Kiitoksia pikaisista vastauksista.
En ole ajanut autolla lainkaan ongelman huomattuani. Huomenna ryhdyn syylärin vaihtoon ja laatikon sekä jäähdytysjärjestelmän armottomaan huuhteluun.
Ollos hyvä vain!
Laita jotain vähän vaahtoavaa pesuainetta siihen huuhteluveteen, että saat jäähdytyskanavat öljyttömiksi.
Tosin asianpesuainekkin käy oikein hyvin mutta se vaahtoaa tuossa hommassa pirusti. Ja tuo astianpesuaine on mitä loistavinta öljyn pesijää...
Huuhtele loota sitten vain öljyllä (vaikkapa mobil ATF 220).
Autohan on -95 ja 363tkm ajettu, eikä jäähdytysnesteen vaihdoista ole mitään huoltomerkintöjä. Pelkkää vettä ei tod.näk. ole käytetty, koska kyseessä on 100% Suomi-auto. Kansiremppa on papereiden mukaan tehty noin 50tkm sitten, joten pakokaasuja on voinut kiertää järjestelmässä. En tiedä, onko syyläri alkuperäinen, mutta jos on, niin on se kiitettävän kauan palvellut.
Juu, eli se lämmönvaihdin on puhjennut sen kansivian vuoksi. Pakokaasuista, varsinkin kireästä vaparista tai turbokoneesta saa PH:n tipahtamaan jäähdytysnesteessä yllättävän alas (hapanta), mikä on myrkkyä alumiinille.
Tosin emäksisyys olisi vielä pahempaa. Tätä jokainen voi kokeilla kaatamalla avoimeen astiaan ensin alumiinifoliota ja perään hitunen kodin putkimiestä...
Muovinen ja suljettu astia ja iso putkarimäärä ovat sitten kokeessa ehdottoman kiellettyjä!

Reaktio kehittää lämpöä ja vetyä. Eli tikut ja kipinät myös pois lähettyviltä. Ulkona sen voi turvallisesti tehdä. Kun näkee mitä ruokalusikallinen putkimiestä tekee alumiinifoliolle, voi miettiä mitä se tekee moottorissa kannelle.
Hapot tekevät saman mutta hitaammin...
Saman kokeen voi tehdä akkuhapolla ja alumiinilla...
Itselläni syyläri meni vaihtoon päädyn mehimisen takia tuossa 330tKm kohdilla. Itse automaagilootan lämmönvaihdin oli virheettömässä kunnossa.