Kulkukoira  Proturbo

Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008

  • 39 Vastauksia
  • 21956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #30 : 15.02.2015, 14:21:32 »
Kuinka paljon auton virran kulutus on kun valot radio ja puhallin jne. päällä?
Olikohan noin tunnin, niin alkoi ilmoittamaan mittaristossa että akun jännite alhainen.

Autossa tuore Sznajderin AGM 95A akku, ja eilen ajettu reilu 800km matka lapista kotiin.
Laturi antaa 13,3v ja virtojen ollessa päällä jännitteet oli 11,5v.
Akku sökö?
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015, 14:23:29 kirjoittanut virkpe »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2451
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #31 : 15.02.2015, 14:33:01 »
Akku puolikuntoinen, viesti tulee että virtaa jää auton käynnistykseenkin.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #32 : 15.02.2015, 14:54:06 »
Akku puolikuntoinen, viesti tulee että virtaa jää auton käynnistykseenkin.
Ei luulis että olisi puolikuntoinen kun pitkä matka takana ja melkein uusi akku.
Muutaman kerran olen käynnistyksessä huomannut että jollain tavoin on ollut laiskuutta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #33 : 15.02.2015, 18:22:37 »
Kuinka paljon auton virran kulutus on kun valot radio ja puhallin jne. päällä?
Olikohan noin tunnin, niin alkoi ilmoittamaan mittaristossa että akun jännite alhainen.

Autossa tuore Sznajderin AGM 95A akku, ja eilen ajettu reilu 800km matka lapista kotiin.
Laturi antaa 13,3v ja virtojen ollessa päällä jännitteet oli 11,5v.
Akku sökö?
Ilmeisesti XC60(2014) on säädetty aika herkälle, kun ei 20min kauempaa kestä mankan/navin kanssa leikkiä, kun mittaristoon tulee teksti alhaisesta jännitteestä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa awd5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #34 : 15.02.2015, 22:21:11 »
Autossa tuore Sznajderin AGM 95A akku, ja eilen ajettu reilu 800km matka lapista kotiin.
Laturi antaa 13,3v ja virtojen ollessa päällä jännitteet oli 11,5v.
Akku sökö?
Hei, eikös tuon pitäisi ladata selkeästi enemmän? Meillä ainakin puskee samanlaiseen vanhaan akkuun yli voltin enemmän kuin tuo, taisi olla jotain 14,6V pari viikkoa sitten. Tuntui paljolta, mutta ei tuo ole palamaan syttynyt. Sittemmin opiskelin jostain, että AGM akkua pitääkin ladata isommalla jännitteellä. (?)
V70-AWD-D5-M66-2006

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #35 : 15.02.2015, 23:23:55 »
Hei, eikös tuon pitäisi ladata selkeästi enemmän? Meillä ainakin puskee samanlaiseen vanhaan akkuun yli voltin enemmän kuin tuo, taisi olla jotain 14,6V pari viikkoa sitten. Tuntui paljolta, mutta ei tuo ole palamaan syttynyt. Sittemmin opiskelin jostain, että AGM akkua pitääkin ladata isommalla jännitteellä. (?)

Niitä pystyy lataamaan isommalla mikä nimenomaan on yksi sen eduista. Ja eikö 14.6v ole vielä normaalin rajoissa? Muistelen että jos selvästi yli tuon niin sitten säätimen kimppuun. Minä nyt kyllä ymmärrän sähköistä yhtä paljon kuin sika tuulimyllyistä 8)

Itse ostin hiljattain exiden agm akun. 95/850 ja hintaa oli 185eur. Ei tuo minusta ole paha kun akku kuitenkin kestää monia vuosia. Katson että ahkerana ardic esilämmittäjänä tarviin agm. Vanha akku nimenomaan ryyty kun ardic imi sen tyhjäksi niin että auto oli lämmin mut virta ei enää riittäny starttiin..

Edit: vanha akku oli tämä: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE30695118
Tuota ei ihan satasella saa kevät alesta. Mut miks siinä oli kaasunpoistoletku vaikka agm ei sitä kaipaa? Agm etuhan nimenomaan on se et ei tartte tuuletusta
« Viimeksi muokattu: 15.02.2015, 23:30:03 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #36 : 16.02.2015, 16:34:46 »
14,8v saa olla agm:lle. 13,3v on aika vähän, kun ylläpidossa voi olla vielä 13,7v. Tuuletusletkun paikka taitaa vaan olla sattumaa kuorien tekijästä riippuen. Toisissa on, toisissa ei.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #37 : 16.02.2015, 17:59:50 »
Kävin tarkistamassa latausjännitteen uudelleen, se näytti olevan kunnossa 14.7 v latasi.
Kuinka paljon virtaa kuluu kun avain II asennossa ja valot ja muut sähkölaitteet on päällä?
Vois olettaa ettei jännitteet noin tunnissa pitäisi tippua liian alas, kun on vielä AGM akku.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #38 : 17.02.2015, 11:24:55 »
Ei ole akku tai auto kunnossa jos virta ei pysy akussa.
Tälläkin foorumilla on ollut keskustelua auton virrankulutuksesta seisoessa. Kaksi syytä muistuu mileen: toinen oli kaapelisarjan puhkikuluminen Ilmaputken alla, koskisiko vanhempi korista, koska omasta tarkastin (2009) ei mikään johto tuolla näytä olevan puristuksessa. Toinen oli akulta laturille menevän kaapelin hankautuminen puhki suojakuoren sisällä (ei siis näy ulospäin) joka purki akun. Siis lepovirrankulutuksen mittaus olisi paikallaan. Mutta jos tämä vaiva alkoi kun vaihdoit akun niin ainakin teorissa voi syytä olla siinäkin.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys akusta / v70 D5 vm 2008
« Vastaus #39 : 20.02.2015, 06:29:25 »
AGM akku lataantuu nopeammin kuin tavallinen eli "ottaa virtaa vastaan" paremmin. Latausta tapahtuu kun syöttöjännite on suurempi kuin akun napajännite. Energia virtaa suuremmasta potentiaalista pienempään päin, latausjännite 14V, akun sisäinen jännite 12V, jännite-ero 2V. Jos piirin kokonaisvastus olisi esim. 0.05 Ohm, niin virtaa menisi akkuun 40A virralla. Tässä yksi syy pitää akun liitokset puhtaina, lataa ja starttaa paremmin.
Jos AGM akku kestää suuremman latausvirran, latausjännitettä pitää kasvattaa jotta virta suurentuisi. Akun sisäinen vastus, AGM tai lyijy, on hyvin pieni eikä juuri rajoita latausvirtaa. Napaoikosulku ottaa akusta sen max virran, 700A tai 800A jos ylimenovastus on oikosulussa riittävän pieni, ei siis mikään hauenleuka. Lähes sama saadaan starttauksella -25C n. 400-500A hetkellisesti, laturi saa toiseen suuntaan ehkä 100+A hetkellisesti. Auton järjestelmässä pitäisi oikeastaan olla jokin parametri, jolla latausjärjestelmälle kerrotaan akun tyyppi ja siten säädetään latausvirtaa akun tyypin mukaisesti. Ei taida sellaista asetusta olla.

 

RallyBaron  Samppasport