Tässä reilu viikon verran on auto ollut pukeilla kun oon jousia ja iskareita vaihtanut.
Volvon originelli iskarit on niin kestävää tavaraa että pultit ja mutterit niiden ympäriltä on ehtinyt ruostumaan ihan jumiin
kun ei oo tarvinnut paljoa irroitella. :hello:
Melkoista jumppaa on saanut tehdä iskareiden ja jousien kanssa kun niitä on irroitellut.
Autoon tuli ostettua jo talvella KL-racing kimpasta jouset, ja iskareita oon kanssa haalinut kun on kohdalle sattunut.
Jouset on -60/40mm ja takaiskarit on Bilstein B4 ja etuiskarit on 240 turbon paksut versiot.

Etuiskareiden kanssa olikin sitten aika jumppa saada niitä paikoilleen. Iskareiden mukana tullut "peltimutteri" oli millin iso 940 tolppaan, joten
päädyin isontaan alkuperäisen peltimutterin sisäreikää jotta toi paksumpi iskari saatiin sillä kiinni.
Tässä kohtaa huomasin että sen mutterin hattu on kierreosaan vaan krympätty kiinni ja irtoamisen jälkeen se sitten hitsattiin kiinni uudestaan.
Sitten noihin muttereihin täytyi sorvata olake iskarin keskittämistä varten. Toisen mutterin olakkeesta tuli vähän väljempi, ajattelin ettei se haittaa. Väärin.

Myöskin yläjousilautasen reikää jouduttiin isontaan iskaria varten.

Koeajolenkillä huomasin toisen iskarin vähän kolahtelevan. Syynä oli iskarin väljyys tolpassa. Aamulla irrotin tolpan uudestaan ja kiedoin alumiiniteippiä iskarin ympärille tiivistykseksi.
Huomenna aattelin sen kasata ja testata. Ainakaan iskari ei enää väljä ollut tolppaan.
Samalla piti vaihtaa uusi kallistuksenvakaaja eteen, mutta en saanut sitä paikalleen sopimaan.
Muuten vakaaja oli samanlainen, mutta koiranluille tulevat osat oli n. 1cm pidemmät.
Koiranluut olis pitänyt vääntää niin ihme asentoon etten uskaltanut sitä tehdä.


Mistäköhän toi vakaaja mahtaa olla? 23mm paksuus siinä. (Kuvassa alempana oleva siis. Tuo ruosteisempi on vakio n. 22mm)
Iskarin yläpään mutteria ei saanut kokonaan kierteille. Noin puolet mutterin paksuudesta(9mm) on kierteillä.

Kestääkö toi ajoa? Iskarin rakenteen takia toi kierre jää osittain laakerin alle piiloon ja ainoa vaihtoehto taitaa olla toisenlaisen iskarin vaihto.