Kulkukoira  Proturbo

S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)

  • 11 Vastauksia
  • 8889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Terve,

lauantaina ajelin normaalisti, kävin tankkaamassa ja lopulta vanhempien pihasta olisin lähtenyt kotiinpäin mutta auto(1) ei käynnistynyt. Solenoidi napsutti mutta starttimoottori ei lähtenyt käyntiin (5 kertaa siis samana päivänä käynnistelty). Ensiapu kokeiltu (2).
Olimme juuri faijan kanssa tarkistaneet nesteiden tasot ja tarkistin vielä akun ja sehän oli tyhjä. Ja virtaa vuoti 4,2 ampeeria jatkuvasti.  Akku(3) lataukseen ja apuakulla(4) lisäkäynnistelyjä.

OBD-mittarilla katsoin virhekoodit mutta mitään ei löytynyt (NO CODE).

Sulakkeiden vaihtelun ja mittarilla akkukengästä mittailulla matkustamon sulake numero 27 antoi 0,5 ampeeria virtaa (etuovi mutta tämä luultavasti vain käyntivalo + kuskin jalkatilan valot koska tuo virta väheni) ja numero 28 eli "elektroniikkayksikkö, kattovalot" antoi lähes 4 ampeeria ulos! Poistin sulakkeen ja virrat tippuivat 0,07-0,09 ampeeriin joka sekin on yli suosituksen (0,07) mutta näin vanhassa autossa ei mikään kummallinen.
Olisiko tuossa joku piuha viallinen tai liitos huono? Vie vain niin paljon virtaa (valot pitäisi viedä vähemmän virtaa?). Vai viittaako tämä väylävikaan?

Toinen ongelma on tuo startti. Starttimoottorin levähtäminen on ilmeisen harvinaista? Oireileeko hajoava startti ennen levähtämistä (olen kuukauden tuolla ajanut ja yhtään ongelmaa ei ole ollut)?? Vai onko tuossa vain solenoidin ja startin välinen piuhoitus / liitos viallinen?

(1) Volvo S60 2001 business classic 2.4 bensa + manuaali, Suomi-auto, 281000 km ajettu, itse ajanut heinäkuusta, huollot tehty kirjan mukaan noin 20k välein
(2) lyönti startin / solenoidin kylkeen ja liittimien painelu
(3) Volvon alkuperäinen akku, en tiedä kuinka vanha, nesteet varasivat oikein, 520A, 60Ah.
(4) 490A

Anteeksi liiat (?) lisätiedot; olen aloittelija autojen kanssa enkä oikein tiedä mitä tietoja tarvitaan. Kävin verkkosivustot läpi ja katsoin muiden vastaavia ongelmia ja hain huoltokirjan josta näkee nuo piuhat.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #1 : 22.08.2011, 09:35:05 »
Kyllä se elektroniikka vie virtaa amppeeritolkulla. Kun auto sammutetaan, niin kestää minuutin pari kunnes ne systeemit sammuvat. Sensijaan akku voi hyvinkin olla finaalissa. Samoin latausjännitteen voisi mitata.

Kun akku tyhjeni, niin oliko virta-avain pois virtalukosta? Tuli mieleen kun yhtä 2001-vuoden s60:aa lainasin, niin viikonlopun aikana lainaaja tyhjensi akun kolme kertaa. Piti avaimen virtalukossa ja luuli pitävänsä sitä pois-asennossa mutta olikin 1-asennossa.

Poissa Ukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #2 : 22.08.2011, 11:37:08 »
Kyllä se elektroniikka vie virtaa amppeeritolkulla. Kun auto sammutetaan, niin kestää minuutin pari kunnes ne systeemit sammuvat. Sensijaan akku voi hyvinkin olla finaalissa. Samoin latausjännitteen voisi mitata.

Latausjännite oli ok (faija katsoi manuskasta arvon, käynnissä ollessa ei tietty mitattu), siksi ihmettelin miten akku hyytyi alle 2 tunnissa? (kello 13 käynnistin ja ajoin vanhuksille parikymmentä kilometriä ja kello 15:15 ei käynnistynyt, toki akku oli varmaan "rajoilla" jo tuota ennen)

Odottelimme tuota vähentymistä reippaasti (tuolla kun on se ovivalo, jalkatilan valo ja kattovalo päällä kun oven avaa) mutta mielestäni eroa ei ollut. Sulakkeen kanssa lähti pois heti. Radio ja kello tietysti vie varashälyttimen kera aina vähän (juuri tuo varoraja) mutta ei se tuollaista 10x määrä pitäisi viedä? 7 A vuoto = 7 Ah päivässä = 60 Ah akku tyhjäksi alle viikossa jos muuta ei virtaa käytellä ja 4-5 päivän jälkeen alle käynnistysvirran?

