Kulkukoira  Proturbo

Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.

• 55 Vastauksia
  • 14850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ägäne2

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #45 : 08.07.2015, 23:01:35 »
Kun täällä on ollut keskustelua noitten takavetojen järkevyydestä, niin voin sanoa että kyllä osaan hallita sellaista ihan hyvin ja en ole yllytys hullu. Kuitenkin ostan silti ehkä mieluiten etuvedon alkuun että ei tuu kaikki rahoja poltettua kun leikitään rallikuskia.

Noi S/V70:pit sekä s80 ovat nyt listani kärjessä. Ovat mukavan näköisiä sisätiloiltaan (Joka iso plussa kun joskus kavereiden kanssa kylistelty lähemmäs 10 tuntia putkeen) ja saa aikas uusiakin. Mutta saa nähdä mitä lähitienoilla myydään tässä ensi viikon tienoilla, jolloin lähden autoa ostamaan.

Viesteissä mainittiin noita kiisseli vehkeitä ja mulla ajot menee varmaan siihen 10t paikkeille, että säästäisikö siinä jo niin paljon että sellainen kannattaa hankkia.
Ja onko ne muuten hyviä, että tuoko noi suurehkot kilometri määrät joitan ongelmia tai yms.

Onko autolle pakottava tarve, vai voisko sitä kruisia porukoitten vehkeillä pari vuotta? Jatkuuko opiskelut vai onko työelämä edessä ? Itse ehdotan, että lisää hilloa säästöön, jos et todellisuudessa autoa vielä tarvi. Parin kolmen vuoden päästä saat selvästi paremman auton, kuin se että ostat nyt tiukalla budjetilla pommin, johon seuraavana parina vuotena hakkaat vaivalla säästämät rahat. Ei tarvi remonttikassaa turhaa pitää, kun sijoitaa pikkasen järkevämmin tulevaisuudessa säästönsä. 6-10te alkaa sitten löytymään jo aivan eri tavalla huomattavasti luotettavampaa kulkinetta, jopa suhteellisen tuoretta. Pikkasen malttaa mieltä, niin se palkitsee.

En nyt välttämättä tarvitse autoa, mutta kyllä se helpottaa elämää aikas lailla. Olen menossa opiskelemaan että 10 tonnia on kyllä aika kaukainen haave. Ja ei täällä syrjä kylillä ole mitään tekemistä kylistelyn ja viinan juomisen lisäksi.

Slerbahuuli

• Vieras
« Vastaus #46 : 09.07.2015, 06:19:37 »
No vaikkapa mk1 V70 170hp bensa vs TDI. TDI:llä pääsee matkaa ajelemalla sinne 5,5 tuntumaan (jotkut jopa sen alle), bensalla menee kuulemma parhaimmillaan 7,5 todella rauhallisella ajolla.

Kaupungissa TDI haukkaa semmosen 6-7 ajotyylistä riippuen, bensa vastaavasti "kympin tai yli".

Jos on kuormaa reilusti (esim. iso kärry perässä), Dieselin kulutus ei nouse samassa suhteessa kuin bensan.

Ja sitä dieseliä (TDI) on liian helppo virittää (evry)... :2funny:

Muistan aikanaan kun kaverilla oli ensiautona 855 TDI, muttei vielä korttia joten minä olin kuskina. Oli se jotenkin kummallisen tuntuista, että maanantaina aamusta vedettiin tankki täyteen ja sillä pilisteltiin helposti koko viikko. :D

Poissa lassii

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #47 : 09.07.2015, 08:36:50 »
Tuolla budjetilla on niin paljon vaihtoehtoja et mieti tarkkaan. Saa ihan valita minkä ostaa. Jos sattuis itelle autokuume iskeen tuolla budjetilla niin ostaisin johtotähden. Jotkut haukkuu mersuja mut mulla on niitä pari ollu enkä voi haukkua. Tosin bensameset tykkää yhtä paljon polttoaineesta kuin volvot. Itellä oli 123 koppanen farkku hurjalla 2.4L diiselillä, siinä kyllä meni hermot välillä kun kiihtyy kun kirjahylly mutta muuten ei ajomukavuudessa ollut valittamista. Seuraava Mese oli 124 koppanen automaatti 2.5 koneella ja edelleen harmittaa sen myyminen. Sillä kerkes jo paljon paremmin ja varaosat on mersuihin ihan edukkaita.
V70 TDI

Poissa Wompatti

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #48 : 09.07.2015, 09:17:06 »

Noi S/V70:pit sekä s80 ovat nyt listani kärjessä. Ovat mukavan näköisiä sisätiloiltaan (Joka iso plussa kun joskus kavereiden kanssa kylistelty lähemmäs 10 tuntia putkeen) ja saa aikas uusiakin. Mutta saa nähdä mitä lähitienoilla myydään tässä ensi viikon tienoilla, jolloin lähden autoa ostamaan.

jos kylistelyssä ja ringin ajamisessa menee 10h putkeen niin ajomäärä ekana vuonna ei varmasti jää 10tkm!! muutamia tuttuja pojuja jotka saivat kortin kevään aikana ovat rullanneet ensimmäisiin kuukausiin n.40tkm!!!! kirjoittamasi perusteella vaikuttaa että sinullakin on autossa istumisen ja ajamisen kiima niin valitset mahdollisimman pienikulutteisen auton dieselkoneella. dieselissä et saa kulutuslukemia kohoamaan jatkuvalla polkemisellakaan mielettömiksi kuten bensavehkeillä.

kun menet ostamaan autoa niin älä hurmaannu ensimmäisiin koeajamiisi, autoja on maailma täynnä. unohda kiire, ota mukaan joku jolla on kokemusta ja harkintakykyä. pikkuviat ja tiedossa olevat korjaukset saattavat nostaa auton hintaa varsin yllättävästi, esim. renkaiden, tuuliasin tai jarrujen uusiminen maksaa, ja muista että "juuri katsastettu" ei välttäämättä ole tae hyvästä teknisestä kunnosta, ajoaikaa sillä tietenkin saa jos on hiljan leimattu.

unohda kaikki yyberspesijaali vienti ja tuontimallit eksoottisella tekniikalla, tällaisen ajosssa pitäminen voi tulla todella kalliiksi kun osia ei saa tai ne maksaa mielettömästi. itse pyrin ostamaan aina mahdollisimman yleisen ja paljon käytösä olevan mallin, niihin löytyy yleensä osia tarvikkeena ja purkuosina. ja mahdollisimman huoltoystävällinen etenkin jos on ti-valmiuksia ja kiinnostusta ja halua huoltaa ja korjata.

mutta minkä tahansa valitsetkin niin rahaa autoilu vie, jopa niin paljon että nuorilla miehillä ei välttämättä omat rahkeet riitä autoilun kustannuksiin...

Poissa BroHesus

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #49 : 09.07.2015, 09:22:45 »
Ja niinkun jo pariin otteeseen sanottu, että ota joku kaveri mukaan joka osaa tarkastella autoa kriittisellä silmällä, ettei omat tunteet vie mukanaan. Nimimerkillä pariinkiin otteeseen näin käynyt   ;)
V70 -04

Poissa Taavi.H

• Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
« Vastaus #50 : 09.07.2015, 11:06:21 »
Kun täällä on ollut keskustelua noitten takavetojen järkevyydestä, niin voin sanoa että kyllä osaan hallita sellaista ihan hyvin ja en ole yllytys hullu. Kuitenkin ostan silti ehkä mieluiten etuvedon alkuun että ei tuu kaikki rahoja poltettua kun leikitään rallikuskia.

-H-

Asenne kohdallaan ja pääset vielä hienosti tämän Volvoharrastajien kiistakysymyksen (etu- vai takaveto) yli! :D

Lainaus

Viesteissä mainittiin noita kiisseli vehkeitä ja mulla ajot menee varmaan siihen 10t paikkeille, että säästäisikö siinä jo niin paljon että sellainen kannattaa hankkia.
Ja onko ne muuten hyviä, että tuoko noi suurehkot kilometri määrät joitan ongelmia tai yms.

En nyt välttämättä tarvitse autoa, mutta kyllä se helpottaa elämää aikas lailla. Olen menossa opiskelemaan että 10 tonnia on kyllä aika kaukainen haave. Ja ei täällä syrjä kylillä ole mitään tekemistä kylistelyn ja viinan juomisen lisäksi.

Kyllä noi dieselit sinänsä kestää koviakin kilometrejä, automaattilaatikot ovat yleensä se joka tekniikasta pettää ensimmäisenä kilometreihin. VAG:n TDI-koneella ajetaan perushuollot tekemällä ns. maailman tappiin asti.

10t ajoilla 2 hengen pakuksi rekisteröity diesel kannattaa, henkilöautona vähän siinä ja siinä, laskutavasta riippuen.

Bensakoneisia saat kyllä vähemmän ajettuina, joten monen muun asian kanssa sitten saattaa olla vähemmän murheita.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa lassii

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #51 : 09.07.2015, 11:09:03 »
Erittäin hyviä kommentteja edellisiltä kirjoittajilta. Esimerkkinä kerron tarinan.

Kaveri pyys mukaan helsinkiin ostaan 240 vollee. Hinta oli lähes käsittämätön siihen aikaan kun kakslankut makso 0-1000e kunnosta riipuen. Olikohan hintapyynti jotain 1500 ja auto oli aivan perus DL ja ilman mitään herkkuja, siis b200k+m45.Hyvässä kunnossa kyllä kaikin puolin ei siinä mitään. Mutta sanoin jo matkalla kaverille et oon ite ostanu tollasia reippaasti alle 500e et toi hintapyynti on ihan järkyttävä. Kaveri halus sen sit kuitenkin ostaa jostain kumman syystä vaikka mitä sanoin. Pikkasen hinnasta tingittiin. Myyjä vetos tunnearvoon ku oli ollu suvussa niin pitkään. Noh, seuraavana kesänä olikin kansiremppa edessä eli hinnaks tuli sitten yhteensä varmaan se pari tonnia vuoden sisään. Sekin homma tehtiin mun pirtillä ja mun työkaluilla. Tosin hyvä paikka kun on työkalut ja tietotaito.

Mulla oli ollu siihen mennessä jo useempikin kakslankku ja olin erittäin hintatietoinen mutta kaveri ei ollu. Mitä tästä opimme, kuuntele viisaampia!

Nykyään tilanne on toisin, 2-satkut maksaa jo hunajaa ja mansikoita vaikka olis ihan romuja. Kallein 2-satku minkä oon ostanu on d24 veronkiertopaku jonka hain vaasasta tais maksaa joku 800e, halvin oli 50e 242 siinä on hintahaarukka mitä oon ite maksanu kakkosnelosista. Niitä on kuitenkin ollu noin 20kpl. Mut se oli sillon ja nyt on nyt.Hinnat nousee.
V70 TDI

Poissa puppet

• Grand Touring
  • Näpräilijä
« Vastaus #52 : 09.07.2015, 11:30:01 »
Erittäin hyviä kommentteja edellisiltä kirjoittajilta. Esimerkkinä kerron tarinan.

Kaveri pyys mukaan helsinkiin ostaan 240 vollee. Hinta oli lähes käsittämätön siihen aikaan kun kakslankut makso 0-1000e kunnosta riipuen. Olikohan hintapyynti jotain 1500 ja auto oli aivan perus DL ja ilman mitään herkkuja, siis b200k+m45.Hyvässä kunnossa kyllä kaikin puolin ei siinä mitään. Mutta sanoin jo matkalla kaverille et oon ite ostanu tollasia reippaasti alle 500e et toi hintapyynti on ihan järkyttävä. Kaveri halus sen sit kuitenkin ostaa jostain kumman syystä vaikka mitä sanoin. Pikkasen hinnasta tingittiin. Myyjä vetos tunnearvoon ku oli ollu suvussa niin pitkään. Noh, seuraavana kesänä olikin kansiremppa edessä eli hinnaks tuli sitten yhteensä varmaan se pari tonnia vuoden sisään. Sekin homma tehtiin mun pirtillä ja mun työkaluilla. Tosin hyvä paikka kun on työkalut ja tietotaito.

Mulla oli ollu siihen mennessä jo useempikin kakslankku ja olin erittäin hintatietoinen mutta kaveri ei ollu. Mitä tästä opimme, kuuntele viisaampia!

Nykyään tilanne on toisin, 2-satkut maksaa jo hunajaa ja mansikoita vaikka olis ihan romuja. Kallein 2-satku minkä oon ostanu on d24 veronkiertopaku jonka hain vaasasta tais maksaa joku 800e, halvin oli 50e 242 siinä on hintahaarukka mitä oon ite maksanu kakkosnelosista. Niitä on kuitenkin ollu noin 20kpl. Mut se oli sillon ja nyt on nyt.Hinnat nousee.

Meikäläisen 1990 240 GL:stä pyydettiin 2009 1300€, kilometrejä 325 000, b200f ja m47. Huollettu ja korjattu jos meni rikki, mutta kuulemma huoleton vekotin oli aina ollut, joskin takakontti loppui heillä kesken. Isä tuumasi tarjous hetkellä että ''mä luulin että toi on joku 700€ auto'', ei tullu kauppoja sillon, mutta perään soittelivat ja möivät 800€ hintaan. Kahet hyvät renkaat, ruosteeton kori ja kaikki toimi. Lambda-anturi ja tankki pumppu meni, mutta muutapa siinä ei ollutkaan. Hyvä ajaa talvella ja mielestäni ajo-omisnaisuudet parani kun porukkaa oli kyydissä. Teho vaan loppui kesken.

Edelleen sitä mieltä että joku ''uudehko'', kohtuu kilometreillä oleva huollettu perus auto, jossa on hyvät renkaat. Mitä noita C- ja väyrys mesejä katellu niin kyllä niissäkin pelti maalia hylkii ja tuppaa ruostumaan  ??? Koe ajollahan se selviää mikä tuntuu parhaalta. Toyota, Volvo, 93 Saab?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa lassii

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #53 : 09.07.2015, 11:48:59 »
Saab on myös hyvä vekotin, ite ajelin ex appiukon 900 jonkin verran ja todellakin yllätti. Vaikka olenkin volvomies niin ajo-ominaisuudet oli huomattavasti paremmat kun vastaavan ikäsessä volvossa. Kilometreja oli Saabissa tosin vasta vajaa 80tkm eli lähes uus. Tosin bensasta tykkäs varsin paljon.

Mersuissa on tosiaan tuo paha puoli että tuppaavat ruostuun. Ehkäpä siks peltiosat on lähes ilmasia. Taitaa maksaa pelkkä lokasuoja eteen maksaa joku 20e 124 koppaseen niin eipä kannata sillä hintaa laittaa hitsauskonetta päälle edes.

Siihen vaan täytyy tottua että kaikki ruostuu aikanaan ellei pidä huolta.
V70 TDI

Poissa macro

• Grand Luxe
  • **
  • Volvo se olla pitää...
« Vastaus #54 : 09.07.2015, 17:52:39 »

Hyvät vaihtoehdot, muiden tapaan kehottaisin tutkimaan myös dieselien tarjontaa. Sekä nykyinen V70n D5aut. että edellinen S60 D5 man. irtosivat tarpeellisine remontteineen tuolla ekassa viestissä mainitulla budjetilla (kummassakin vajaa 370tkm nykyisin ajettuna). Eli 2000-luvun kalustoakin löytää. Ja näissä se kolariturvallisuus on +++.

Ja hyvä kannattaa hakea kauempaakin, asun Oulun kupeessa niin lähemmäs kymmenen autoa on haettu Tampereelta, Helsingin kupeesta jne. itelle ja kavereille. Puhelimessa hinta kohilleen, liput yöjunaan ja myyjän kanssa treffit rautatieasemalle. Mutta tämä kyllä edellyttää huolellisia puhelinkeskusteluja myyjän kanssa, ja auton taustojen tarkistelemista niin hyvin kuin mahdollista. Esim. trafin historiatiedot kannattaa tsekata.

Poissa Dave

• Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #55 : 17.08.2015, 20:58:25 »
Miten niin? ??? Davella on kyllä hyvät ajatukset mun mielestä...

Kiitos :pomo:
a car you can believe in

Kulkukoira  Proturbo