Carcom Oy  Elekma

Tehoton V70 tdi vm.2000

  • 27 Vastauksia
  • 11445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SirHenkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000 (ongelma ratkennut!!!!)
« Vastaus #15 : 27.02.2014, 20:51:33 »
tehot palanneet... käytin kotipäällikön tdi:stä egr säätö/ohjaus venttiilin omassani ja kuinka ollakkaan vehje vetää niinkuin ennen vanhaan. Oman venttiilin otin pöydälle, puhdistin, voitelin ja testasin irto akulla. Toiminta tuntui normaalilta, eli takaisin autoon paikoilleen ja testaamaan.. Auto rupesi liikkumaan normaalisti, jopa ilman hyytymisiä vedossa.
V70 tdi venetian red pearl x2

Poissa Henkka 80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Autossa aina mukana BSR:n lukija.
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #16 : 28.02.2014, 23:03:49 »
Hyvä hyvä! O0 Pienestä se on välillä kiinni.  :)

V70 2.5D -01 & MB Sprinter -97

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000 (ongelma ratkennut!!!!)
« Vastaus #17 : 31.07.2014, 11:26:15 »
Kuinkahan tää on jäänyt multa huomaamatta! Itse painiskelen aivan samalta kuulostavan ongelman kanssa. Tuo allekirjoituksen s80 on todella menohaluton pienillä kierroksilla. 0-100 ottaa jotakuinkin 15s, ja eilen tuli lopullinen päätös ratkaista ongelma kun jaksoi nipin napin nousta erään mökkipihan ylämäestä (ei tietoakaan sutimisesta). Miten tuon säksätyksen kävi venttiilin puhdistuksen myötä, hävisikö sivuäänet?

tehot palanneet... käytin kotipäällikön tdi:stä egr säätö/ohjaus venttiilin omassani ja kuinka ollakkaan vehje vetää niinkuin ennen vanhaan. Oman venttiilin otin pöydälle, puhdistin, voitelin ja testasin irto akulla. Toiminta tuntui normaalilta, eli takaisin autoon paikoilleen ja testaamaan.. Auto rupesi liikkumaan normaalisti, jopa ilman hyytymisiä vedossa.

Olisko purkuvinkkejä tuolle egr-venttiilille, vai onko tumpelonkin suoritettavissa oleva homma? Tarviiko sitä edes purkaa voidellaakseen/putsatakseen?

Tässä nyt vielä video mistä selviää tuo kulkuhaluttomuus, säksätyksenkin voi hyvällä tahdolla kuulla taustalta...
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3624
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #18 : 31.07.2014, 11:48:52 »
Täälä on yks audi samalla koneella ja piti samaa ääntä.. Venttiilikoneisto pashana. :/
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #19 : 31.07.2014, 22:34:58 »
Täälä on yks audi samalla koneella ja piti samaa ääntä.. Venttiilikoneisto pashana. :/

Mahdollista tuokin, eihän tuon äänen ja kulkemattomuuden tarvi välttämättä samasta syystä johtua. Voisin venttiilikopan sisäänkin kurkata, mutta jos tulee tarve pistää se uudelleen kiinni niin minkälaisen tiivisteen ostan varalle? Näihinhän taitaa olla useempaa sorttia...

Tuon egr:n ohjausventtiilin käytin irti ja puhaltelin/imeskelin, ilma sieltä tuntui kulkevan joka suuntaan pikkasen eri paineilla. Crc:tä en uskaltanut ruiskia sisälle, aattelin jos tekee tuhojansa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #20 : 06.08.2014, 19:03:15 »
Lainasin appiukon lt:stä ohjausventtiiliä, ei tuonut helpotusta voimattomuuteen eikä säkätykseen. Kävin hakemassa venttiilikopan tiivisteen, täytyy kurkata sinne joku ilta.

Lisäksi taidan lorauttaa jotain lisäainetta tankkiin, tyhjäkäynnillä pumpun suunnalta kantautuu raksutusta.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa V70NTDI

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #21 : 10.08.2014, 20:30:44 »
Allekirjoittaneen V70:sessa TDI:ssä vm 2000 oli sama metallinen säksätys ja sen paikallistamiseksi tehtiin turhankin paljon töitä.

Luulimme myös asiantuntevan dieselpajan kanssa, että ääni tulee venttiilikoneistosta. Paikallistimme kilinän myös moottorin jakopään puolelle ja päätimme purkaa kannen ja katsoa mitä se oli syönyt. Imuventtiilit olivat jo hieman kuoppautuneet joten uusimme ne mutta mistään paikkaan kannesta ei löytynyt sellaista vikaa, joka olisi aiheuttanut säksätystä. Jatkoimme purkamista ja purimme koko koneen ja päätimme uusia öljypumpun sillä sen käyttöhihnapyörän päästä löytyi välys joka olisi ehkä voinut olla syypää. Kun kone oli jo kerran palasina, ruokahalu remonttiin kasvoi syödessä ja uusimme myös kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän, koska se oli kilkattanut jo pitemmän aikaa.

