Futurez  Kulkukoira

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 268 Vastauksia
  • 155087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #255 : 12.05.2023, 17:52:39 »
Täällä lyhyet sepustukset ja muutamia kuvia:


https://pienoismallit.net/galleria/malli_10892/

https://pienoismallit.net/galleria/malli_7441/

https://pienoismallit.net/galleria/malli_5411/

Joku saattaa muistaa, että aloitin showroom osastossa samanlaista Amazonia jokunen vuosi sitten, mutta se on edelleen kesken... Toisaalta tullut rakennettua 1:1 mittakaavassa yksi 544 Sport Classic ja 353. Ehkä sitäkin ensi talvena innostuisi jatkamaan ja perustamaan erillisen topicin jollekin osastolle?

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 903
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #256 : 12.05.2023, 18:52:09 »
Kyllä on hyvät käsityön taidot kun tuommosia värkkää -H-

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #257 : 13.05.2023, 10:38:02 »
Hattu päästä.  :hg:

Nuorena miehen alkuna tein malleja, kaupasta ostettavia joita sitten muokkasin ja parantelin/lisäsin yksityiskohtia. Autoja en tykännyt tehdä kun valmiissa sarjoissa häiritsi suunnattomasti mittakaavaan sopimattomat osat jotka suorastaan hyppäsivät silmille. Jos olisi halunnut esitellä mallia konepelti auki niin sinne olisi pitänyt tehdä kaikki itse, siihen ei osaaminen ja maltti riittänyt.

Kannatan, jos joku malliketju tulee niin sellaista kyllä luetaan vaikkei joka päivä kommentoida.  O0
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #258 : 18.02.2024, 19:51:09 »
Toivakka ralli 17.2.2024

Sinne oli sovittu 0-autokeikka ja tiedossa hyvin järjestetty kisa sekä mahtavia teitä. Edeltävällä viikolla vaihdoin öljyt, pari "uutta" rengasta (kaverilta kolme pätkää ajetut) ja kaikenlaista pikkuhuoltoa. Bilteman leikkuulaudat vaihtui oikeisiin roiskeläppiin, kun ne mokomat halkeilee pakkasessa ja punaisia ei enää ollut uusia tilalle. Toinen takajarrusatula meni myös vaihtoon, kun mäntä jumitti sen verran. Muuta suurempaa ei löytynyt, eli hyvällä fiiliksillä kisaa odotellen. Edeltävän viikonlopun olin flunssassa, joten testiajo jäi tekemättä. Torstai-iltana pakkailin huoltoauton ja kaikki oli valmiina siinä viiden aikoihin iltapäivällä, kun ajattelin ajaa pikkulenkin ja samoilla lämpöisillä trailerin kyytiin. Mutta, eipä lähtenyt käyntiin... Bensapumppu ei pyörinyt startatessa, mutta kun laittoi virrat päälle, niin silloin kyllä. Kierroslukumittari ei myöskään värähtänyt. Siitä sitten kampiakselin anturi vaihtoon, ei muutosta... Sitten nokka-akselin anturi, sama juttu... Hain ATAsta melko uuden Boschin nokka-akselin anturinkin, eli useammalla kokeilin. Boxi auki ja liittimiin kontaktin puhdistusainetta, ei vieläkään muuta eroa, kuin että nyt bensapumppu pyörii. Kipinää ei tule, mutta ei toisaalta myöskään bensaa, koska tulpat oli kuivat. Jakotukissa on painetta. Ilta meni ja oli pakko luovuttaa, päivä se on huomennakin. Aamusta kohti Toivakkaa ajamaan reitti läpi ja sitten takaisin talliin. Isä haki sillä aikaa uuden kampiakselin anturin, mutta ei vieläkään edes lupaa. Loppupäivä ja ilta tutkimista, molemmilta antureilta uudet häiriösuojatut kaapelit suoraan boxille, aiemmin kulki alkuperäisen ohjainlaitekotelon kautta. Ilta seitsemältä oli pakko luovuttaa ja siirtyä suunnitelmaan B, josta lisää täällä, jahka ehdin kirjoittaa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=kdbd8ak72kqv8g5i2258acolm7&topic=25676.225

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #259 : 10.03.2024, 11:54:16 »
Nyt meinaa harmittaa, kun jäi ajelut tältä talvelta tällä väliin kokonaan. Kaksi upeaa mahdollisuutta oli, Toivakan 0-autoilu ja seuran testipäivä, joka oli eilen lauantaina. Onneksi vanha kunnon ASM pelasti, että pääsi sentään ajamaan.

Mystinen käyntiinlähtemättömyys siis vaivaa. Kun mikään ei auttanut, lähetin boxin Hariselle, jossa se testattiin ja jokin löysässä ollut osa liimattiin uudelleen. Kiitos isälle, joka boxin sieltä nouti, koska postissa se ei olisi ehtinyt ajoissa takaisin. Perjantaina huollettu boxi takaisin paikoilleen ja starttaus. Sitten toisen ja kolmannen kerran... Ei pyöri pumput, eikä värähdä kierroslukumittari. Kokeiltu nyt myös toisella akulla, jos vaiva aiheutuisi alhaisesta jännitteestä, mutta kun ei, niin sitten ei. Testipäivän ajelin siis ASM:lla joka toimi hienosti. Sieltä palattua oli vähän aikaa käytettävissä, joka ollut viime kuukausina erinäisistä syistä todella kortilla. Siirsin akun ja boxin ATA:aan ja sehän hyrähti käyntiin yli vuoden seisomisen jälkeen ihan hyvin, eli ainakin boxi toimii. Koska me suomalaiset tunnetusti olemme itsepäistä sorttia, kannoin akun ja boxin takaisin 353:een. Varmuudella ehjäksi tiedetyn nokka-akselin anturin jätin ATA:aan paikoilleen ja asensin sen Boschin anturin paikoilleen, jolla 353 on viimeksi käynyt. Sitten vaihtoin uuden tarvike kampiakselinanturin tilalle sen vanhan käytetyn, mutta alkuperäisen Siemenssin anturin. Tällä yhdistelmällä siis kokeiltiin ennen Toivakka rallia tuloksetta, vastaavia orkkisantureita oli käytettävissä useampi ja eri yhdistelmiäkin kokeiltiin. Nyt se sitten lähti käyntiin kuin olisi 15 min sitten ajettu talliin. Tässä on nyt joku pikkujuttu, jota ei vaan tajua tai sitten useampi vika ollut yhtä aikaa tai vuorotellen. Koekäynnistykset ja tutkinta jatkuu kunhan on taas aikaa, mutta tänä talvena ei ole enää mahdollisuuksia päästä ajamaan, vaikka nyt Keski-Suomessa vielä kelien puolesta olisi muutama viikonloppu ehkä mahdollista. Tämä lienee sitä kuuluisaa motorsporttia.  :-\

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #260 : 10.03.2024, 12:48:37 »
Harmillisen mystinen ongelma. Kertomasi perusteella voisi tulla mieleen kampiakselin anturin johdotuksen, tai liittimen vika. Esim. joku pinni karannut liittimestä tjms.

Paikalla RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #261 : 10.03.2024, 14:54:19 »
Minkäslainen päävirtakytkin sulla on? Itsellä ainakin on vuosien saatossa hajonnut pari niitäkin ja sehän saattaa toimia ihan just silloin kun huvittaa... tai sitten joku löysä maajohto.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #262 : 10.03.2024, 18:55:30 »
Harmillisen mystinen ongelma. Kertomasi perusteella voisi tulla mieleen kampiakselin anturin johdotuksen, tai liittimen vika. Esim. joku pinni karannut liittimestä tjms.
Näin minäkin ajattelin. Vaikka silmämääräisesti näytti ok, tein silloin kisan aattona uudet johdot liittimineen molemmilta antureilta boxille. Boxin pinnejä en tosin uusinut, vaan liitin johdot tinalla ja kutistesukalla.