Kun akku tyhjeni, niin oliko virta-avain pois virtalukosta? Tuli mieleen kun yhtä 2001-vuoden s60:aa lainasin, niin viikonlopun aikana lainaaja tyhjensi akun kolme kertaa. Piti avaimen virtalukossa ja luuli pitävänsä sitä pois-asennossa mutta olikin 1-asennossa.

Oli poissa virtalukosta kokonaan.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #3 : 22.08.2011, 13:53:43 »
Latausjännite oli ok (faija katsoi manuskasta arvon, käynnissä ollessa ei tietty mitattu), siksi ihmettelin miten akku hyytyi alle 2 tunnissa?

Mitä tarkoittaa "käynnissä ollessa ei tietty mitattu"? Ei se laturi silloin lataa kun moottori ei käy. Moottorin käydessä pitäisi akun navoista mittaamalla jännitteen olla jotain 13.5V - 14.5V paikkeilla. Alle 13 voltilla laturissa lienee jotain hämminkiä.

Kojelaudan sulakkeen 28 takana olevista laitteista joku voi olla rikki tai esimerkiksi vain jumissa esimerkiksi akun alhaisen varauksen takia. Akun miinuskaapelin irroitus hetkeksi voi palauttaa jumiutuneet toimiviksi. Sitäkään homma ei saa tehdä hätäisesti vaan odotella muutama minuutti joka välissä. Myös rikkinäinen rele (esim. mittarin takana CEM:ssa) voi olla vian aiheuttaja, eli joku laite ei lähde pois päältä.

Oikea vikakoodinluku voisi olla paikallaan, kun ei tuollaisella "OBD-mittarilla" löydy kuin moottorin vikakoodit.

Poissa Ukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #4 : 22.08.2011, 15:10:22 »
Lainaus käyttäjältä: Nortti
Mitä tarkoittaa "käynnissä ollessa ei tietty mitattu"? Ei se laturi silloin lataa kun moottori ei käy. Moottorin käydessä pitäisi akun navoista mittaamalla jännitteen olla jotain 13.5V - 14.5V paikkeilla. Alle 13 voltilla laturissa lienee jotain hämminkiä.

Kojelaudan sulakkeen 28 takana olevista laitteista joku voi olla rikki tai esimerkiksi vain jumissa esimerkiksi akun alhaisen varauksen takia. Akun miinuskaapelin irroitus hetkeksi voi palauttaa jumiutuneet toimiviksi. Sitäkään homma ei saa tehdä hätäisesti vaan odotella muutama minuutti joka välissä. Myös rikkinäinen rele (esim. mittarin takana CEM:ssa) voi olla vian aiheuttaja, eli joku laite ei lähde pois päältä.
Oikea vikakoodinluku voisi olla paikallaan, kun ei tuollaisella "OBD-mittarilla" löydy kuin moottorin vikakoodit.

Piti lukea: "käynnissä ollessa tietty mitattu" (samalla viikolla). Oli 14 ja risat.

Pitää varmaan pyytää seuraavalla kerralla tarkastamaan kun huoltoon tuon vien. Onko noissa lukijoissa noin paljon eroja? Eikö OBDII pitäisi olla standardi ainakin lukemisen kannalta? (lähinnä että voinko viedä nurkkapajaan huoltoon)

Tuo tarkistus on siis tehty kokonaan toisella (täydellä) akulla ja se 4 Ampeerin vuoto oli jatkuvaa vaikka odotteli hetken (0,2 ampeeria katosi vuodosta kun oven sulkiessa valot sammuivat).

Nyt on uusi akku noudossa ja irroitan sulakkeen toistaiseksi että saan auton siirrettyä jos saan auton käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011, 15:12:50 kirjoittanut Ukki »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #5 : 22.08.2011, 16:24:12 »
Piti lukea: "käynnissä ollessa tietty mitattu" (samalla viikolla). Oli 14 ja risat.

Pitää varmaan pyytää seuraavalla kerralla tarkastamaan kun huoltoon tuon vien. Onko noissa lukijoissa noin paljon eroja? Eikö OBDII pitäisi olla standardi ainakin lukemisen kannalta? (lähinnä että voinko viedä nurkkapajaan huoltoon)

