RallyBaron  Samppasport

Ensiautoni: 740 GL, -91, B230F

  • 9 Vastauksia
  • 5158 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Ensiautoni: 740 GL, -91, B230F
« : 10.11.2015, 18:52:21 »
Hellurei,

Elikkä sattui löytymään eräältä vanhukselta tällainen varsin edullisesti. Alunperin oli tarkoitus lähteä katsomaan autoa josko siitä olis jääradalle, mutta tuohan olikin vielä soiva peli tielle.
Auto on tosiaan ensimmäinen oma autoni.





Perus specsit:
Ajettu: 412 000km (Osto vaiheessa)
Moottori: B230F
Vuosimalli: 1991
Laatikko: M47
Moottorinohjaus: Bendix Regina

Ostaessa autossa toimi kaikki, paitsi nopeusmittari ja kello. Seuraavana päivänä vikaa tutkittiin ja taka-akselin päästähän löytyi rispaantunut liitin. Liitin ja piuhat kuntoon, niin rupesi molemmat toimimaan. Eli tällä hetkellä autossa ei ole sinällään mitään vikaa. Paikat ovat pysyneet lujana ja kunnossa, eikä moottori huohota tai syö öljyä. Käytön ja ikääntymisen jälkiä löytyy niin ulkoa kuin sisältä, mutta pääasiassa paikat ovat ehjiä ja pysyneet kohtuu siisteinä. Pienehköjä ruoste pisteitä siellä täällä. Pahin kumminkin kuskin puolen takaovessa (korjattu), joskin kaupan mukana tuli myös ehjä ovi.

Tarkoitus olisi pitää auto suunnilleen sellaisenaan. Aika kuitenkin näyttää mitä vielä keksii, tai pidänkö autoa edes kovin pitkään. Pieniä fixailuja ja ehostuksia saattaa ajan mittaan tulla. Opintojen vuoksi ei tuota massiakaan hirveästi ole...

Hakusessa olis kaikkee hilpettä! Linkistä ostoilmoitukseen
Mm. ruutumaski, tuuliohjaimet, kumispoileri, jne...
« Viimeksi muokattu: 14.07.2017, 11:06:12 kirjoittanut Masutus »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #1 : 10.11.2015, 19:47:18 »
Ton korinen ja ikäinen isälläkin oli 90-luvulla, näköjään ne kestää aikaa ja kilsoja O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #2 : 02.12.2015, 22:04:53 »
Acht so, ei mennyt kauaa että oli stooria foorumilla  :D

Loota on M47, M90 tuli 940/960 vm 94 --->

Hyvässä kunnossa on pl tuo ovi :idiot2: Ja varaudu kytkinremppaan, voi olla ettei ole kaukana kun faarilla ollut viimeiseksi  :D

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #3 : 02.12.2015, 22:28:01 »
Acht so, ei mennyt kauaa että oli stooria foorumilla  :D

Loota on M47, M90 tuli 940/960 vm 94 --->

Hyvässä kunnossa on pl tuo ovi :idiot2: Ja varaudu kytkinremppaan, voi olla ettei ole kaukana kun faarilla ollut viimeiseksi  :D

Haha, joo :D kirjottelin mä tästä jo aikasemmin, mut muokkasin nyt pikkasen. Kytkytin ei ainakaan noilla vähäsillä ajoilla oo luistanu tai mitään. Tiiä sitten :-\ jos ny sais ees ajoon ton...
Pistetääs ny vielä toi M47:kin

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #4 : 19.04.2016, 19:49:39 »
Kovin on kyllä hiljaista ollut tämän laittelun kannalta, mutta vois tähän jotain turinoida ja laukoa tulevaisuuden aatteita ilmoille.

Kilometrejä nyt on jo kummasti kertynyt, tuota Vaasa-Kokkola väliä kun tulee muutaman viikon välein sahattua. Mittarissa taitaa nyt olla jotain ~416tkm. Sitä mukaan on auto ns. tullut tutuksi, eli epäkohtia alkanut löytymään :D ei nyt mitään kovin suurta onneksi. Käyn siis tosiaan kotopuolessa Kokkolan suunnalla aina silloin tällöin. Se on oikeastaan ainoa paikka missä kykenen autoa ylipäätään laittelemaan, Vaasassa kun on kerrostalon pihassa vähän nihkeä. Paremmat työkalut ynnä muut seikat sieltä myös löytyy laittelun kannalta.

Tällaista tässä nyt on tapahtunut:
  • Talvella jumittui vasen takajarru, mutta palautui aina tovin kuluttua. Avasin jarrut, notkistelin ja sittemmin on toiminut normaalisti.
  • Moottorin öljyt sekä suodatin ja ohjaustehostimen öljy tuli vaihdettua muutamia viikkoja sitten.
  • Vänkärin puolen etu-umpio vetää jostain kosteutta sisään. Koitettiin vetää lasisilikonia väliin, muttei auttanut ja vetää edelleen kosteutta...
  • Öljypaineen valo ei pelittänyt, niin väsättiin oma. Piuhat anturilta sisään ja pieni punanen ledi sovitettuna kojetaulun tyhjäänpaikkaan.
  • Takalasinritilä tuli hankittua! 8)
Tarpeellista laiteltavaa:
  • Loota ja peräöljyt.
  • Jarrut ja jarrunesteet.
  • Ruosteiden paikkailuja. (Osa tehty)
  • Vesipumppu vuotaa aavistuksen kylmänä ollessaan. Lämpimäksi ajellessa loppuu.
Virittely aatteita yms. ylimääräistä:
  • VX3:nen hankittu ja odottaa asennusta. Samalla uusitaan ainakin nokan stefa ja mahdollisesti venttiilikopan tiiviste.
  • Sähköflekti. Kytkentä niin, että saa pakkopäälle ja muuten automaattisella.
  • Paremmin virtaava (Turbon?) putkisto katiskasta eteenpäin.
  • Jos tuolle Bendixille on mitään tehtävissä, niin jotain lastua tms...
  • G80 lukon hankkiminen.
  • Imu puolelle ehkä jotain.
  • Mahdollisesti alustaan jotain parannusta ja jämäkämpiä tukikumeja sinne tänne.
  • Jotku kivat vanteet.
Siinäpä mitä päällimmäisenä tuli mieleen. Kovasti olisi toki visioita ja idiksiä, mutta ei vaan resurssit riitä :D
Auto tuntuisi olevan kyllä tekniikaltaan hyvässä kuosissa, mutta käytön jälkiä löytyy kyllä. Ja jos joku, niin maalipinta on huonossa kunnossa :( mietin jo, että olisko mahdottomuus maalauttaa jossain amiksella edullisesti, mutta ei taida olla mitään järkeä. Eipä tuohon liikoja kannata muutenkaan sijoittaa. Kunhan kelit hieman lämpenee niin vahailen ainakin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2016, 13:12:48 kirjoittanut Masutus »

