Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?

  • 52 Vastauksia
  • 19747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #45 : 15.10.2015, 19:26:44 »
Pelkästään noin kova bensan paine riittää siihen, että motikka menee ulapalle, sillä se saa soppaa pirusti liikaa, eikä lambda-korjauksen korjausikkuna enää riitä.

Tarkista bensapaineensäädin ja paluuputkiston avoimmuus.

Tuossakin oikea bensan paine taitaa olla se 3 baaria yli imusarjan paineen, eli jotain 2,5 baarin nurkilla tyhjäkäynnillä ja kun kone ei käy, sen pitäisi olla se 3 baaria tms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #46 : 16.10.2015, 01:23:19 »
Pelkästään noin kova bensan paine riittää siihen, että motikka menee ulapalle, sillä se saa soppaa pirusti liikaa, eikä lambda-korjauksen korjausikkuna enää riitä.

Tarkista bensapaineensäädin ja paluuputkiston avoimmuus.

Tuossakin oikea bensan paine taitaa olla se 3 baaria yli imusarjan paineen, eli jotain 2,5 baarin nurkilla tyhjäkäynnillä ja kun kone ei käy, sen pitäisi olla se 3 baaria tms.

Bensapaineen säädin tilattu, mutta menee asentelut vasta ensi viikon viikonloppulle kun jatkuu koulu hommat Turussa ja auto jää Tampereelle. Mitenkäs tuo paluuputkiston avoimuus, niin sinne ei varmaankaan ihan hirveitä roskia olisi pitänyt kertyä, mutta uskaltaako putkiston puhallella läpi paineilmalla?

Kiitoksia vastauksista ;).

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #47 : 25.10.2015, 18:03:56 »
Uusi paineensäädin vaihdettu ja sillä saatiin paineet kuriin. Nyt on lähtenyt aivan mallikkaasti kuumana käyntiin, tosin auton historian tuntien en viitsi riemuita liian aikaisin. Vikakoodia 2-1-2 herjaa vieläkin. Mittasin vielä uudestaan lambdan liittimestä sen signaalijohdon ja sieltä tuli se ~0,5VDC. Voiko lambdasta mitata jonkun näkösen vastusarvon mistä voisi päätellä, onko lambda rikki? Ja onko mahdollista tai jopa todennäköistä, että kun auto on käynnyt niin perhanan rikkaalla, että se on jälleen rikkonut lambdan? ???

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #48 : 25.10.2015, 20:53:29 »
Uusi paineensäädin vaihdettu ja sillä saatiin paineet kuriin. Nyt on lähtenyt aivan mallikkaasti kuumana käyntiin, tosin auton historian tuntien en viitsi riemuita liian aikaisin. Vikakoodia 2-1-2 herjaa vieläkin. Mittasin vielä uudestaan lambdan liittimestä sen signaalijohdon ja sieltä tuli se ~0,5VDC. Voiko lambdasta mitata jonkun näkösen vastusarvon mistä voisi päätellä, onko lambda rikki? Ja onko mahdollista tai jopa todennäköistä, että kun auto on käynnyt niin perhanan rikkaalla, että se on jälleen rikkonut lambdan? ???

Liika bensa polttaa lambdan.
Resistanssimittaus ei lambdasta kerro mitään, mutta voit mitata ajon aikana jännitemittarilla sen jännitteen, jos se on jatkuvasti 0,2VDC nurkilla on lambda todennäköisesti sökö tai se saa ilmaa (pakoputki vuotaa), normaalisti toimivan lambdan jännite seilaa jatkuvasti 0,2VDC-0,8VDC välillä, täyskaasukiihdytyksessä jännite noin 0,8VDC.
Audi A6 4.2

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #49 : 02.11.2015, 20:44:57 »
Volvo 960 1996 2,5 litran koneella oireili huonoa tyhjäkäyntiä ja kun IMM-johdon otti irti kone alkoi käydä suht mukavasti. Uuden IMM:n vaihdon jälkeen käy huonosti edelleen ja kun taas ottaa IMM johdon irti kone alkaa käydä paremmin. Ja lamda valo palaa koko ajan. Lambdat ovat molemmat vaihdettu uusiin aika hiljattain.
Mikähän tällaista voisi aiheuttaa?

Akunkenkä on ollut remonttia tehdessä pitkiäkin aikoja välillä irti, voiko se sekoittaa auton moottoriin liittyviä asetuksia, noin huomattavissa määrin?

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #50 : 03.11.2015, 15:53:03 »
Volvo 960 1996 2,5 litran koneella oireili huonoa tyhjäkäyntiä ja kun IMM-johdon otti irti kone alkoi käydä suht mukavasti. Uuden IMM:n vaihdon jälkeen käy huonosti edelleen ja kun taas ottaa IMM johdon irti kone alkaa käydä paremmin. Ja lamda valo palaa koko ajan. Lambdat ovat molemmat vaihdettu uusiin aika hiljattain.
Mikähän tällaista voisi aiheuttaa?

Akunkenkä on ollut remonttia tehdessä pitkiäkin aikoja välillä irti, voiko se sekoittaa auton moottoriin liittyviä asetuksia, noin huomattavissa määrin?

Vikakoodit?
Audi A6 4.2

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #51 : 14.11.2015, 13:54:57 »
Ihmetystä herätti se tosiaan ettei mitään vikakoodia näyttänyt.

Nyt onkin selvinnyt että kaiken mahdollisen oireilun taustalla oli repaleinen imusarjan tiiviste. Siellä on kantta vastaan sellainen tiiviste kumiputkien lisäksi.

Tiiviste oli reilusti repaleina ja puuttui paloja. Loppuja hypistellessä huomasi, että tiiviste oli hauras kuin piparkakku. Kolmannen pytyn ruiskusuuttimen kohdalla tiivisteen kappaleet olivat menneet jopa suurelta osin tukkeamaan bensansuihkun.

Reilut ilmavuodot tekivät tyhjäkäynnistä epätasaista ja lopulta nähtävästi IMM:n säätökykykin loppui ja sen kiinniolo alkoi aiheuttaa käynnin edelleen huononemista ja uuden IMM:n kokeilu varmisti tämän.

Uuden imusrj.tiivisteen vaihdon jälkeen kone alkoi hyristä tasaisesti kuin sen pitääkin.

Ei siis kannata alkaa ajatella heti liian avaruusteknisesti 960 sarjan vikoja ja esim. ainakaan alkuun tehdä uusia sytkäjohtoja.

HUOM!
Kun imusarjaa irroittaa, niin se on kiinni juurestaan yhdellä 13mm mutterilla joka on joidenkin näkemyksen mukaan hieman hankalassa paikassa, joten saattaa tulla mieleen irroittaa lähellä menevä johtohässäkkä. Se taas on kolmessa paikassa kiinni 10mm pulteilla. Takimmaisimman 10mm:n mukana on kiinni sytytysmodulien maadoitusjohdot, jotka lähtevät huomaamatta irti eikä pultteja kiinnitettäessä niitä aina sitten huomaa laittaa takaisin. Näin siis kone ei käynnisty, joten tarkkana saa olla.

Näppäräsorminen voi saada yläkautta (ei rasvamontussa) irroitettua sen 13mm pultin katkaistulla 13mm lenkkiavaimella, eikä näin tarvitse tuota johtohässäkkää irroottaa.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #52 : 14.11.2015, 15:50:01 »
Imusarjantiivisteen vaihtoa varten ei sarjaa ole pakko irrottaa autosta, ainoastaan laipan pultit kannesta. Sen jälkeen imusarjaa saa tarpeeksi sivuun.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing