Proturbo  Autodiagnoosi

V70 matkailu-retkeilyauto

  • 53 Vastauksia
  • 27562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #45 : 07.06.2024, 08:32:58 »
No nyt se myrkyn nykäs! On kyllä sen näkönen keksintö että oksat pois.
Aina kysytään vääriä valoja, viimesen mallin sedan 850 takavalot olis löytyny. >:(
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #46 : 07.07.2024, 19:55:21 »
Juhannusseikkailu, 7 yön retki Keski- Norjaan 
Tämä on tarina automatkasta, josta lukija voi ottaa opiksi, mutta en suosittele tekemään kaikkea sen mukaan. Tämä on moniosainen tarina ikimuistoisesta kesälomamatkasta, johon sisältyi upeita maisemia, lunta, kaksi hurjinta koskaan ajamaani tietä, korkein paikka jossa olen käynyt sekä pieniä tekniikka murheita (Miten voi olla, autolla ajettu vasta 580tkm?). Jatko ilmestyy sitten joskus ja osa kuvista on lainattu netistä, mutta kuvat joissa poseeraa punainen V70 on itse otettuja.

Norjaan matkaaville annan vahvan suosituksen varata kalenterista aikaa noin kolme viikkoa, joista vähintään 1,5 viikkoa käytetään itse reissuun. Lähtöön kannattaa varata viikon liukuma ja seurata säätiedotteita, koska pilvisessä ja sateisessa säässä matkasta jää puuttumaan paljon ja se kaikkein oleellisin, eli vuorimaisemat. Tällä kertaa siihen ei ollut mahdollisuutta, joten käytössä olevan ajan puitteissa oli suunnattava sinne, missä sillä hetkellä olisi paras keli ja nyt se oli Keski-Norjassa, jossa tosin sielläkin oli sateita luvassa. 

Lähtöpäivä Ma 17.6. 
Keski- Suomessa oli kesäiset +28'C ja aurinkoista, eli ilman toimivaa ilmastointia varsin kuuma ajaa kohti Turun satamaa. Sääennusteen seuraamisen vuoksi pysähdyin Tampereella, josta ostin loput eväät sekä lumiketjut ja sadetakin. Suuntaamalleni seudulle oli nimittäin keskiviikolle ennustettu räntäsadetta ja jotta meren rannalle pääsee, olisi ajettava vuoriston yli... Ennen Turkua pilvistyi ja ripautti vähän vettä. Nyt jo yli 10 vuotiaan navigaattorin vuoksi tuli muutama U-käännös ennen satamaa, koska liikennejärjestelyjä oli muutettu, mutta ehdin ajoissa lähtöselvitykseen. Kevyt iltaruoka tuli syötyä jonossa laivaan pääsyä odotellessa, koska laivaruokailu ei mahtunut budjettiin. Laivalla oli nimittäin muutenkin mielestäni tosi kallista, ostin vain pari suklaapatukkaa. Jäätelötikusta 3,5€, lähes 8€ sämpylästä tai 40€ ruokailusta on vaan liikaa. Suklaalevytkin oli kalliimpia kuin maissa, tosin myös hieman painavampia mutta kuitenkin. Tästä nyt sitten jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä olenko köyhä, nuuka vai viisas? Katselin hetken aikaa maisemia ja menin nukkumaan jo 21.50, koska univelkaa oli pohjilla valmiiksi ja pilvistä saaristomaisemaa en varsinaisesti lähtenyt reissuun ihastelemaan. Ajomatkaa kertyi ekana päivänä 315 km (tai oikeastaan puolikkaana päivänä, lähtö oli klo14). 

Ti 18.6.
Aamu alkoi aurinkoisessa Tukholmassa, josta piti löytää oikea suunta kohti luodetta. Vanha navigaattori oli aivan eksyksissä uusissa tunneleissa seikkaillessa, mutta karttakirjasta valmiiksi katsottu tienumero on oiva tapa suunnistaa kaupungeissa, kunhan löytää oikean suunnan? Yhdessä kohtaa navi olisi halunnut kääntyä sillalta alas, lienee joskus ollut risteys, mutta nyt siis eritaso liittymä. Oikea reitti löytyi tällä kertaa ilman U-käännöksiä. Ensimmäinen pysähdys oli Rösåsen näkötorni, jossa söin lounasta. Matka jatkui melko nopeasti mukavassa puolipilvisessä säässä. Siljan järven rannalla olevassa kylässä silmiin pisti joku näkötornin näköinen rakennus ja pitihän se käydä katsomassa.


Vidablick näkötorni oli mukava löytö matkan varrella, josta en aiemmin ollutkaan tiennyt.

Ruotsissa olen pitkään halunnut käydä katsomassa Njupeskärin vesiputousta, joka on maan korkein. Norjan puolella vielä satoi, joten se oli sen puoleen järkivalinta, vaikka vähän lisää ajomatkaa tulikin. Kaunis päivä vaihtui sateeseen, juuri kun pysähdyin parkkipaikalle. Onneksi olin ostanut matkalta sadetta pitävän takin ja päätin lähteä kävelemään, vaikka keli ei ihanne ollutkaan.


Reitti oli noin 2 km suuntaansa, helppokulkuinen ja putous ihan hieno.

Takaisin kävellessä aurinko alkoi paistaa pilvien läpi ja kohta sininen taivas taas aukeni. Maps ja navi ehdottivat oikoreittiä kohti Norjan rajaa, joka sisälsi noin 15 km soratietä, jonka valitsin. Päällystetylle tielle jälleen kääntyessäni, tuntui ratissa jotain outoa. Ohjaus oli todella raskas ja mietin että en kyllä osunut mihinkään kiveen tms. ja ajelin muutenkin varovasti. Keljumainen juttu, matkaa Norjan rajalle oli tässä kohtaa jäljellä alle 30 km. Päätin jatkaa matkaa, koska renkaissa oli ilmat säilyneet ja hankala hammastangolle olisi erämaassa mitään tehdä. Tiesin, että mukana on 0,5 litraa öljyä, jos sitä on alkanut vuotamaan, mutta pinta oli nätisti ylämerkissä eikä vaahtoakaan ollut. Ohjaustehostimen venttiilipöytä alkoi ilmeisesti jotenkin jumittamaan ja tehosti vain pätkittäin.

Välillä tuli kovia ukkoskuuroja paikallisesti ja lämpötila laski +8'C. Kolmostietä ajellessa pientareella seisoskeli hirvi, jota piti pysähtyä ihmettelemään tarkemmin. Se ei ollutkaan ihan mikä tahansa hirvi, vaan maailman toiseksi suurin. 


Ruskean turkin sijaan se kimmelsi kuin kiillotettu rosteri, no siitähän se oli tehtykin. 

Vuodesta 1984 kanadalaiset ovat ylpeilleet sillä, että heillä on maailman suurin hirveä esittävä patsas Mac the Moose 9,75 m korkea. Vuonna 2015 Norja vastasi pystyttämällä Linda Bakken suunnitteleman 30 senttiä korkeamman hirvipatsaan, Storelgen. Patsas pystytettiin siksi, että se toisi suurimman hirvipatsaan tittelin. No, sehän ei kanadalaisille käynyt, joten he tekivät omaan hirveensä aiempaa pidemmät sarvet. Norjan vastausta odotellaan... 

Ajomatkaa kertyi 644 km, pidemmällekin olisin jaksanut vielä ajaa, mutta erään puron varrelta löytyi rauhallinen yöpaikka. Toisaalta tuokin on jo sellainen päivämatka (7-22), että ihan kaikkien matkaseuralaisten kanssa ei onnistu. Tehostin miettii etenkin vasemmalle yhtään nopeammin kääntäessä. Öljynpinta on pysynyt edelleen ylärajassa, mutta sen väri on tummaa, vaikka vaihdettu 25tkm sitten. Huomenna alkavat maisemat parantua, kun tie nousee ylemmäksi ja meri lähenee. 

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #47 : 13.07.2024, 11:37:52 »
Ke 19.6.
Aamulla aurinko paistoi ja vuorossa oli ensimmäisten vuorien ylitys Friisvegeniä pitkin karuissa maisemissa. Sitten tuli pätkä norjalaista moottoritietä, jonka joka liittymän välissä oli tietulli ja aina meni muutama euro. Sitten alkoi maisema ja vuoret muuttumaan hienommiksi, kun pääsin tielle nro 55. Tie on yksi Norjan matkailu teistä ja se kulkee Jotunheimenin vierestä Sognevuonolle. Matkan varrelle osuu Norjan maanteiden korkein kohta (1428 m.o.h.) ja ylängöllä oli vielä paljon lunta kesäkuussa. 


Järvi jäässä juhannuksena ja lämmintä +6'C.

Kohti Sognevuonoa laskeutuessa oli jo serpentiiniteitä ja ohjaustehostin temppuili taas ajoittain. Rauhallisesti käännellen ongelmia ei ollut, eli en saanut kiirehtiä vaan piti keskittyä nauttimaan hetkestä. Tuli mieleen sanat, "älkää mistään murehtiko", joten sillä ohjeistuksella eteenpäin, paitsi silloin jos piti peruuttaa. Sieltä se sitten lopulta tuli meren rantakin ja kävin ostamassa norjalaista leipää, josta tykkään. Pysähtelin ottamaan valokuvia ja pääsin ihmettelemään Flatbreen jäätikköä. 


Matkalla oli pitkiä tunneleita vuorten läpi sekä vuonomaisemia ja kuvan iltaruuhka.  :D

Onneksi pilvet olivat korkealla ja välillä pilkotti myös sinistä taivasta. Illalla oli vuorossa vielä kauniin värinen Oldervatnet, jonka päähän ehdin ennen kuin alkoi taas sade. Matkaa kertyi tänään mittariin 427 km lisää, joka Norjassa on pitkä matka. 

To 20.6.
Aamu oli pilvinen ja vettä ripotteli ajoittain. Tein ajelun Lovatnetin päähän, josta oli ajatus jatkaa pienempää maksullista tietä jäätikön lähelle, mutta vesisateen vuoksi jätin sen väliin. Matka jatkui ja aurinko alkoi taas paistamaan välillä pilvien välistä. Oppljoss -tunnelista tullessa valo-opaste varoitti kovasta tuulesta. Suomessa varoitellaan milloin mistäkin, mutta Norjassa ihan aiheesta. Harvoin nimittäin näkee, että sadevesi virtaa tien pinnalla ylämäkeen... Dalsnibballa olisi tehnyt mieli käydä, mutta sateen vuoksi jätin sen väliin, koska vuori näytti olevan pilvien peitossa. Sieltä näkyy hienosti Geirangerin kylään, josta ostin uuden tarran takaikkunaan ja kävelin koskireitin.


Geirander on hieno paikka ja serpentiinitiet sinne elämys, mutta paikka kärsii valitettavasti suurista turisti määristä.

Kun pieneen kylään tulee ihmisiä bussilasteittain tai risteilyaluksella ei omasta rauhasta voi nauttia juuri missään. 
Olin odottanut Trollstigenin avautumista, joka oli suljettu kivivyöryn vuoksi klo 14 asti, mutta Vegvesen.no tulikin päivitys, että tie pysyy koko loppukesän suljettuna. Maanantaina oli jonkun auton nokkapellille pudonnut pään kokoinen kivi, onneksi henkilövahingoilta oli vältytty. Lähdin siis kiertämään Hellandin kautta kohti Åndalnesia ja ajoin sieltä päin puomille saakka, jossa NRK oli tekemässä uutislähetystä. Tässä aiheesta englanniksi: 
https://www.nrk.no/mr/vil-ikkje-opne-trollstigen-utan-tiltak-i-fjellet-_-stengd-ut-aret-1.16933347

Tänään tuli vähän vähemmän ajettua, eli vain 279 km tai 279000 ilometriä, kuten yhdestä blogista luin hauskan kommentin? Keskimäärin tällä reissulla olisi ajettavaa noin 400 km/päivä joka on kyllä aika paljon...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #48 : 24.07.2024, 18:12:28 »
Pe 21.6.
Viikon aurinkoisin päivä tulossa ja suuntana lähteä katsomaan Mardalsfossenia, jota Norjan matkailu sivusto mainostaa maailman 4. korkeimmaksi. 


Sinne ajetaan Eikesdalvatnetin rantoja pitkin ja tänä aamuna kyseinen suuri järvi oli ihan tyyni. (aurinko paistaa pivien toisella puolella, kuten huomasit)

Jossain kohtaa putous näkyy vastarannalla ja jälkikäteen sanoisin, että jopa parhaiten eräältä tien levikkeeltä. Järven eteläpäässä on pieni kylä ja soratie jatkuu kohti putousta. Sieltähän löytyi maksullinen (50kr) pysäköinti ja kävelyä putouksen juurelle noin 2 km. Reitti oli yli puoleen väliin helppokulkuista ja ylitti kosken matkalla. Yllätyin siitä, että täällä kasvoi hasselpähkinäpuita. Sillan jälkeen reitti muuttui "tavalliseksi" norjalaiseksi poluksi ja tein vahingossa housun polveen reiän, kun se osui terävään kiven kulmaan. Polveen kun sattui aikalailla, mutta se helpotti parin kymmenen metrin kävelyn jälkeen. Jonkin matkan päästä tosin alkoi tuntua märältä, jolloin huomasin että housun lisäksi myös polvessa oli reikä. Olihan sitten terävä kiven kulma. Jäin katselemaan putousta muutaman sadan metrin päähän ja syömään eväitä. Lähemmäksi ei tehnyt mieli mennä, koska jo tänne tuli vesisumua tuulen kanssa. 

Autolle kävellessä aurinko alkoi paistamaan, joten suuntasin vuorille. Tällä kertaa autolla, eli ajattelin ajaa Aursjövegenin. Maksullinen soratie (100kr) vuorien yli ja oli muuten mieleenpainuva pätkä. Maksupuomilta alkoi heti kohtuullisen jyrkkä nousu, joka muuttui nopeasti ns. serpentiinitieksi. Mutka toisensa perään vuoren rinnettä ylöspäin ja paikoin oli varsin "ilmavaa". Toisella puolella kallioseinä ja toisella kaide ja sitten vähän alempana tie, jota juuri ajoin. Yhdessä kohtaa mentiin pieneen ja pimeään tunneliin, joka nousi ja mutkitteli. Ulos tullessa jyrkänne oli vaihtanut puolta, eli tie teki u-lenkin vuoren sisässä. Lienee jo sanomatta selvää, että maisemat oli hienoja, jos ehti ikkunasta katsomaan. Pari moottoripyörää tuli vastaan, mutta ei onneksi autoja. Ihan joka kohdassa ei mahdu ohi ja jyrkkä soratie voi olla haastava päästä liikkeelle. Volvo jaksoi juuri ja juuri vetää kakkosella mäkeä ylös, vauhtia max 20-30 km/h. 


Jyrkän nousun jälkeen oli aika pitää lounastauko. 

Tässä kiinnostuneille videolinkki kyseisestä tiestä:
https://www.youtube.com/watch?v=7VmTCPRSCHU

Jyrkimmän nousun jälkeen auto parkkiin ja lyhyt kävely nähtävyyttä katsomaan. Aurstatopet toi mieleeni Preikestolenin. Tässä oli siis kalliojyrkänne, jonka reunan yli kurkistamalla olisi nähnyt yli 400m alempana olevan rinteen, huh-huh. Sellainen kunnioitus reunaa kohti oli, että pidin parin metrin etäisyyden siihen ihan mielelläni. 

Matka jatkui noin 30 km/h tunnissa pääosin todella hyväkuntoista, mutta pientä soratietä. Vastaantulijoita tällä 55 km pitkällä soraosuudella tuli kymmenkunta. 


Täälläkin oli paikoin vielä penkat talven jäljiltä

Sai siis ajaa rauhassa, ihailla maisemia, pysähdellä ottamaan valokuvia jne. Tällaiseen paikkaan ei turhaan tehdä tietä, vaan joku tarkoitus on pitänyt olla, muukin kuin matkan lyhentäminen toiseen laaksoon. Tässäkin tapauksessa syy on raha/energia, eli ylängöllä on kaksi tekojärveä vesivoimaloita varten ja todella suuria patoja, joita pitää käydä huoltamassa. Täytin vesiastiat eräästä koskesta, jossa virtasi raikasta ja hyvää vettä. Ajelin hissukseen kakkosella maisemia ihmetellen. Vuorille noustiin jyrkästi ja samoin laskeuduttiin myös alas. Jos ei omaa korkeanpaikankammoa ja tykkää seikkailufiiliksestä, voin suositella tätä tietä. Matkailuautollasuosittelen kuitenkin miettimään pari kertaa kannattaako sillä lähteä.

Tänä iltana oli käännettävä keula kotia kohti, mutta halusin käydä vielä meren rannalla ja ehkä kokeilla kalastusta. Navin vuoksi tuli turha tunneliajo, kun sellainen oli rakennettu, enkä tajunnut kääntyä ennen sen alkamista rantaan. Joku oli rannalla jo kalassa eikä saanut saalista, joten itse istuskelin mieluummin rantakivellä merelle tuijottaen. Kohta vuonot jää taas taakse ja alkaa siirtymä kohti arkea... Onneksi ei kuitenkaan ihan vielä, pysähdyin levikkeellä, josta oli opastus Vinnufalletille. Se oli taulun mukaan Euroopan korkein vesiputous (864 m) ja sitä pääsisi lähempää katsomaan nousemalla kiviset portaat, Vinjetrappan 676 askelmaa. Ex tempore se sitten iltalenkiksi. Tänään oli reissun aurinkoisin ja mukavin päivä. Ajomatkaa kertyi 246 km. 

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #49 : 25.07.2024, 19:55:58 »
La 22.6.
Jäi mainitsematta, että Aursjøvegenon korkein kohta on 947 m.o.h.

Suunta oli nyt siis pikku hiljaa satamaa kohti, mutta kiirettä ei olisi, koska laiva lähtisi vasta huomisiltana. Jos ajaisi yhtä kyytiä, olisi reissua ollut mahdollista jatkaa Norjan puolella vielä päivän verran, mutta sää oli taas muuttumassa sateisemmaksi lännestä päin. Reittiä miettiessä hoksasin karttakirjasta tähden, eli näköalamerkin, jolle olisi vain noin 20 km ajattelemaltani reitiltä sivuun. Googlen mukaan kyseessä on vuori, jolle pääsee autolla. Sehän sopi hyvin ja aurinkokin paistoi. Sinne päästäkseen tuli taas ajaa vähän soratietä (11 km), josta loppupätkä maksullista. Jos Aursjövegen oli jyrkkä ja siten vähän pelottava, sanoisin silti, että tämän tien loppu oli hurjin tie mitä olen ajanut. En tiedä kuinka jyrkkä nousu oli, mutta kakkosella ei TDi jaksanut vetää ylös järkevältä tuntuvalla nopeudella tiehen nähden. En ole edes ralleissa koskaan ajanut yhtä pitkään yhtä kovalla vedolla, kaasua sai olla aika reilusti vaikka vauhtia oli alle 20 km/h. Irtohiekkaa ja maakiviä oli kuin Kreikan rallissa. Rengas- tai öljypohjarikko ei houkuttanut, joten siksi hidas etenemisvauhti. Hitaampaakaan ei tosin olisi voinut ajaa, koska muuten olisi varmasti alkanut sutia ja kiinnijäämisriski kasvaa. Kaiteita ei luonnollisesti ollut juurikaan. Aurinko paistoi ja näkyvyyttä oli kauas, yli 100km? Seurasin lämpömittaria, joka kyllä pysyi tasaisesti samassa, mutta laitoin lämmityslaitteen varuksi puhaltamaan kuumaa ja avasin ikkunat. Pysähdyspaikkoja tällä jyrkällä loppuosalla ei oikein ollut, mutta toisaalta matkaakaan ei enää kovin paljon ylös. Sitten pääsin huipulle, tai no, pari viimeistä metriä piti kävellä, mutta olin toiseksi korkeimmassa paikassa Norjassa, jonne pääsee autolla, noin 1660 m! Itse huippu oli 1666 m.o.h. Jätin moottorin käymään ja avasin nokkapellin, jolloin alkoi pulputus käydä ja paisarin korkin välistä tulla nestettä.


Jäähdyttelyä korkeuksissa

Pulputus onneksi loppui nopeasti, kun tuuli auttoi flektin huutaessa ja lämpöä haihtui avonaisen nokkapellin aukosta normaalia enemmän. Olisi saattanut olla yksikin serpentiinimutka jo liikaa tai jos lämmintä olisi ollut enemmän? Nyt oli auton mittarin mukaan +19'C ja kone kävi tyhjäkäyntiä koko tapauksen ajan, joten suuremmilta vahingoilta taisin onneksi välttyä. Näkymiä oli kymmeniä kilometrejä joka suuntaan, koska kyseessä on yksittäinen vuori, eikä vuorijono. Huipulla on näköalatasanne ja helppokulkuinen ympyräreitti kuten esim Levillä.