OK. Nurkkapajalla voi olla ihan hienot testerit. OBD onkin kyllä standardi, mutta siellä on vain moottorin koodeja ja nekin on kerrottu ihan eri koodeilla kuin mitä volvo-koodit ovat. Volvon parikolmekymmentä muuta tietokonetta voi lukea vaikkpa BSR-lukijalla, joka on oikeastaan ainut edullinen lukija joilla homma onnistuu. Oikeasti toimivat lukijat esitellään tässä viestiketjussa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.0
Vanhempiin 2000-luvun S60,V70 ym. volvoihin käy http://en.bsr.se/products/503050/ lukija. Tässä koodit tulkataan mukana tulleesta manuaalista teksteiksi. Samoihin 2000-luvun  S60,V70 ym. volvoihin ja ihan uudet mukaanlukien käy http://en.bsr.se/products/503450/ lukija. Tuo purkki synkronoidaan nettiin BSR:n serverille, josta voi sitten lukea nettiselainta käyttäen vikakoodit.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #6 : 22.08.2011, 20:24:08 »
käytä akkuhuolossa sielä pystyvät testaamaan onko akku oikosulussa ja tarvittaessa tarkistavat laturin diodit ettei sitä kautta vuoda virtaa.

Poissa Ukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #7 : 22.08.2011, 22:24:17 »
Akussa oli ainakin yksi kenno pimeänä. Startissa liittimien avaus ja putsaus riitti + akun kenkien putsaus.

Uusi akku sisällä ja käynnistyi.

Edelleen vuotaa 4 ampeeria virtaa ja otin nyt toistaiseksi sulakkeen 28 pois että pääsin kotiin ja uskallan jättää auton seisomaan (0,7 ampeeria kulutus ilman sulaketta).

Tietty sulakerumbasta tuli se "SRS-turvatyyny huolla heti" -virhe mutta eipä se haittaa.

Pitänee viedä huoltoon luettavaksi ja korjattavaksi.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #8 : 23.08.2011, 18:11:04 »
Kuinka pitkältä ajalta mittasit tuon vuotovirran?
Ainakin itellä tuo luukut kiinni (siis kaikki, mukaanlukien konepelti ja peräluukku) ensin imee sen 6A, sitten n. 5 min päästä putoaa alle yhden. Noin vartin päästä tuo on pienimmillään (0,01-0,02A), ja pitäisi olla normaalia.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Ukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #9 : 24.08.2011, 12:45:21 »
Kuinka pitkältä ajalta mittasit tuon vuotovirran?
Ainakin itellä tuo luukut kiinni (siis kaikki, mukaanlukien konepelti ja peräluukku) ensin imee sen 6A, sitten n. 5 min päästä putoaa alle yhden. Noin vartin päästä tuo on pienimmillään (0,01-0,02A), ja pitäisi olla normaalia.

Pisin aika oli 15 minsaa mutta se oli vanhalla akulla - tuolla sain kerran (vain yhden kerran!) ilmoituksen että "akussa virta vajaa" (tai joku, se hävisi melkein välittömästi).

Mutta joku tosiaan akun tyhjensi 5 päivän seisomisella - jos tuo viallinen akku ei sitten purkanut itseään lisäksi. Ja kahdessa tunnissa imaisi akun virran sellaiseksi että se ei jaksanut käynnistää.

Pitää vielä ennen huoltoa laittaa sulake kiinni ja mitata vuotovirta vaikka ajamisen+vartti jälkeen (tietysti lyödä luukut kiinni, tosin takaluukussa on valot jos ei ota sulaketta sieltä irti?). Mitä auto tekee tuolla 6 Ampeerilla tuon 5 minsaa?

Olen hivenen uuno näissä autojen korjailuissa ja faijakin on tottunut sellaisiin jotka voi korjata vasaralla ja jotka vievät litran per kilometri. Mutta hyvinhän tässä ollaan pärjätty (auto liikkuu :)).

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #10 : 20.09.2011, 08:05:54 »
Pitää vielä ennen huoltoa laittaa sulake kiinni ja mitata vuotovirta vaikka ajamisen+vartti jälkeen (tietysti lyödä luukut kiinni, tosin takaluukussa on valot jos ei ota sulaketta sieltä irti?). Mitä auto tekee tuolla 6 Ampeerilla tuon 5 minsaa?

Siellä on tuon aikaa miltei kaikki ohjainyksiköt vielä käynnissä - tallentavat ajon aikaisia tietoja muistiinsa ilmeisesti...

Työnnäppä se takaluukun kannessa oleva lukon kieli vaikka ruuvimeisselillä sisään, niin tulee todenmukainen tieto tuosta virrankulutuksesta. ;) Pitää vain muistaa jottei lyö luukkua kiinni ennen kuin lukon on taas aukaissut...
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Ben

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4 2001 käynnistysongelmat (startti + akku)
« Vastaus #11 : 29.06.2013, 20:36:58 »
Onkohan tämä ratkennut? Olen tähän liittyen jatkanut tuota Daffyn aloittamaa akku tyhjenee-ketjua.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2013, 21:38:11 kirjoittanut Ben »

 

Elekma  Autoracing