaa. Perusoletus ilman mittauksia on että paine pysyisi siellä missä pitääkin. Em kyllä sit edellyttää että lukijan sw -nikkari on tienny mitä tekee.

Mitataan mittarilla ni sit tiedetään.

Edit: Mulla tosiaan ei ole ollu näitä viä minkään aikaa joten en tosiaan tiedä enkä tunne tekniikkaa lainkaan. Jostain muunmerkkisestä kulkineesta saattaisin jotain jopa tietääkin mutta ei mennä siihen ;)

Mutta nostetaan oleellinen kyssäri uudelleen eli jos oli ehdotuksia mitä jo tehtyjen lisäksi kannattaisi tutkia niin niitä kehiin
« Viimeksi muokattu: 19.10.2024, 18:56:46 kirjoittanut JKE »

Poissa Toby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • MINÄ vs. KIVI …kärsivällisempi voittaa…
Hapettumista ja paskoista liittimissä,
CRCllä on spraypulloissa liittimille ja elektroniikalle tököttiä, joilla poistaa hapettumia ja puhdistaa/voidella kontaktipinnoilta. Tuolla hapettumien poistajalla tullut useammin jo käyttöä, esim. maadotuksien käsittelyssä, kun taas toi puhdistus ja voiteluaine uudempi tuttavuus.

Bensapumpulle menee toisiaan viisi johtoa. Pumpun +/- , antureiden singaalit (3). Se paineensäädin on semmoinen metallinen ”nännirinkula”, johon menee maadoitus. Se käsittääkseni päästää ylimääräisen paineen läpi takaisin tankkiin. Tämä ”tieto” ihan siis mutuna, sitä aparaattia käsissään pyöritelleenä ja ihmetelleenä.

Sitten taas niistä lukijalla luetuista ”haamuarvoista”… voihan se olla, että jotkut arvot on sinne auton tietokoneelle jumitettu, jotta se systeemi toimii ja tai joku vaihtuva arvo saattaa olla tottakin, jota se auto säätää, vaikkei se sitten vaikuta mitään, jos siinä ei ole sitä säädettävää osaa. Tämmöisiä pohdin, kun noita moottoreita on erilaisia ja niissä eri säätyviä osia ja ominaisuuksia. Käsittääkseni tämä ”perus” vapari on sieltä yksinkertaisimmasta päästä.

Eiks ton lamda-arvon pitäs olla melko tasantarkkaan yksi, vai miten se katsastuksessa on? Eikö ne siellä sitä mittaa…

Tulipas herättyä taas keskellä yötä…
 *nuqquun->  *kahvia->
« Viimeksi muokattu: 20.10.2024, 03:56:51 kirjoittanut Toby »
Kunnes ruoste meidät erottaa…

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3024
  • www.vrcf.fi
Laita se auto vidan nokkaan niin saat enemmän tietoa ulos mitä missäkin tapahtuu, tai sitten vaan harrastaa ja vian etsintä jatkuu..

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Toimiiko sähköinen alipainepumppu?

Ja onko se alipaineletkussa oleva 3-tie takaisku ehjä?

Elikkä tässä pää-alipainelinjassa, joka jarruservollekin menee.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo