RallyBaron  Samppasport

V70 D5 2005 185hv jarruneste katoaa / ajonvakautus vaatii huollon / jarrupoljin

  • 7 Vastauksia
  • 1775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalemaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Tervehdys,

Volvo V70 D5 2005 185hv mustakantisella moottorilla, mittarilukema 330 tkm.

Ongelman kuvaus:
Jarrunestettä häviää tasaisin väliajoin ja joutuu lisäilemään n. 1dl silloin tällöin 1-10 tkm välein. Ei tiputa nestettä alleen, ei tunnistettuja vuotopaikkoja jarrujärjestelmässä. Sama ongelma ollut päällä viimeiset 130tkm, auto ollut kaverin omistuksessa ja ongelma ollut aktiivinen koko omistusajan.

Jarrunesteen lisäyksen jälkeen jarrunestetason ollessa MAX-tasolla tulee satunnaisesti "ajonvakautus vaatii huollon"-varoitus infonäytölle. Samaan aikaan tuleva vikakoodi on ABS-0130 Brake pressure sensor 1 signal too low. Kuittaantuu käyttämällä virrat muutamaan otteeseen pois ja kuittaamalla koodin lukijalla. Ongelman ollessa päällä sensorin offset eli k.o jarrupiirin osion pyynti on 10bar, mutta saavutettu taso on luokkaa -0,7 bar trendeistä ajon aikana katsottuna. Eli painepyynti jää huomattavasti halutusta. Vikakoodin kuittaannuttua saavuttaa halutun n. 10bar tason.

Jarrut ovat lisäksi koko ajan "hölmön tuntuiset" eli poljinta painettaessa ei ota heti jarruja käyttöön vaan poljinta joutuu painamaan jonkin matkaa ennen jarrujen aktivoitumista. Tuntuu, kuin järjestelmässä olisi ilmaa, mutta ilmauksesta ei ole apua em. ongelmaan. Korjaamolla tutkittu muutamaan otteeseen, mutta mistään ei löydy vuotoja.

Kysymyksiä:
1. Kytkimen työsylinterin vuoto? Testattu käynnissä ollessa vaihde päällä kytkin pohjassa, auto ei liiku vaikka tilannetta jatkaa n. 2 min. Voiko kytkimen työsylinterin vuodon tarkistaa jostakin?

2. Jarrupainesensori 1:n kunto?

3. Alipainepumpun kunto? Voiko testata kunnon? Ei suhise jarrua painettaessa.

4. Pääsylinterin kunto? Voiko testata?

5. Jarrutehostimen kunto? Voiko testata?

Muuta:
Ideoita/ajatuksia?

Lueskeltu mm. seuraavat ketjut lävitse:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6076.15
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=259.30

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8120
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Onko jarrupääsylinteriä irrotettu tehostimesta? Vasta silloin näkee vuotaako tehostimen sisään. Ei ole tosin tullut näissä vastaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Onko jarrupääsylinteriä irrotettu tehostimesta? Vasta silloin näkee vuotaako tehostimen sisään. Ei ole tosin tullut näissä vastaan.



Justiin sama kävi mielessä. Saisiko jollakin konstilla katottua, että onko sitä nestettä tehostimessa ?

Poissa kalemaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Pääsylinterin irroitus onnistuu kyllä aikataululla x.

1.Tehostimessa ei siis ilmeisesti saa olla nestettä? Mikäli jarrunestettä tehostimesta löytyy, tulee ilmeisesti pääsylinteri vaihtaa?

2. Miten jarrujärjestelmän ilmaus sylinterin irroituksessa, onko mitään normaalista ilmauksesta poikkeavaa jota tulisi huomioida?
      -Palatakseni aiemman kohtaan 5. -> voiko testata toiminnan samalla kun irroittelee pääsylinteriä.

3. Joskus muistan lukeneeni jarrupainesensorin tiivisteen vuotaneen ja aiheuttaneen vastaavan tyyppisiä ongelmia -> onko tietoa anturin 1 ja 2 sijainnista?

Tucci

  • Vieras
Minkälainen rakenne siinä jarrupolkimen yläpuolella, vuoto jalkatilaan mahdollinen?
Vuotaa männän jarrusatulan ja männän välistä, vaihdettu kunnostettu satula?
Valuuko kytkinkopan sisään integroitu painelaakeri ja työsylinteri? Noilla kilometreillä veikkaan viimeistä ja tiedänkin yhden tapauksen, oli tosin s70.

Poissa kalemaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Jarrusatuloita on vaihdettu ainakin eteen, pitänee tarkistaa kaikki satulat/männät ettei vuoda männän tiivisteistä.

Kytkimen työsylinteriä tuossa mietiskelin, sen vuodon tarkistaminen tosin lienee mahdotonta avaamatta kytkintä -> samassa remontissa vaihtuisi työsylinterin lisäksi myös kytkimen kilkkeet ym. -> ei viitsisi parhaalla arvauksella lähteä vaihtamaan ellei vika ole selkeästi paikallistettu työsylinterin viaksi. Onko olemassa muita testikonsteja kuin tuo ensimmäisessä viestissä kohdassa 1. mainittu?
« Viimeksi muokattu: 14.10.2020, 12:44:05 kirjoittanut kalemaan »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8120
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Pieni kosteus näkyy kyllä jos vuoto on ulkoinen. Esim. satulan tai satularaudan alapuoliskolle kertyneenä kuonana. Kytkimen työsylinterin vuoto tekee saman, kosteus tulee laatikon ja koneen välistä. Jarrujen paineanturit ovat pääsylinterin alapuolella. Tähän mennessä tullut vastaan yksi vuotava anturi.

Jarrupääsylinterin raottaminen tehostimesta ei vaadi suuria, mutta toki vähän hommaa siinäkin on jollei vuotoa löydy muualta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kalemaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Pitänee nostaa auto ylös ja tutkia tuo kytkimen työsylinterin vuodon paikka sekä jarrut. Mikäli poikkeamia ei löydy on alettava käymään jarrusatulat läpi. Tämän jälkeen pääsylinterin/alipainepumpun tarkistus.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy