Puolen litran lisäys kulutukseen on kesäolosuhteissa, jolloin kompura vääntää lähes kokoajan kylmää. Alle +4C l-tilassa kompura ei käynnisty, koska lauhduskenno menisi jäähän. (Olen ollut autossa Saksan baanalla, jossa näin kävi, ilman tulo hyttiin loppui, ikkunat huurtuivat umpeen

)
Itse pidän ilmastoinnin aktiivisena vuoden ympäri - syy: Ilmastoinnin kompuran yms. tiivisteet kaipaavat voitelua (joka kiertää kylmäaineen mukana), mikäli tiivisteet kuivavat pääsee mehut karkuun -> joutuu ainakin täyttämään järjestelmään, tai pahimmassa tapauksessa vaihtamaan osia.
Näillä opeilla pitämääni edelliseen kärryyni teetin ilmastointi'huollon' 7v kohdalla, eli imettiin mehut ja lisättiin 100g uutta, eli hyödytön 'huolto'. Mitään toimintahäiriöitä tms. oireita ollut, mutta teetin mielenkiinnosta. 'Huolto' ei ole mitenkään tarpeellista, mikäli ei ole oireita. Kun mehut ovat vähissä huomaa sen kylmän tuoton vähenemisestä, tietyn painerajan alla kompura ei enää käynnisty, ettei se mene rikki.
Jos järjestelmästä pääsee kaikki mehut karkuun, niin silloin systeemissä on suurempaa vikaa jo alkujaan. Järjestelmä on avatta, löytettävä vuoto ja poistettava sinne päässyt kosteus (tyhjiöinti+kosteudenpoistajan vaihto). Niin pitkään kun systeemissä on yhtään kylmäainetta sitten ei pääse kosteutta sisälle, siellä on ylipaine.
Mutu: kannattaa talvisaikaan saada auto ainakin 1kk välein lämpimään marketin halliin, jotta kompura pyörähtäisi käyntiin. Kun pitää ilmastoinnin aktiivisena tiivisteet saavat voitelua aina kun mahdollista. P-aineen kulustuslisäys <4C on 0,- ja +20C 0.6€/100km. Mikäli tällä säästää 1000,- ilmastointirempan, niin keskimääräisellä ~0.2€/100km p-ainekulutuksen lisäyksellä ajaa 500 000 km. Eikä ilmastointi'huolto'onkaan kannata laittaa rahojaan, ellei kylmän tuotto ole hiipunut.