Terve,
lauantaina ajelin normaalisti, kävin tankkaamassa ja lopulta vanhempien pihasta olisin lähtenyt kotiinpäin mutta auto(1) ei käynnistynyt. Solenoidi napsutti mutta starttimoottori ei lähtenyt käyntiin (5 kertaa siis samana päivänä käynnistelty). Ensiapu kokeiltu (2).
Olimme juuri faijan kanssa tarkistaneet nesteiden tasot ja tarkistin vielä akun ja sehän oli tyhjä. Ja virtaa vuoti 4,2 ampeeria jatkuvasti. Akku(3) lataukseen ja apuakulla(4) lisäkäynnistelyjä.
OBD-mittarilla katsoin virhekoodit mutta mitään ei löytynyt (NO CODE).
Sulakkeiden vaihtelun ja mittarilla akkukengästä mittailulla matkustamon sulake numero 27 antoi 0,5 ampeeria virtaa (etuovi mutta tämä luultavasti vain käyntivalo + kuskin jalkatilan valot koska tuo virta väheni) ja numero 28 eli "elektroniikkayksikkö, kattovalot" antoi lähes 4 ampeeria ulos! Poistin sulakkeen ja virrat tippuivat 0,07-0,09 ampeeriin joka sekin on yli suosituksen (0,07) mutta näin vanhassa autossa ei mikään kummallinen.
Olisiko tuossa joku piuha viallinen tai liitos huono? Vie vain niin paljon virtaa (valot pitäisi viedä vähemmän virtaa?). Vai viittaako tämä väylävikaan?
Toinen ongelma on tuo startti. Starttimoottorin levähtäminen on ilmeisen harvinaista? Oireileeko hajoava startti ennen levähtämistä (olen kuukauden tuolla ajanut ja yhtään ongelmaa ei ole ollut)?? Vai onko tuossa vain solenoidin ja startin välinen piuhoitus / liitos viallinen?
(1) Volvo S60 2001 business classic 2.4 bensa + manuaali, Suomi-auto, 281000 km ajettu, itse ajanut heinäkuusta, huollot tehty kirjan mukaan noin 20k välein
(2) lyönti startin / solenoidin kylkeen ja liittimien painelu
(3) Volvon alkuperäinen akku, en tiedä kuinka vanha, nesteet varasivat oikein, 520A, 60Ah.
(4) 490A
Anteeksi liiat (?) lisätiedot; olen aloittelija autojen kanssa enkä oikein tiedä mitä tietoja tarvitaan. Kävin verkkosivustot läpi ja katsoin muiden vastaavia ongelmia ja hain huoltokirjan josta näkee nuo piuhat.