Elekma  Autoracing

B230ft 531 kansi ja vx3 nokka

  • 29 Vastauksia
  • 23140 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #15 : 04.09.2014, 21:20:02 »
Nyt vaadin Mitattua dataa, T nokkaa vasten!  :2funny:

Kerro kokemuksia? Mua ainakin kiinnostaa miten vx3 käyttäytyy :)

ps. Ei vittuilua.
Mikattua dataa kellon muodossa saadaan kunhan tässä joutaa kokeileen.... Muuten kyllä passelin oloinen nokka käyttöautoon :) Huomattavasti paremmin viihtyy alipaine alueella kun V nokalla... joka sekin kyllä veti kun nätisti kun vauhdin sai alle...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #16 : 04.09.2014, 22:28:35 »
Mulla taitaa olla vakiona tuo T mallin nokka? VX3 nokkia ollut aika monilla, niin taidan sitten joskus tulevaisuudessa etsiä sellaisen tohon käyttikseen. Kellään kokemuksia KL-racingin nokista?

Puliukko tais jättää kommentin nyt tohon ipd sivun palaute osioon jossa nokka on myynnissä? :D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #17 : 04.09.2014, 22:40:27 »
Mulla taitaa olla vakiona tuo T mallin nokka? VX3 nokkia ollut aika monilla, niin taidan sitten joskus tulevaisuudessa etsiä sellaisen tohon käyttikseen. Kellään kokemuksia KL-racingin nokista?

Puliukko tais jättää kommentin nyt tohon ipd sivun palaute osioon jossa nokka on myynnissä? :D

Jep. Kirjota sitten pitemmässä aika juoksussa miltä VX3 tuntuu. Persdynolla tuo ipd:kin oli aluksi viikon loistava, "karu" todellisuus paljastui. IPD menee kyllä jossain kesäautossa ja pakko olla manuaali. Tosin samaan rahaan varmaan saa jotain paljon parempaakin (KG2T, VX3?)?

Jep. Jätin juu. Ilmeisesti Jenkkien ja Engelsmannien juorut voi jättää omaan arvoonsa. (nm. jaa kahdella enkku mainoshevoset = todelliset)

KG2T: KG-trimmingiltä ois kokeilemisen arvoinen, mutta taitaa olla aika raju. (rajumpi kuin ipd turbo) Tosin tuntuu että KG2T ois real turbocam niinkun mainostavat. (Toisin kuin ipd, ipd oli muistaakseni volvon "v" imu ja joku muu pako)

ps. Nokka on aina kompromissi... Alhaalta - keskelle vetävä, ei vedä rajusti ylhäällä. Ja toisinpäin. Mutta jos joku sellanen kompromissi sieltä T:stä pois löytyisi?
Vaparin nokat kun ei toimi turboissa täydellisesti.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2014, 22:45:07 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa migueli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #18 : 05.09.2014, 09:15:43 »
Itse laitoin KG2T nokan + 351:n (kanavia hieman tehty+pakov. isommat). Ei ollut bolt on nokka vaan joutuu lyhentelemään venttiilejä. Hyvin lähellä on myös nostokuppienkin reunat...Nokka-akselin perusympyrä on selvästi isompi kuin alkuperäisessä.
Toiminnasta voin vain kertoa että toimii ja vetää hyvin läpi käyttöalueen. Ainut "miinuspuoli" on että joutokäynti alkaa "humppaamaan". Kertaakaan ei ole katsastettu tällä nokalla, mutta tyhjäkäynti on sen verran rouhee ettei varmaan täytä vaatimuksia.

https://translate.google.fi/translate?sl=sv&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.kgtrimning.com%2FKGkamB2123.htm&edit-text=&act=url

Mika


Jep. Kirjota sitten pitemmässä aika juoksussa miltä VX3 tuntuu. Persdynolla tuo ipd:kin oli aluksi viikon loistava, "karu" todellisuus paljastui. IPD menee kyllä jossain kesäautossa ja pakko olla manuaali. Tosin samaan rahaan varmaan saa jotain paljon parempaakin (KG2T, VX3?)?

Jep. Jätin juu. Ilmeisesti Jenkkien ja Engelsmannien juorut voi jättää omaan arvoonsa. (nm. jaa kahdella enkku mainoshevoset = todelliset)

KG2T: KG-trimmingiltä ois kokeilemisen arvoinen, mutta taitaa olla aika raju. (rajumpi kuin ipd turbo) Tosin tuntuu että KG2T ois real turbocam niinkun mainostavat. (Toisin kuin ipd, ipd oli muistaakseni volvon "v" imu ja joku muu pako)

ps. Nokka on aina kompromissi... Alhaalta - keskelle vetävä, ei vedä rajusti ylhäällä. Ja toisinpäin. Mutta jos joku sellanen kompromissi sieltä T:stä pois löytyisi?
Vaparin nokat kun ei toimi turboissa täydellisesti.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #19 : 07.09.2014, 22:22:32 »
Tuo VX3 on ensimmäinen ei T-nokka, jonka voisin kelpuuttaa omaan autooni AW:n jatkoksi!  :hello:
Tosin tämä mielipide vain pikatestillä ja kellolla. Kulutuksesta saanemme tietää lisää myöhemmin!

Vetää T:tä paremmin +5000rpm lukemissa, tosin ei mahdottomasti, mutta vetää kumminkin, vaikka T-nokalliselta Wäärin Wiritetyltä ottaakin pataan kelloa vastaan toista sekuntia. Tosin pingaus on yksi osasyy varmasti!

402m, 17,3s, 134km/h
0-100km/h 9,7s

Omassa eilen vetäistynä:
16,4s, 139km/h
0-100km/h 8,4s


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #20 : 08.09.2014, 16:25:14 »
Sen verran hoppu etten ehdi selailla foorumia tarkemmin, mutta jotenkin sellanen muistikuva että tota vx3:stakin olis sulle joskus tarjottu paremmaksi vaihtoehdoksi t-nokan tilalle, muttei silloin kelvannut  ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #21 : 09.09.2014, 21:50:56 »
En silti ole myyty tuolle VX3:lle vieläkään, mutta sen voisin kelpuuttaa jos T:tä ei olisi!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #22 : 11.09.2014, 10:39:56 »
Mulla on käytössä B230ET+ZF yhdistelmässä VX-nokka. Toimii ihan hyvin ja saattaa jopa olla parempi mitä A kierroksilla.
Nyt on toiseen koneeseen tulossa KL-racing T3 nokka. Katsotaan miten se toimii...specsit sanoo,että luultavasti lähellä H-nokkaa toiminnaltaan.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #23 : 12.09.2014, 12:19:09 »
Mitä tulee puristussuhteeksi tällaisella B230FT+531 yhdistelmällä olettaen että molemmat on vakioita?

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #24 : 12.09.2014, 14:01:02 »
n. 8,5:1

Mitä tulee puristussuhteeksi tällaisella B230FT+531 yhdistelmällä olettaen että molemmat on vakioita?
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #25 : 12.09.2014, 14:33:49 »
Onko 1,5-2L satasella mitattua dataa? Millaisella ajotyylillä, maantie/kaupunki/seka ja mitkä olivat lukemat?

Itse olen kaavaillut tuon tapaista:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-turbo-kamaxel-klr-t1-2.html

Tuosta jos laskee överlapin niin saa tulokseksi 40 astetta.

Nokkaa kuitenkin mainostetaan käyttöauton nokaksi (Bra kam för daglig körning, passar till mindre Turbos, ger tidigt laddtryck och har bra tomgång = Hyvä nokka päivittäiseen ajoon, sopii pienemmille ahtimille, ahtopainetta tulee matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynti on hyvä)

Sain selville että nokassa on 1mm venavälyksillä duraatiota vain 230ast. jolloin overlapiksi tulee huimat 2 astetta... Eikai se siinä 0-0.6mm venttiilin aukiololla vielä hirveästi ahtoja ehdi vuotamaan matalillakaan kierroksilla?

Liika overlap, ei toimi pikkukierroksilla/alipainealueella ja alle 0.5bar tuntuu menevän pakoputkesta ulos. Ja vie överisti (1.5-2litraa sataselle) bensaa verrattuna T. Vetää vähän paremmin 2500rpm -> piikkaa jossain 5000rpm ja vetää rajariin kivasti  :)

Ei käyttöautoon! Vittumainen lähteä liikennevaloista kun alipainealue ihan laiska, sitten ahdot syöksyy pakopuolelta ulos ja puolisen bar jälkeen mennäänkin.
5 astetta aikasta jeesas alipainealueelle, yläpää kärsi rajusti. Kaikin puolin huonohko nokka, varauksin. Kesä pelissä vois mennäkkin, mikäli kaipaa sellasta lussua menoa ja yhtäkkistä turbopotkua (mikä sinänsä on hitaampi kuin tasaisempi nokka).  :)

Ei sinänsä vakuuta, aluksi vaikutti mukavalta. Mutta verrattuna T(uhnu) on T järkevämpi kaikinpuolin. Tietty jos vetää jotain +4000rpm startista sammutukseen niin on hyvä.  :D
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #26 : 12.09.2014, 18:53:14 »
Onko 1,5-2L satasella mitattua dataa? Millaisella ajotyylillä, maantie/kaupunki/seka ja mitkä olivat lukemat?