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #5 : 19.05.2016, 21:09:02 »
Vihdoin ja viimein olis VX3 löytäny paikalleen. Parkkipaikka remonttina kerrostalon pihalla tuli razorin kanssa vaihdettua  ;D Iteltä kun ei momentti avainta löytynyt ja hän oli juuri oman moottorinsa kasaillut niin tiesi sitten hieman paremmin jutun jujut. Samalla vaihdettiin myös nokan stefa ja razorilta löyty myös Red Linen asennusrasvaa jota laitettiin jokaiseen liukupintaan. Avusta kiitos hänelle!

Vaihto sujui hyvin ja aikaa meni arviolta 1-1½h. Vetoja tuli lisää ja moottori käy kaikin puolin tasaisemmin, eli pelkkää hyvää! Jakohihnaa ei irrotettu nokkapyörästä ollenkaan vaan vedettiin nippusiteillä nokkapyörään kiinnii ja sitten vaan irti nokasta. Täten jakokaan ei päässyt hyppäämään ja sen näki viimeistään siitä, että jokainen jakomerkki (nokkapyörä, kampiakselin ratas ja apuakselin) oli oikealla kohdalla.

Parit asennus kuvat:


M nokkaa irrottamassa


VX3 paikallaan

Vanha nokka oli yllättävän lujasti tarrannu kiinni, vaikka siis jokainen pukki oli irti, joutui silti voimalla irrottamaan, että lähti sijoiltaan. Vähän joutui virranjakajan kanssa kikkailemaan kun se tuossa nokan päässä on, mutta ei mitään suurempia. Virranjakajasta tuli huomattua se, että sillähän näköjään pystyy säätäämään sytkän ajoitusta, ja täytyy sanoa, että en tiedä mihin asentoon se tuli laitettua  :o Moottori käy ja vetää kyllä nätisti, mutta silti kiinnostaisi tietää miten tuota kannattaa säädellä ja miten sytkän ajoitus vaikuttaa koneen luonteeseen ja mitä riskejä sen säädöissä on? Voiko esim. venttiilit palaa? Tässä tarvisin vähän neuvoja ja apua...

Myös sellanen juttu tuli noista momenteista mieleen, että onko suurempia vaikutuksia jos jonkun momentin vetää aavistuksen tiukemmalle kuin ohjeen mukaan kuuluis? Jos sen kerran vetää tiukemmalle ja ajaa sillä niin pitäiskö se jatkossakin laittaa samalla momentilla? Tässä tapauksessa vetastiin jakopään kiristin rulla 56Nm sen 50Nm sijaan.

Loppuun vielä pari fiilistely kuvaa  :) Kaveri kuvas ja teki photarilla taikoja  :D



« Viimeksi muokattu: 19.05.2016, 21:30:02 kirjoittanut Masutus »

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #6 : 19.05.2016, 21:13:09 »
Kuvat tuliki jäätävän isona :o Korjataan...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #7 : 19.05.2016, 21:17:23 »
mikä vesipumpun ratas? ;) meinaatkö tyhjää pyörää millä ei mitään merkitystä kun jakaja kannenpäässä?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #8 : 19.05.2016, 21:24:19 »
...niin tiesi sitten hieman paremmin jutun jujut.... Avusta kiitos hänelle!

Pelaako tää muka vielä? :o :D



Ei olisi uskonut, että yksi nokka voi vaikuttaa nuin paljon..  :idiot2:

mikä vesipumpun ratas? ;) meinaatkö tyhjää pyörää millä ei mitään merkitystä kun jakaja kannenpäässä?

Meinaa vissiin apuakselia? Mää mittään mistää vespumpun kohille laitosta tiiä  :D ja ei tuolla apuakselillakaan mitään merkitystä olisi ollut, mutta olkoot siinä kun YKK:hon pyörittää niin tehtaan merkithän ne sieltä kohille pakostakin tulee

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: Ensiautoni!: 740 GL, -91, b230f
« Vastaus #9 : 19.05.2016, 21:33:55 »
Meinaa vissiin apuakselia? Mää mittään mistää vespumpun kohille laitosta tiiä  :D ja ei tuolla apuakselillakaan mitään merkitystä olisi ollut, mutta olkoot siinä kun YKK:hon pyörittää niin tehtaan merkithän ne sieltä kohille pakostakin tulee

Juurikin näin :D ajatuksissani kirjottelin että vesipumpun...

 

Carcom Oy  Elekma