Kun koko paketti kasattiin ja moottori koekäytettiin huomasimme että ei se s....tanan ääni ollut mihinkään kadonnut >:(, nyt se esiintyi myös vedossa ja yli 3000 rpm kierroslukualueella. Seuraavaksi autoon vaihdettiin kaikki suuttimet joista ei löytynyt vikaa joten päätimme kokeilla vielä värinänvaimenninhihnapyörän vaihtoa, jonka viallisuutta emme osanneet epäillä sillä se oli uusittu edellisessä jakohihnan vaihdossa 50 tkm sitten. Metallinen säksätys katosi kun seinään ja kone kävi niin kuin pitikin. Reklamoimme viallisen hihnapyörän Gatesille ja laitoimme uuden saman valmistajan hihnapyörän koneeseen. Ihmetys oli melkoinen, kun ääni palasi 2000 km ajon jälkeen jonka jälkeen moottoritilassa oli myös selvästi metallihilettä joka näkyi mm runkopalkin päällä. Nyt paikoillaan on joku saksalainen hihnapyörä, katsotaan kuinka kauan se siellä kestää.

Joten kokeilkaahan vaihtaa tuo värinänvaimenninhihnapyörä ensiksi ennen kuin teet kuten minä ja purat ehjän koneen... En yllättyisi jos teidänkin kilisevissä hihnapyörissä lukee Gates...

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #22 : 22.08.2014, 14:10:49 »
Jatkan tähän kun olen niin monessa topicissa käynyt purkamassa tuntojani.

Autolle tehtyä:
- egr-ohjausventtiili vaihdettu
- egr-venttiili irroitettu ja todettu toimivaksi (tukitaan kokeeksi kun keretään)
- ylä- ja alatuki vaihdettu, alipaintyynyt testattu, vikaa vielä varmaan siinä jakopäänpuoleisessa kiinteässä
- imm käytetty auki ja putsattu, täytyy kokeilla vielä ilman töpseliä ajoa?
- venttiilikoppa auki

Muutama kuva venttiilikopan sisältä, onko tämä normaalia kulumaa? Mittarissa 300tkm.







Nostajista ei oikein nokka päällä saa selvää. Täytyy käydä sateen lakattua hakemassa kampuran pulttiin sopiva hylsy että saa pyöräytettyä konetta hieman lisää. Etenkin ap-pumpun epäkeskon haluaisin tarkastaa.

Täälä on yks audi samalla koneella ja piti samaa ääntä.. Venttiilikoneisto pashana. :/

Näkyikö tuosta merkkejä venttiilikopan alla vai selviskö vika vasta kansi irrallaan?

Joten kokeilkaahan vaihtaa tuo värinänvaimenninhihnapyörä ensiksi ennen kuin teet kuten minä ja purat ehjän koneen... En yllättyisi jos teidänkin kilisevissä hihnapyörissä lukee Gates...

Mulla on tuo Gatesin kilkatin vielä häkkivaraston hyllyllä. ;D Koneessa kiinni olevassa hihnapyörässä on merkinnät volvo ja 98... ::) Eli pannaan se vaihtolistalle. Millainen tuo jakopään kiinnipitotyökalu on, alanko metsästää moista ebaysta vai vienkö suosiolla pajalle laittoon?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #23 : 23.08.2014, 14:04:45 »
Konetta käännetty, loputkin nokista saman näköiset. Alipainepumpun epäkesko näytti tältä:



Ainut huomio oli että konetta kääntäessä nostajista kuului huokailua. Kuuluuko asiaan hydraulinostinten kanssa?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #24 : 11.09.2014, 21:08:42 »
Voimat palautuivat, ehjäksi todettu imm olikin sökö. Nyt lähtee paikaltaan rivakasta savuhuntu perässä. :sundaydriver: Säkätys jäi, mutta vaimeni. ::)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa vaihtoehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #25 : 11.09.2014, 23:29:37 »
itellä vähän sama vika 2000.vm v70n tdi että alakierroksilla tahtoo veto puuttua niin tuli tuossa mieleen tuo egr-venttiili että jos sen tukkis laipalla? niin tarviisko se sitten käyvä erikseen ohjelmoimassa pois päältä ettein tule vikakoodia? ainakin ku alipaine letkun kun tulppaa niin antaa vikakoodia.
ee oo isohomma koetella mutta tympässöö ottaa laeppa poes jos pukkaa koodia

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3624
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #26 : 12.09.2014, 00:59:14 »
Pitää ohjelmoida, pukkaa koodia.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa vaihtoehto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehoton V70 tdi vm.2000
« Vastaus #27 : 12.09.2014, 10:43:17 »
no voehan, ettäs kehtookin olla tarkka apina jos huomaa ettein pakokaasuja tulekkaan  ;D

 

Carcom Oy  Elekma