Itse olen kaavaillut tuon tapaista:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-turbo-kamaxel-klr-t1-2.html

Tuosta jos laskee överlapin niin saa tulokseksi 40 astetta.

Nokkaa kuitenkin mainostetaan käyttöauton nokaksi (Bra kam för daglig körning, passar till mindre Turbos, ger tidigt laddtryck och har bra tomgång = Hyvä nokka päivittäiseen ajoon, sopii pienemmille ahtimille, ahtopainetta tulee matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynti on hyvä)

Sain selville että nokassa on 1mm venavälyksillä duraatiota vain 230ast. jolloin overlapiksi tulee huimat 2 astetta... Eikai se siinä 0-0.6mm venttiilin aukiololla vielä hirveästi ahtoja ehdi vuotamaan matalillakaan kierroksilla?

Kaupunkia suurimmaks osaks, joka liikennevaloista joutuu käyttämään tosi paljon kaasua kun ei tapahdu mitään NORMI liikkellelähdössä. Sitten sen jälkeen keventää kaasua kun päässyt liikkeelle. Se nosti kulutusta kovasti.

Matkassa vie huomattavasti vähemmän. n. 10.5l/100km sai kaveri (sillä auto nykyään) kun ajo kevyen lenkin Tornioon (700km per suunta tjsp?). Sekin tietty aika kova matkakulutus kun taitaa matkassa viedä alle kymppiä T nokalla. Ei sinänsä että T nokka mikään jumala olisi, se on vaan sopiva sekotus vetoa alhaalta keskialueelle ja kulutuksen suhteen omasta mielestäni...

Tuossa nokassa tarttee lashcapit. Riippuen ajotyylistä joillakin niitä lennellyt pois paikaltaan.

Eikös t nokassakin oo joku pari astetta overlappia? Parilla asteella mitään väliä, mutta tuo ipd on vähän outo overlapin suhteen.

EDIT: Niin ja kannattaa punnita omassa mielessä mitä haluaa nokalta.

Jos oletetaan T-nokan olevan ala vedossa maksimi. Ja keskialueelta medium. Ja kovilta kierroksilta matala...
Vaihtoehtoja on monia. Mutta mikään ei ole maksimi, maksimi, maksimi. Ei lähellekkään. Jotenka käyttöautoon maltti on valttia, enemmän race miehille enemmän racempaa nokkaa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 12.09.2014, 18:55:31 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #27 : 17.11.2014, 11:51:53 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


No kysytään nyt samassa ketjussa kumminkin. B230FK @ 1 bar, AW71L, lastut jne, koskematon 531 kansi ja tällä hetkellä nokkana V, joka ei ainakaan tomaattikäyttikseen oikein passaa. Vetää kyllä aina sinne rajottimelle saakka iloisesti, mutta alle 3000 rpm ei meinaa tapahtua juuri mitään ja meno on todella laiskaa. Mitä nokkaa suosittelisitte, jos haetaan jotain T:n ja V:n väliltä? VX? VX3?
Jogiinin autoa kokeilin VX3:lla ja se rupesi kyllä mielestäni potkimaan huomattavasti aikaisemmin verrattuna V-nokkaan. V:llä kun nokka heräilee samoihin aikoihin kun ahdot on tapissaan, jolloin n. 3000rpm kohdilla auto potkaisee kaiken "voiman" pihalle kerralla, renkaat lyö tyhjää jne, mutta alakierroksilla meno on ihan puutunutta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #28 : 17.11.2014, 18:17:46 »
Voit aikaistaa sitä V nokkaa viilaamalla nokkapyörän tapin reikää
Veikkaan että alkaa toimimaan vakio turbiinin(voimansiirto) kanssa jollain 3-4 asteen aikaistuksella
Kokeile
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
« Vastaus #29 : 22.11.2014, 14:15:16 »
vx-nokasta itse ainakin tykkäsin turbossa, nyt tosin timos motorin "M"-nokka 12,2mm nostolla ja 3mm lashcapeilla meni vielä päästöistä läpikin :D

 

Elekma  Autoracing