Omasta kokemuksesta havainto että pukkaako oikeasti pakoputkesta mustaa kun polkaisee? Automaatilla kun rauhallisesti ajelee jonkin aikaa ja lähtee esim. ohitukseen täyskaasulla niin taustapeilin näyttö peittyy mustaan savuun. Mulla ei noin tehnyt eikä tuntunut kaikki konit olevan kotona ja joskus vilkutteli vikavaloa ilman vikakoodia.
Vaihtelin sitten ilmamassamittarin kun työpaikalla kokeilin Boschin KTS670 testerillä ajossa vertailla imetyn ilmamäärän suhdetta imetyn ilmamäärän ohjearvoon ja oli aika iso ero eli kulunut immu kertoi moottorille imetyn ilmamassan olevan huomattavasti pienempi mitä oletusarvot olivat. Tuo immu oli "siniseltä" ostettu eikä sen toiminnassa ollut ongelmia.
Syötetyn "sopan" määrähän annostellaan ilmamasaamittarin tiedon mukaan kuinka paljon ilmaa menee sisään.
Tämä siis ykköskopan -00 2,5D V70 jossa on MSA15.8 moottorinohjainjärjestelmä.
Nykyisessä kakkoskoppaisessa, myös volsun koneisessa jonka pari vuotta sitten ostin niin ensikokemus oli että eihän tämä kulje mitenkään.

Vaihtelin siihen halvimman immun mitä löysin ja tehoja löytyi varmaan yli 50 heppaa lisää. Nytten tuo vikavalo alkoi vilkkua ja tehot katosivat. Vikakoodit ilmoittivat ilmamassamittarin epäloogisen signaalin ja myös EGR:n toimintaan liityviä vikoja. Heitin sen vanhan immun paikalleen eikä vikavalo ole enää syttynyt mutta eipä kuljekkaan eli uutta kehiin...
Eikä sitä halvinta.
