Jos ongelmanasi on matala latausjännite laturilta, niin siihen on suhteellisen helppo ratkaisu jos kolvi pysyy kourassa ja omaat välttävät tiedot autosähköistä tai elektroniikasta.
Ensimmäisenä kannattaa tietysti tarkistaa mikä matalan jännitteen aiheuttaa. Jos se on säädin, niin tässä jutussa on ratkaisu siihen.
Ihan ensimmäisenä mittaa auton käydessä valot päällä tavallisella yleismittarilla seuraavat asiat.
Laturin plus navasta akun plussaan. Jännitehäviö pitäisi olla alle 0,1V tai isommalla kuormalla alle 0,2 volttia.
Mittaa samaten laturin ahterin ja akun miinusnavan välinen jännite. Sekään ei saisi olla täydellä kuormalla missään tapauksessa yli 0,2 volttia tai jossakin on huonokuntoinen liitos, joka pitää korjata ensin.
Jos jännitehäviöt laturilta akkuun ovat yhteensä (plussan ja miinuksen puolelta mitattuna) alle 0,2 volttia ja jännite on silti alle 14,2 volttia akulla, on jännitteensäädin syytä rukata.Jos jännitteensäätimen kytkentä näyttää tälle alunperin, niin ohje sopii tapaukseesi/Laturiisi

Jos haluat muokata laturisi jännitteensäätimen sellaiseksi, että se säätää akun jännitteen mukaisesti, niin silloin sinun tulee tehdä kuten kuvassa ja linkissä. Tämä on mielestäni paras vaihtoehto. Kytkentä säätää jännitteen juuri sen pisteen mukaan, minne mittauspiuhan vedätkin.
https://picasaweb.google.com/dbeierl/ModifyingABoschRegulatorForRemoteSensing#5481952985516313666Jos taasen haluat vain nostaa latausjännitettä suuremmaksi, etkä halua tehdä mitään laturin ulkopuolelle, niin hankit sopivan diodin ja kytket sen kuten tuossa remotesensing jutussa mainittuun paikkaan alla olevan kytkentäkaavion mukaisesti.

Diodin kynnysjännite määrää sen, kuinka paljon säätimen jännite nousee. Jos tavallinen piidiodi esim. 1N4001 -1N4007 nostavat jännitettä liian paljon, niin vaihda jännitteen säädin 14,0 voltin versioon tai sitten käytä esim. Schottkydiodia, jolla on matalampi kynnysjännite.
Lisäksi laturisi lämpötilakompensaatio toimii paremmin, eli jännite nousee pakkasessa diodin arvoista riippuvaisen määrän ja kuumassa vastaavasti laskee samalla tavalla. Jolloin talvella riittää sähköä ja kesällä akku ei keitä turhaan.
Idean toiminta perustuu siihen, että diodilla on kynnysjännite ja sitäkautta "vakio"-jännitehäviö, jonka verran "väärin" jännitteensäädin lukee jännitettä diodin jälkeen.
Tämä menetelmä voi sopia myös muun merkkisiin jännitteensäätimiin tai sopiikin, jos ne toimivat samalla periaatteella kuin esimerkin säädin.
Ja tämä ei ole korjausohje huonoihin liitoksiin, vaan ohje nostaa latausjännite halutulle tasolle jos kyseessä ei ole vikatilanne.