takavalo ja ledi takana ei pala ilmoittaa polttimovika sivuvalo! sercapilla käyny jo eikä saanu korjattua tuosta autosta kuulemma vanhemmista korjannukkin! mutta se kiinnostaa käykö käytetty remi samanlaisesta autosta samalla numerolla...niitä on kuiten purkaamoissa kaupan?!!
Onkohan vika ollenkaan siinä rem yksikössä? Toisessa ketjussa kysyt valaisimen takaosaa? Onko siinä sittenkin vikaa? Valaisimen rakenne ei ole mikään insinöörityön taidonnäyte ja niissä voikin olla ihan mitä vaan jo yksistään sen takia että valon tiiviste on voinut vuotaa ja valon pohjaosa on ruosteessa.
Tämänikäisten volvojen REM ym. boksit hajoilevat varsin harvoin, mutta onhan sekin mahdollista esimerkiksi oikosululla valaisimessa polttaa sulake tai oikosululla ja liian isolla sulakkeella polttaa myös folioita ym. tuossa REM-yksikössä. Käytetyssä autossa usein suurin ongelma on ratin ja penkinvälissä. Auton historiaa ei voi tarkkaan tietää eikä oikein voi olla varma millaisia rautalankavirityksiä autoon on tehty. Esimerkiksi rosvoliittimillä tehdyillä lisälaiteasennuksilla saa vikoja aikaiseksi.
Vaihtomahdollisuus käytettyyn purkuosaan on tässä vanhemman tekniikan volvossa vielä hyvä. Eli jos mallivuosi ja varusteet täsmäävät ja lisäksi numero boksissa, niin osa toimii. Tämänikäisessä olen vaihtanut mm. vaihdelaatikon ohjaimen ja moottorinohjaimen ja lisäksi jotain DSTC juttuja ym. ja ne ovat poikkeuksetta toimineet. Tuo ECM:n vaihto kyllä vaati ajonestoon liittyvän muistipiirin kolvaamisen vanhasta purkista. Uusimmissa volvoissa homma onkin monilta osin haastellisempaa.
Takavalon johdot on äkkiä testattu. Takavalon molemmat hehkulamput ja ledirivi kytketään samalla johdolla. Ledi pelkästään ei sytytä vikailmoitusta, mutta jomman kumman hehkulamppujen palaminen aiheuttaa "polttimovika sivuvalo" ilmoituksen.
Parkkivalo ja ledi on valaisimen liittimen liittimessä 1 ja toisen polttimon valo liittimessä 5. Maadoitus on valaisimen liitin 6 ja sen kohdalta lähtee musta johto. Tuota voisi ihan erilläänkin testata kytkemällä sähköt tuohon valaisimeen. Jos valo toimii, niin vika on muualla. Jos valo ei toimi, niin voisi sitten ihmetellä sitä valaisinta. Tuo parkkivalojohto on vasemmassa valaisimessa harmaa johto valkoisella raidalla ja oikeassa valaisimessa harmaa johto. Samanväriset johdot löytyvät REM-yksikön pistokkeen "D" liitimistä 5 ja 6. Ottamalla pistokkeen irtii voi liittimiin kokeilla +12V ja saada joko oikean tai vasemman valon palamaan

. Jos molemmat toimivat, niin sitten vasta voidaan kannattaa alkaa sitä REM-yksikköä ihmettelemään. Myös tuosta kohtaa voisi mitata virrankulutuksen kummallekin valolle ja verrata niitä keskenään. Itse ehkä testaisin kaiken kerralla tuosta REM:n liittimestä.