Kulkukoira  Proturbo

Katin ja downpipen mätä liitoslaippa (900-sarjaisessa)

  • 5 Vastauksia
  • 1914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tuossa eräänä päivänä ratkesi tuo otsikon mukainen liitos vuotamaan, koska pultit olivat mädäntyneet pois!

On se volvon laatu muuttunut melkoisen paskaksi, kun mokomat pultit ja laippa eivät kestä enää kuin 16 vuotta 4 kuukautta.   :D

Lienee sama liitoskohda mätä jo monesta muustakin merikontista, joten asiaan.

Korjaushommaan tarvitaan:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8600
Eli 63mm suora pakoputken pätkä
Puukkosaha tai urheiluhenkisille rautasaha (toki rälläkälläkin homman voi hoitaa)
63mm pakoputkiklemmari
Kemppi- tai Wallius-liimakone (hitsauskone).
Yms. yleisiä työkaluja.
Muutama tunti aikaa ja sepän voimat


Ensimmäisenä auton repsikan puolen kylki ylös.
Sitten vain auton alle ryömien saha kourassa.

Down-pipe sahalla poikki sen lamda-anturin tulppalapun etupuolelta suoralta osuudelta (about 10cm liitoksesta). Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että sahaat mahdollisimman suoraan, koska oikominen on työlästä.

Varastamistekniikat voivat auttaa jos keskivaimentimen ja katin välinen liitos on kovin hirttänyt kiinni. Tällöin voi olla hyvä, ettei putken takapään kiinnityksiä vielä avaa, ennenkuin katin ja keskipöntön välinen liitos liikkuu.

Veivaa katti irti keskipöntöstä. Pura laippaliitos sopiviksi katsomillasi työkaluilla rikkomatta kattia (rälläkkä, rautasaha tms.) katkaisemalla ne kolme haperoa pulttia. Tämän jälkeen varomasti katin puoleinen laippa poikki ja taivuta auki, että se mahtuu pois (meltoa tavaraa).

Sen jälkeen kun olet saanut laipan auki (putsaa pinnat myös noesta katin puolelta), katti takaisin paikalleen (tarkista, että putki on alkuperäisessä asennossaan). Mitta kouraan ja mittaa katin laipan ja katkaisukohdan välinen matka. Sahaa vastaava pätkä ostamastasi putkesta (muista päällekkäin menevä liitos osa). Muista, että liian pitkää nysää voi lyhentää mutta lyhyttä putkea on keljua jatkaa. Kun ole saanut sopivan pätkän sahattua, kemppiliimakone käyntiin ja heppaa pätkä kunnolla kiinni katin laipan avautuvaan kurkkuun.

Keskivaimentimen kannatin pantaa voi nyt löysätä. Seuraavaksi takapöntön kannatin panta auki. Liikuttele koko putkistoa taakse päin, että saat katin ja hepatun pätkän ehjänä ja asennossaan irti.

Kun olen irroituksen tehnyt, hitsaa heppaamasi nysä huolellisesti kiinni (ettei vuoda).

Sen jälkeen koko purku prosessi nurin päin ja olet saanut ehjän ja pitävän pakoputken, ilman turaamista ja nussimista.      O0

Niin, kottero on 945 vm. -95, Pannu B230FK AW71L automaagilla jatkettuna.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2011, 21:19:54 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Katin ja downpipen mätä liitoslaippa (900-sarjaisessa)
« Vastaus #1 : 12.08.2011, 19:11:07 »
Löytyy helpompikin tapa.

Irrota molemmat, sekä etuputki tahi downpipe, ja katti.
Aja rälläkällä molemmista pois juuri sen huuloksen verran pois, eli tekee n. 1cm molemmista putkista
päistä tavaraa. Osta siihen kaksikerroksinen putkiliitos. En osaa selittää paremmin, mutta ne ketkä on nähneet tietää, eikä ole kovinkaan harvinainen. Eli siinä on kaksi lähes ymmyrkäistä peltilappua, jotka on sahattu pituussuunnassa halki,
että joustavat, ja päälläolevan liuskan leikkaus on tietysti vastapäätä alempana olevan liuskan leikkausta.

Vaihe 2. Putket takaisin paikoilleen, tuo putkiliitos sinne, kiristä putkiliittimessä olevat 4x mutteria, ja se on siinä.
Eikä varmasti vuoda.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Katin ja downpipen mätä liitoslaippa (900-sarjaisessa)
« Vastaus #2 : 12.08.2011, 21:48:52 »
Toki, jos meinaa säilyttää catin yms. alkuperäisenä, niin tällä selviää katkaisemalla putken laippojen kohdalta.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8609


Itsellä on suunnitelmissa vaihtaa catti ja takapönttö paremmin hengittäviksi.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: Katin ja downpipen mätä liitoslaippa (900-sarjaisessa)
« Vastaus #3 : 12.08.2011, 22:38:03 »
Itsellä on suunnitelmissa vaihtaa catti ja takapönttö paremmin hengittäviksi.  ;)
Siis suora putki tilalle. Tai sitten katti racekatiksi. Sitä takapönttöähän se nyt ei kaipaa lainkaan ja jos ahtaa 0.9bar tai yli se on ihan todellinen jarru. On muutaman kerran todettu. ;)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Katin ja downpipen mätä liitoslaippa (900-sarjaisessa)
« Vastaus #4 : 13.08.2011, 10:57:31 »
Löytyy helpompikin tapa.

On vieläkin helpompi tapa, tilaa uuden downpipen ja katalysaattorin! :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Katin ja downpipen mätä liitoslaippa (900-sarjaisessa)
« Vastaus #5 : 13.08.2011, 14:18:11 »
On vieläkin helpompi tapa, tilaa uuden downpipen ja katalysaattorin! :D

Helpompi kyllä jos sen homman teetättää jossain liikkeessä.  ;)

Joka tapauksessa kalliimpi.   ::)

Erikoista sinällään on se, että itse down-pipe ja katti ovat sen näköisiä, kuin olisivat olleet auton alla vajaan vuoden.
Vuoden ikäinen takapönttö on heikommassa hapessa kuin katti ja down-pipe.  :o

Vain ja ainoastaan laipat ja sen kiinnityspultit muistuttivat takajarrusatuloita. Katin päältä löytyi muutama ruosteläiskä, jotka olivat hyvin hentoja. Alkupään kovuudesta kertoo kai sekin jotain, että siihen menetti hampaansa kolme uutta puukkosahan terää (laadukkaita).

Ja syy, miksi en edes alkanut irroittamaan etuputkea, on sen kiinnityspultti koneeseen. On muuten huolella juntturassa. Sen kanssa taistellaan sitten joskus, jos tarvitsee...     8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing