Johdot ja liitännät on katsottu useaan kertaan, eikä niistä löydy sanomista.
Sen sijaan lueskelin tuosta mainitusta välikappaleesta ja yleensäkin katalysaattorin toiminnasta ja tulin siihen tulokseen, että se saattaisi jopa toimia. Edellyttäen, että se laitetaan takimmaiseen lambdaan. Ymmärtääkseni etummaisessa se aiheuttaisi syötettävän seoksen rikastumisen ecun huomatessa hapen vähentyneen.
Käsitykseni mukaan katin pitäisi käyttää oikein toimiessaan koneesta tulevien pakokaasujen jäännöshappi käytännössä kokonaan hapettaakseen muut haitalliset ainesosat. Toisin sanoen optimitilanteessa katin jälkeen ei käytännössä pitäisi tulla juuri ollenkaan mitattavaa happea.
Välikappale käytännössä siirtää haistelukärkeä kauemmaksi pakokaasuvirrasta, jolloin happea pitäsi olla entistä vähemmän mitattavaksi, jolloin lambdojen välinen suhde pysyy asetetuissa rajoissa eikä vikakoodia mittauserosta tule.
Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että alunperin vika saattaa johtua juuri katin ikääntymisestä. Toisaalta en näe mitään syytä vaihtaa kattiakaan mikäli sen puhdistuteho läpäisee kevyesti asetetut rajat. Kyse lienee enemmänkin valmistajan alunperin ecuun ohjelmoimista liian tiukista rajoista puhdistusteholle.