Elekma  Autoracing

Hehkut kateissa 2,5 TDI

  • 4 Vastauksia
  • 2287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Migreeni_mies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Hehkut kateissa 2,5 TDI
« : 12.06.2014, 20:20:44 »
Elikkä tilanne tämä:

Autoa käynnistettäessä joutui sahaamaan kummallisen pitkään että lähti käyntiin, kun lopulta lähti niin kävi tosi huonosti ja sammui.
Muutamaan otteeseen lähti käyntiin ja kävi vajailla pytyillä ja ei pysynyt käynnissä. Lopulta ei käynnistynyt enää ollenkaan.

Huomasin käynnistettäessä että ei enää ilmoita hehkutuksesta, joten luulin että hehkuissa olisi vikaa ja auto ei vain lämpene tarpeeksi.

Vikakoodien lukemisen jälkeen ongelmaksi ilmeni ruiskun ajoitus, katsaus hihnakoteloon ja hihnasta oli hampaat kateissa.
Okei, uusi hihna tilalle, ajoitukset kuntoon ja volvon liikeessä säädettiin dynaaminen ajoitus.

Edelleen käynnistyi huonosti, eikä edelleenkään ilmoita hehkuista mitään, mutta lämpimänä toimii tosi hienosti.

Aikani etsittyäni vikaa huomasin että kun ylemmässä jäähdytinletkussa olevan hehkujärjestelmän lämpötila-anturin kytkee irti, niin auto hehkuttaa jälleen.
-> Uusi anturi tilalle, mutta vika on edelleen sama.

Eli hehkut ei toimi jos anturi on kytkettynä,
mutta toimii kun anturi ei ole kytkettynä
, silloin vain hehkuttaa niinkuin helvetti olisi jäässä ja muutenki auto herjaa anturin puutteesta.

Missä vika?

Ja mainittakoon että tämä auto on aikaisemmin aina ilmoittanut nopeasti hehkuista, vaikka ulkona olisi +30°C ja auto todella tarvitsee hehkutusta käynnistyäkseen nätisti.

Auto -01 V70 mk2
D5252T VAG moottori
« Viimeksi muokattu: 12.06.2014, 20:22:20 kirjoittanut Migreeni_mies »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Hehkut kateissa 2,5 TDI
« Vastaus #1 : 13.06.2014, 12:26:57 »
Ensinnäkin tuo moottori ei tarvitse hehkuja hyvin käynnistyäkseen kuin vasta pakkasella eli veikkaan, että ajoitus myöhäisellä vaikka onkin juuri katsottu, mutta varmistaisin vielä asian. Samalla kun testerin päähän menee niin mitä muut lämpötila-anturit näyttävät? Jos ajoitus on kunnossa niin vikaa voi olla jossain muualla. Pistokkeen kun nyppäät auki niin sen kuuluukin hehkuttaa kun luulee olevan -40c astetta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Hehkut kateissa 2,5 TDI
« Vastaus #2 : 13.06.2014, 12:44:00 »
Eli hehkut ei toimi jos anturi on kytkettynä,
mutta toimii kun anturi ei ole kytkettynä
, silloin vain hehkuttaa niinkuin helvetti olisi jäässä ja muutenki auto herjaa anturin puutteesta.

Missä vika?

Ei missään ole vikaa. Normaali toiminto tälle tdi-koneelle. Jos lämpötilatieto puuttuu, ecu käskee hehkuttamaan varmuuden vuoksi "kuin helvetti olis jäässä". Jos nesteen lämpötila on yli +5, ecu ei käske hehkuttamaan lainkaan.

Lainaus
Ja mainittakoon että tämä auto on aikaisemmin aina ilmoittanut nopeasti hehkuista, vaikka ulkona olisi +30°C ja auto todella tarvitsee hehkutusta käynnistyäkseen nätisti.

Autossasi on (ollut) jotain vikaa. Ei kuulu hehkuttaa eikä tarvitse kunnossa ollessaan hehkutusta lämpimillä keleillä.

Mitä huonoon käynnistymiseen tulee, niin perusasioiden tarkistus: ajoitus pielessä, pyörittääkö startti varmasti tarpeeksi nopeasti konetta, onko ilmakuplia syöttöpumpun kirkkaassa letkussa...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Hehkut kateissa 2,5 TDI
« Vastaus #3 : 14.06.2014, 08:40:21 »
Tuprautteleeko ku lähtee käyntiin? Itellä oli kevät talvesta ajotus ongelma.. Löpön ollessa +35 astetta tulisin syötön ajotuksen olla noin 0 astetta ja miulla se oli -5,3 astetta aikasella :D Ja otti pitkän startin enne ku lähti käyntiin ja nyt ku säätin sen kohalleen eli lähelle tuota 0 astetta ni tärähtää ku palmun alta oli -10 tai +30 :)
Nii ja jos sit savuuttaa ku lähtee käyntiin ni voi olla et joku suihkun kärki vuotaa joka vaikuttaa sekin käyntiin lähtemiseen.. en vaa tosin tiiä onko noihin moottoreihin tarvinnu koskaan vaihtaa kärkiä...
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa Migreeni_mies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Hehkut kateissa 2,5 TDI
« Vastaus #4 : 14.06.2014, 13:22:03 »
Nyt toimii taas.

Päätin lyödä auton vielä piuhan perään ja katsoa mitä vida sanoo asiasta. Sinne olikin kertynyt remonton aikana iso kasa vikakoodeja ja ilmeisesti uusi anturi vaati että vikakoodit anturiin koskien poistettiin.

Kiitoksia kuitenkin

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo