Tervehdys,
Volvo V70 D5 2005 185hv mustakantisella moottorilla, mittarilukema 330 tkm.
Ongelman kuvaus:Jarrunestettä häviää tasaisin väliajoin ja joutuu lisäilemään n. 1dl silloin tällöin 1-10 tkm välein. Ei tiputa nestettä alleen, ei tunnistettuja vuotopaikkoja jarrujärjestelmässä. Sama ongelma ollut päällä viimeiset 130tkm, auto ollut kaverin omistuksessa ja ongelma ollut aktiivinen koko omistusajan.
Jarrunesteen lisäyksen jälkeen jarrunestetason ollessa MAX-tasolla tulee satunnaisesti "ajonvakautus vaatii huollon"-varoitus infonäytölle. Samaan aikaan tuleva vikakoodi on ABS-0130 Brake pressure sensor 1 signal too low. Kuittaantuu käyttämällä virrat muutamaan otteeseen pois ja kuittaamalla koodin lukijalla. Ongelman ollessa päällä sensorin offset eli k.o jarrupiirin osion pyynti on 10bar, mutta saavutettu taso on luokkaa -0,7 bar trendeistä ajon aikana katsottuna. Eli painepyynti jää huomattavasti halutusta. Vikakoodin kuittaannuttua saavuttaa halutun n. 10bar tason.
Jarrut ovat lisäksi koko ajan "hölmön tuntuiset" eli poljinta painettaessa ei ota heti jarruja käyttöön vaan poljinta joutuu painamaan jonkin matkaa ennen jarrujen aktivoitumista. Tuntuu, kuin järjestelmässä olisi ilmaa, mutta ilmauksesta ei ole apua em. ongelmaan. Korjaamolla tutkittu muutamaan otteeseen, mutta mistään ei löydy vuotoja.
Kysymyksiä:1. Kytkimen työsylinterin vuoto? Testattu käynnissä ollessa vaihde päällä kytkin pohjassa, auto ei liiku vaikka tilannetta jatkaa n. 2 min. Voiko kytkimen työsylinterin vuodon tarkistaa jostakin?
2. Jarrupainesensori 1:n kunto?
3. Alipainepumpun kunto? Voiko testata kunnon? Ei suhise jarrua painettaessa.
4. Pääsylinterin kunto? Voiko testata?
5. Jarrutehostimen kunto? Voiko testata?
Muuta:Ideoita/ajatuksia?
Lueskeltu mm. seuraavat ketjut lävitse:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6076.15https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=259.30