En ole mustan raudan insinööri mutta kertokaas mulle miten kierteen rasvaaminen vääristäisi momenttia jolla pultti vetää vannetta kiinni? Olen ollut kuvitelmassa, että vastamomentti syntyy kun kartio menee tiukempaan ja tiukempaan vannetta kohti ja lopulta seinä vastassa kun vanne on kiinni vastakappaleessa. Niinkuin joku totesi, tuntuisi siltä, että viallinen, likainen, ruosteinen kierre sekoittaisi lopputuloksen. Kartion ja vanteen välinen kitka vaikuttaa myös lopputulokseen - montako astetta enemmän pultti kiertyisi rasvattuna jos mietitään ettei pultti voi juuri upota syvemmälle - selvää on, että tiukemmalle menisi rasvattuna mutta kuinka oleellinen ero? Eihän pulttien tiukentamiseen ole yhtä oikeaa tapaa - jollakin on ristikkoavain, toisella paineilmaväännin, kolmannella akkuväännin, neljännellä momenttiavain ja yleensä tarkoituksena on vääntää niin tiukkaan, ettei pultti aukea ennen seuraavaa pyöränvaihtoa. Se, meneekä pultti teoriassa 120Nm vai 160Nm tuskin rikkoo mitään tai jätä pulttia liian löysälle.