Laitetaas tämmöinenkin pystyyn, kun katumusaikakin on jo päättynyt ja virhettä ei enää kovin helposti korjata

Vanha mk2 V70 lähti alta aika yllättäen humoristisen loanheiton yhteydessä, joten taas oltiin ilman autoa. Ja mitenniin taas? En tänne kirjoitellutkaan, että edellisestä levisi vesipumppu ohituksen jälkeen. Tästä sitten tapeltiin remontin tehneen liikkeen kanssa, joka maksoi auton kunnostuksesta puolet. Eli siis joku pari kk oltiin ilman autoa.
Anyway... Nettiauto auki ja tarjontaa selaamaan, kunnes voittaja oli löytynyt. Auton yleinen olemus ja erityisesti sisusta on omaan mieleen.
Tässä hän;
Auton specsitVolvo V70 D4 AWD
181hv ja 420Nm
0-100km/h 9,4s
Huippunopeus 210km/h
Vuosimallia 2014
TekniikkaMoottori D5244T12 - 2,400cm3
Tuplaturbo

TF80-SC Aut. vaihteisto
Haldex Gen V
Väri019 Black Stone
VarusteetAjotietokone
Adaptiiviset xenon ajovalot
Autom. 2-vyöhykeilmastointi
Autom. himmentyvä taustapeili
Irroitettava vetokoukku
Jalopuusomisteet
Kaukosäätöinen keskuslukitus
Keyless Go
Led päiväajovalot
Mukitelineet edessä ja takana
Nahkasisusta
Navi
Takaspoileri
Tavaraverkot takaselkänojissa
Tavaratilan näkösuojaverho
Tutkat takana
Penkinlämmittimet edessä
Penkinlämmittimet takana reunapaikoilla
Vakionopeudensäädin
Valaistut meikkipeilit
Volvo Guard
12V ulostuloja auto täynnä
Vanteet ja renkaatKesäksi:
Volvo Rex
Ventus Prime 3
Talveksi:
Volvo Borbet
Continental IceContact 2
Nyt kun on paperilla vähän pohjustettu niin aika esitellä kunnolla, eli lisää kuvia










Huoltoakin sai heti ensimmäiseksi tehdä, eli kun Haldex Gen V ei ole varustettu suodattimella (pl. esisuodin pumpun päässä) niin pumpun öljyt olisi hyvä vaihtaa määräajoin. Tästäkin on jo kerran pumppu hajonnut joka vaihdettu liikkeessä. Nyt kun alkaa olla kokemusta Volvon nelivedoista joka vuosikymmeneltä niin enää ei kiinnosta tapella toimimattoman nelivedon kanssa

Eli öljyt vaihtoon




Öljynvaihdon jälkeen pumpun bleedaus ja kalibrointi. Alkoi virta-arvot asettumaan oikealle tontille -ja ei ihme. Vanhat öljyt oli melko puuroa.
Akku tuli vaihdettua kun ei jaksanut pitää varausta

Vanha akku oli tämmöinen

Akkukotelon mittailun jälkeen aloin haaveilla suurimmasta mahdollisesta akusta jota tähän saa. Kotelon mittojen puolesta 95Ah AGM. Tuota vaan ei ole laitettu näihin, vaan tuo löytyy uudesta 90 -sarjasta ja XC60 mallista.
Suurempi akku vaatii tietysti eri akkukotelon kannen, tähän ei suoraan löytynyt varmistusta suomifoorumeilta, mutuilua kyllä oli. 100% vahvistus löytyi vasta itärajan ja germaanian foorumeilta

Käyttöauton yhteyshenkilö hiukan yski vastaan, että ihan varmastikko haluat tilata nämä

Hällä oli tietysti auton profiili auki ja järjestelmä huutaa punaisena ettei nämä sovi tuohon...
Hällä väliä, ei osien sopimattomuus mua ennenkään ole estänyt.
Akun #31652067
Kotelon #31335268


Sitten vähän "isompi" huolto,
tai no.. en jakopäätä miellä isoksi huolloksi.. eli jakopää. Huoltokirjan mukaan autoon vaihdettu Gates:n jakopääsarja, eli sama joka edellisestä hajosi. Joku mielenhäiriö kun on niin en epäillyt hetkeäkään tilata uudet jakopään osat.
Purkaessa kuitenkin rupesin ihmettelemään, että miksi kiristin on tapissaan ja kaikissa jakopään osissa lukee "Volvo", kunnes sitten niskakarvoja pitkin alkoi hiipimään karmea ajatus että jakopäätä ei ole koskaan vaihdettu. Miksi epäilen näin? Huoltokirjassa yksityishenkilön kuittaus, ei ole olemassa alkuperäistä kuittia vaan valokopio kuitista ja Gates:n jakopään osissa ei todellakaan lue "Volvo"...
Noh, ompahan vaihdettu







Samalla meni vaihdelaatikon öljyt. Joko purkin vetelin läpi, eli kaikki 20 litraa. Tähän päälle laatikon sopeutus ja voi tytöt

Toimenpide meni siis: öljyt lämpöiseksi, propusta pois, uudes sisään lievällä ylitäytöllä, auto käyntiin ja n.10s joka vaihteella P-R-N-D-1-2-3... jne. Tätä jatkettiin niin kauan kunnes oli hyvä. Samalla meni moottoriöljytkin.


Ajovalot tuli käytettyä irti ja hoidettua, kun on melkoisesti kiveniskemillä ja halkeamilla.

Bonuksena fiksailin kynnyksiä. Roiskeläppien puuttimisen takia kynnykset/kyljet enemmän tai vähemmän syödyt.
Lähtötilanne

Lopetus

Nyt tietysti on roiskeläpät paikallaan, niinkuin ekoista kuvista näkee. Samalla tuli asenneltua kaikenlaista muuta "krääsää"

ps. chrome delete on listalla, joka ei tule ikinä toteutumaan