Jos kiinnostus heräsi, niin tästä lisäinfoa:
https://tronfjellveien.no/

Tästä vielä jonkun kuvaamaa liikkuvaa kuvaa, säälin samanlainen:
https://youtu.be/XdmAD4Z4PrI?feature=shared

Seuraava pysähdys oli Rörosissa, josta ostin jäätelön ja kävelin katsomaan Unesco kohdetta. Vanhoja puutaloja ja kaivostoimintaa, puoli kylää on eräänlainen museo. Sitten maisema tasoittui melko nopeasti, Ruotsissa pysähdyin katsomaan nähtävyysmerkiltä vesiputousta, joka olisi ollut todella upea Suomessa, mutta tämän reissun jälkeen aika pieni koski. Muita nähtävyyksiä ei oikein löytynyt ja huomasin tehneeni arvio virheen. Ajoaikaa satamaan oli enää 6-7 h ja koko huominen päivä vielä käytettävissä. Olisi pitänyt jäädä Norjaan johonkin vielä. Olen tallentanut Lapsiin "haluan käydä" paikkoja, mutta niitäkään ei oikein reitille nyt osunut, kun ajatus oli keskittyä Norjaan. Yksi oli, joten suuntasin koilliseen tehden reilun 200 km lisälenkin. Navikointi opasti oikotielle (-14km), joka tarkoitti taas soratietä, vaikka olin jo päättänyt jättää ne tällä reissulla rauhaan. Sen varrelta löytyi kuitenkin hyvä yöpaikka järven rannalta. Tänään tuli ajettua 527 km ja jäähdytys nestettä piti lisätä 0,5 litraa vuoriseikkailun vuoksi.

Su 23.6.
Päätin siis lähteä katsomaan Döda Fallettia, koska sen takana oli niin hauska tarina. Jos joskus joku menee pieleen, niin harvalla niin pahasti kuin ruotsalaisille kävi vuonna 1796. Olivat puun uiton vuoksi alkaneet rakentamaan kanavaa 35 m korkean kosken ohi. Kosken ja kanavan välinen sorakannas kuitenkin petti ja kokomainen järvi tyhjeni neljässä tunnissa, aiheuttaen 15-metrisen hyökyaallon. Se se on jotakin, kun päästää kokonaisen järven karkuun. Tänä päivänä tämä suuri kosken uoma on siis tyhjillään ja siellä risteilee puisia kävelyreittejä. Ihan mielenkiintoinen paikka, ei ehkä varta vasten koettava, mutta jos osuu reitin varrelle niin suosittelen.

Tankkasin dieseliä 18kr/l eli noin 1,60€/l. Kun pääsin Sundsvalliin maisemat ja tie muuttui tylsäksi. Tarkoitus oli käydä vielä Ruotsin rautatie museossa, mutta sepä oli kiinni. Lopulta olin Kapelskärin satamassa 2,5 h liian aikaisin, vaikka pysähdyin vielä kahdessa ruukkikylässä. Ajamista taas 557 km, mutta suosittelisin päivämatkaksi vähän lyhyempiä pätkiä.

Ma 24.6.
Naantalin aurinko paistoi, joten poikkesin vielä parissa näkötornissa ennen kotiin paluuta. Viimeinen päivämatka 359km. Aikaa koko reissulla kului tuntia vaille viikko ja kokonaismatkaa kertyi semmoiset 3356 km Keski-Suomesta 7 päivän aikana.

Semmonen reissu se, seuraavaa taas suunnitellessa.

Lanssiin sovittu kaupat ehjistä takavaloista, kunhan ehtivät tänne sukulaisen noutamana. Samppasport ehdotti uutta CEM:iä korjauksen sijaan ja Sercap on heinäkuun kiinni, katsotaan mitä sieltä sanotaan ja mitä sitten. Yksi varaosa-auto olisi, mutta hieman eri ikäinen. Mahtaisiko toimia jos vaihtaa samasta autosta CEM:n ja ECU:n vai vaatiiko muutakin? Katsellaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #50 : 15.08.2024, 13:51:49 »
Erikoinen tuo ohjaustehostin... Vaihdoin siihen reissun jälkeen pariin kertaan öljyt ja se toimi tuhannen kilometriä sen jälkeen, kunnes taas lakkasi tehostamasta vasemmalle käännettäessä. Päätin siis vaihtaa hammastangon, koska tuo oli jo vaarallinen, suhina kuului mutta pyörät ei kääntyneet ilman voiman käyttöä. Sain tangon äsken irti ja ajattelin tyhjentää sen öljystä pyörittelemällä eestaas öljyvadim päällä. Se pistää hanttiin välillä sen verran ettei käsi pidä akselilla, kunnes kääntää vähän takaisin. Jotain irtonaista siellä voisi ajatella olevan, mutta öljyssä ei kuitenkaan näy metallia vaikka se on taas tummunut edellisen vaihdon jälkeen. Vanha öljy oli ihan mustaa kun 35tkm sitten auton hankkiessani ne vaihdoin Comman PSF punaiseen tehostinöljyyn. Vanha tanko on SMI:n valmistama ja varaosa-autoissa  on TRW:n tekemät. Käynee paikoilleen kokonaisena, mutta viime talvena uusimani sisäpäät ei. Tilasin uudet O-renkaat putkiin ja ilmastointiin samalla, jos vaihtaisi lauhdutinkennon ja kuivaimen myös niin saisi senkin toimimaan. Oli mielestäni aika kallit, 40€ 8kpl o-renkaita.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #51 : 21.08.2024, 18:37:48 »
Utelias kun tekniikkaan liittyvissä asioissa olen, niin pitihän sitä tutkia mikä siihen hammastankoon tuli.


Rattiakselin alalaakeri sanoi työsopimuksensa irti koettuaan 580tkm ajamista.

Ei ollutkaan venttiileissä vikaa, vaan ihan mekaaninen syy, miksi ohjaus takersi. Onneksi ei jumittanut kokonaan ajaessa. Toinen tanko vaihdettu paikoilleen, samoin ilmastoinnin kenno ja kuivain. Remontti sujui ihan hyvin, mutta öljyt tuli tehostimesta lattialle... Sitä kuuluisaa motorsporttia, eli olikin viallinen se varaosa. Ehdin kasata kaikki paikoilleen ja ajattelin ilmata seuraavana päivänä, kun saisin ilmastoinnin kasaan. Öljyt valui siis yön aikaan säiliöstä apparin suojakumin sisään ja sieltä lattialle, joten aika selvä peli ettei tarvitse muuta kuin lähteä purkamaan toista tankoa mettästä...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #52 : 22.09.2024, 19:58:35 »
Toinen hammastanko vaihdettu ja käytetty autoa ulkopuolisella korjaamolla. Muistaakseni elämäni kolmas korjaamolasku, eli 4-pyöräsuuntaus ja ilmastoinnin täyttö, johon jälkimmäiseen ei löydy laitteita ja aikaa suuntauksen tekoon itse ei monista syistä jäänyt. Sain myös keskuslukon kauko-ohjaimen toimimaan vaihtamalla vielä yhden keskuslukon releen ja ottamalla säätimen samasta autosta. Ilmeisesti se edellinen kaukosäädin oli viallinen ja ohjelmointi ei onnistunut perusohjeella, vaan ois vaatinut testerin. Pääasia että nyt toimii.

Eilen pyörähti mittariin 590tkm, kun käytiin vaimon ja pojan kanssa katsomassa Lapin ruskaa. Retkilaatikon viereen mahtuu rattaat ja tunkemalla sekaan vielä ihan hyvin kolmelle viikon tavarat ja pienelle patjakin, varsinainen tilaihme ja kulutus alle 6 litraa satasella.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #53 : 01.02.2025, 18:18:06 »
Ambulanssin CEM yksikkö palasi 4 kk huoltoreissultaan. Eipä lähtenyt vieläkään käyntiin, seuraavat vikakoodit löytyy nyt, eivätkä poistu:

CEM-1A62 Communication with the engine control module (ECM). Signal missing.
CEM-1A5F Communication with ABS control Unit No Signal.
REM-DD10 Lin Communication Communication faul
TCM-E003 Config fault
SRS-007C Seat belt tensioner, middle; resistance too high
CEM-8F12 CEM Headlamp beam height control. Signal too low
CCM-0040 Air quality sensor internal fault

Täytyy jatkaa tutkimuksia...

 

Elekma  Autoracing