Minkäslainen päävirtakytkin sulla on? Itsellä ainakin on vuosien saatossa hajonnut pari niitäkin ja sehän saattaa toimia ihan just silloin kun huvittaa... tai sitten joku löysä maajohto.
Tämä pitää tarkistaa. Startti siis pyörittää kyllä hyvin ja boxiin säilyy yhteys läppäriin startatessa. Päävirtakytkimessä on oma kärki pari hituvirralle, mutta en ulkoa enää muista mitä kierrätin sen kautta, jotta auto sammuisi. Sinällään outoa oli sekin, että uudella akulla ja huollossa käyneellä boxilla ekalla starttauksella pumput pyöri, mutta sen jälkeen eivät. Päävirtaan en koskenut siinä välissä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #263 : 10.03.2024, 19:09:40 »
Onko sulla mahdollisesti se Volvon oma bensapumpun rele? Nehän on kuuluisia siitä, että auto ei käynnisty, kun releestä on tinaukset irti.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #264 : 27.03.2024, 09:53:42 »
Onko sulla mahdollisesti se Volvon oma bensapumpun rele? Nehän on kuuluisia siitä, että auto ei käynnisty, kun releestä on tinaukset irti.
Tässä on niin perusrele siinä tehtävässä kuin voi olla, Motronicin aikaan oli vielä se Volvon oma. Vika ei varsinaisesti siis ole se että pumput ei pyöri, vaan niiltä puuttuu ohjaus, joka kuuluukin puuttua jos kierroslukutietoa ei tule.

Päävirtakytkin oli hyvä veikkaus vian aiheuttajaksi, mutta olin näköjään unohtanut kierrättää boxin virran sitä kautta, eli pikkukärkipari ei kytke tällä hetkellä vielä mitään muuta kuin vastuksen tyhjään liittimeen...

Kolme kertaa olen koittanut käyntiin, kun olen kotipaikalla nyt viime viikkojen aikana käynyt ja joka kerta on lähtenyt käyntiin parin sekunnin starttauksella ja jäänyt sitten käymään tyhjäkäyntiä kuten kuuluu. Pieni epävarmuus on, milloin tekee taas temput, koska loogista syytä ei ole löytynyt vieläkään. Ainoa mikä on muuttunut on akku, kun se edellinen on nyt ASM:ssä paikoillaan. Sillä on kuitenkin ajettu yksi ralli ja testipäivä ilman ongelmia. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että siinä voisi olla syy, kun oli kuitenkin välillä toinen akku kaapeleilla kiinni rinnalla, kun pidempään starttailtiin vikaa etsittäessä ja latauksen jälkeenkään ei lähtenyt silloin talvella käyntiin. Tallissakin oli muutama aste plussalla silloin, nyt ollut pakkasta. Jatketaan selvittelyä taas joku kerta, täytynee vaihtaa se vanha akku takaisin ja kokeilla.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #265 : 04.04.2024, 01:31:00 »
Itellä on useamman kerran tehny vianhaku ison lenkin kun yrittää keskittyä ajattelemaan 'järjellä' sitä mikä mitäkin ohjaa ja missä tilanteessa, jolloin jää se iso syy tutkimatta mikä voi tehdä mitä kummallisempia oireita. Maadoitus

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #266 : 10.07.2024, 17:00:24 »
Tästä taisi tulla nyt aito "Klassikko"? Ainakin esitelty uusimmassa (05/24) Klassikot lehdessä.

Ekan kerran sain jonkun auton muualle kuin kerholehteen. ATA tai PV ei aikoinaan ylittäneet uutiskynnystä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #267 : 01.01.2025, 12:15:07 »
Käyntiinlähtemättömyyden syynä näyttää kuitenkin olevan se, mitä en silloin viime talvena suostunut uskomaan, eli akku. Mitään muuta muutosta ei ole tehty ja on nyt lähtenyt kesän ja syksyn mittaan aina käyntiin kokeillessa. Itse asiassa tästä on jo yksi akku hajonnut aiemminkin. Siitä mahdollisesti murtui jotain, kun mykistyi kerrasta. Viime talvena paikallaan ollut akku kyllä pyörittää, mutta vähän laiskasti. K-Jetronicilla varustettu 240 sillä lähtee hyvin käyntiin, mutta tämä ei edes apuvirralla. Liekö jotain kipinää tms. joka sitten sotkee kierroslukutiedon? Lämmin paikka etupalkin päällä ihan jäähdyttäjän takana ja/tai kova kiinnitys ja sitä kautta tärinä etuakselista syynä akun ennen aikaisiin hajoamisiin?

Lämmityslaitteen etuvastus pitäisi hankkia uusi ja myös puhallin jossain vaiheessa. Niitä ei yllättäen löytynyt omasta eikä isän varastosta. Ensimmäisestä on nyt lämpörele ohitettu tilaamalla ja jälkimmäisen puslat sen verran väljät, että pitää välillä rumaa ääntä voitelusta huolimatta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #268 : 29.01.2025, 17:24:10 »
Kahdenkymmenen vuoden kilpailemiseen saattaa tulla välivuosi, kun ASM:n historic passi umpeutui vuoden vaihteessa. ASM:n turvakaaret ei täytä nyt siis passin umpeuduttua enää sääntöjä, pitäisi lisätä toiset oviputket. 353:lle en ole saanut poikkeuslupaa moottorinpaikan muutokselle ralliin, harrastesprinttiin sillä kyllä pääsisi, mutta kulunut vuosi on ollut rankka ja jaksamista asioiden edistämiseen ei ole ollut. Lisäksi kolme suurinta sponsoria on siirtynyt ajasta ikuisuuteen ja pitäisi hankkia kohta pari rengasta. Vuoteen on mahtunut myös perhepiirissä syntymistä, kuolemista, syöpähoitoja ja erilaisia leikkauksia. Vaikka itse on pysynyt suht terveenä, niin edelliset ja kiireet töissä ovat verottaneet jaksamista aika tavalla.

Ihmeitä kuitenkin tapahtuu. Kartturi kysyi torstaina, oisko intoa käydä viikonloppuna ajamassa? 353 on odottanut jo kuukauden pukkien päällä valmiina, joten tottakai tartuin tilaisuuteen. Moni varmasti tietää miten liukkaita sivutiet nyt ovat, joten hän oli tarjonnut eräälle tiehoitokunnalle "tien karhennuspalvelua". Eli pääsin ajamaan kutsuttuna eräälle 1,5 km yksityistielle, jossa oli katsojia ja vapaaehtoisia sulkumiehiä. Osa halusi, sekä myös pääsi kyytiin ja minä nautin jääratamaisista olosuhteista ja teknisestä tiestä, jolla kakkonen oli eniten käytetty vaihde. Auto toimi hyvin ja matkaa kertyi mittariin pienen rallin EK-kilometrien verran. Noin 30 ajokerran jälkeen tie oli vielä hyvässä kunnossa, muutamin paikoin tuli hiekka esille, joka oli tavoite. Enemmänkin olisi saanut ajaa, mutta parempi lopettaa vielä kun on kivaa ja kaikki ehjänä. Meidät toivotettiin jopa tervetulleiksi uudelleen. Tällaista ei ihan joka vuosi tapahdu! Samaa tietä ajaessa vauhti aina pikkuhiljaa kasvaa ja ajolinjat levenee. Penkkoja ei juuri ollut ja puut tällä kertaa tosi lähellä tietä. Haastavinta oli trailerin kanssa liikkuminen, kun ei meinaa Keski-Suomessa pysyä edes jalkaisin pystyssä liukkaiden teiden vuoksi.


Kuljettaja rentoutuu?


Spoilereita tarvitaan vauhdin kasvaessa, mutta aina ei silti pysy kaikki pyörät tiessä.


Takaiskarit olisi hyvä etsiä paremmat, ettei tulisi "takakorkeita" routapateista.

Jotain hämminkiä on ehkä edelleen jossain. Trailerilta käynnistyksen jälkeen auto sammui itekseen tyhjäkäynniltä, eikä ekalla starttauksella käynnistynyt. Lisäksi yhdessä routapatissa päävirtakytkin kääntyi aiheuttaen kovan pamauksen, ilmeisesti bensan päätyessä pakosarjaan, joka säikäytti, mutta 50 m rullaamisen jälkeen ja vian löydyttyä matka jatkui taas. Mutta siis 40 km kovaa ajoa vajaan kahden tunnin aikana ilman sammuttamista sujui hyvin. Käsijarrukäännös toisessa päässä ja toisessa päässä kyytiläisen vaihto ja taas matkaan periaatteella. Toivottavasti tänä talvena vielä ajellaan jossain.

 

Kulkukoira  Proturbo