Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

AW-71 jäähdytysneste ja öljyt sekoittuneet

  • 4 Vastauksia
  • 3233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tiedemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
AW-71 jäähdytysneste ja öljyt sekoittuneet
« : 27.03.2012, 19:24:40 »
Koin tänään otsikon mukaisen iloisen yllätyksen avatessani paisuntasäiliön korkin. Neste on vaaleanruskeaa ja selvästi öljyisen tuntuista sormissa. Tarkastin vaihteiston tikun ja siellä on täsmälleen samanlaista liejua, joten fluidit on varmaan jo täysin sekoittuneet keskenään. Vaihteisto kuitenkin toimii vielä täysin normaalisti; ei luista millään vaihteella edes kovemmissa kiihdytyksissä. Viimeksi olen kurkannut paisuntasäiliöön noin pari viikkoa sitten, jolloin nesteessä ei ollut mitään näkyvää merkkiä ATF:stä.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Onko vaihteiston huolellisesta huuhtelusta enää mitään hyötyä vai  onko kytkinlevyt jo varmuudella imeneet itseensä liikaa vettä? Olisiko siinä tapauksessa vaihteiston kunnostaminen jossakin alan liikkeessä kannattavaa, vai olisiko järkevämpää etsiä toinen, käytetty, vaihteisto tilalle?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: AW-71 jäähdytysneste ja öljyt sekoittuneet
« Vastaus #1 : 27.03.2012, 19:41:04 »
jäähdytin vaihtoon,huolellinen öljynvaihto,jonkunaikaa ajoa,ja taas öljynvaihto,näillä menin itse kun joskus kävi sama juttu,sen jälkeen laatikolla ajettu 80tkm ja meno jatkuu! :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW-71 jäähdytysneste ja öljyt sekoittuneet
« Vastaus #2 : 28.03.2012, 16:03:38 »
Kuten Jen sanoi, syyläri vaihtoon pikavauhtia. 

Tuo lämmönvaihtimen puhkeaminen juoruaa siitä, ettei jäähdytysnesteitä ole vaihdettu tarpeeksi usein tai systeemissä on käytetty puhdasta vettä. Tai sitten kansipahvi on ollut puhki ja neste siksi hapanta. Lieväkin jäähdytysnesteen happamuus puhkaisee tuon alumiinisen lämmönvaihtimen pikavauhtia.

Muutama huuhteluöljynvaihto laatikolle ja kyllä se siitä tokenee, jos et kovin ajele sillä vesi/öljy-emulsiolla. Laatikon laakerit ovat henki höllässä jos ajelet tuolla seoksella.

Öljyiset kytkinlevyt eivät vettä itseensä ime ja se vähäinen jäännösvesimäärä kyllä poistuu sieltä laatikosta kun laatikko käy parikin kertaa normaalilämmöissä motarinopeuksissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tiedemies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: AW-71 jäähdytysneste ja öljyt sekoittuneet
« Vastaus #3 : 28.03.2012, 18:11:42 »
Kiitoksia pikaisista vastauksista.

En ole ajanut autolla lainkaan ongelman huomattuani. Huomenna ryhdyn syylärin vaihtoon ja laatikon sekä jäähdytysjärjestelmän armottomaan huuhteluun.

Autohan on -95 ja 363tkm ajettu, eikä jäähdytysnesteen vaihdoista ole mitään huoltomerkintöjä. Pelkkää vettä ei tod.näk. ole käytetty, koska kyseessä on 100% Suomi-auto. Kansiremppa on papereiden mukaan tehty noin 50tkm sitten, joten pakokaasuja on voinut kiertää järjestelmässä. En tiedä, onko syyläri alkuperäinen, mutta jos on, niin on se kiitettävän kauan palvellut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW-71 jäähdytysneste ja öljyt sekoittuneet
« Vastaus #4 : 28.03.2012, 22:03:21 »
Kiitoksia pikaisista vastauksista.

En ole ajanut autolla lainkaan ongelman huomattuani. Huomenna ryhdyn syylärin vaihtoon ja laatikon sekä jäähdytysjärjestelmän armottomaan huuhteluun.
Ollos hyvä vain!

Laita jotain vähän vaahtoavaa pesuainetta siihen huuhteluveteen, että saat jäähdytyskanavat öljyttömiksi.

Tosin asianpesuainekkin käy oikein hyvin mutta se vaahtoaa tuossa hommassa pirusti. Ja tuo astianpesuaine on mitä loistavinta öljyn pesijää... 

Huuhtele loota sitten vain öljyllä (vaikkapa mobil ATF 220).

Autohan on -95 ja 363tkm ajettu, eikä jäähdytysnesteen vaihdoista ole mitään huoltomerkintöjä. Pelkkää vettä ei tod.näk. ole käytetty, koska kyseessä on 100% Suomi-auto. Kansiremppa on papereiden mukaan tehty noin 50tkm sitten, joten pakokaasuja on voinut kiertää järjestelmässä. En tiedä, onko syyläri alkuperäinen, mutta jos on, niin on se kiitettävän kauan palvellut.
Juu, eli se lämmönvaihdin on puhjennut sen kansivian vuoksi.  Pakokaasuista, varsinkin kireästä vaparista tai turbokoneesta saa PH:n tipahtamaan jäähdytysnesteessä yllättävän alas (hapanta), mikä on myrkkyä alumiinille.

Tosin emäksisyys olisi vielä pahempaa. Tätä jokainen voi kokeilla kaatamalla avoimeen astiaan ensin alumiinifoliota ja perään hitunen kodin putkimiestä... 

Muovinen ja suljettu astia ja iso putkarimäärä ovat sitten kokeessa ehdottoman kiellettyjä!  :nohnoh
Reaktio kehittää lämpöä ja vetyä. Eli tikut ja kipinät myös pois lähettyviltä. Ulkona sen voi turvallisesti tehdä. Kun näkee mitä ruokalusikallinen putkimiestä tekee alumiinifoliolle, voi miettiä mitä se tekee moottorissa kannelle.
Hapot tekevät saman mutta hitaammin...
Saman kokeen voi tehdä akkuhapolla ja alumiinilla... 

Itselläni syyläri meni vaihtoon päädyn mehimisen takia tuossa 330tKm kohdilla. Itse automaagilootan lämmönvaihdin oli virheettömässä kunnossa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport