Tuossa eräänä päivänä ratkesi tuo otsikon mukainen liitos vuotamaan, koska pultit olivat mädäntyneet pois!
On se volvon laatu muuttunut melkoisen paskaksi, kun mokomat pultit ja laippa eivät kestä enää kuin 16 vuotta 4 kuukautta.

Lienee sama liitoskohda mätä jo monesta muustakin merikontista, joten asiaan.
Korjaushommaan tarvitaan:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8600Eli 63mm suora pakoputken pätkä
Puukkosaha tai urheiluhenkisille rautasaha (toki rälläkälläkin homman voi hoitaa)
63mm pakoputkiklemmari
Kemppi- tai Wallius-liimakone (hitsauskone).
Yms. yleisiä työkaluja.
Muutama tunti aikaa ja sepän voimat
Ensimmäisenä auton repsikan puolen kylki ylös.
Sitten vain auton alle ryömien saha kourassa.
Down-pipe sahalla poikki sen lamda-anturin tulppalapun etupuolelta suoralta osuudelta (about 10cm liitoksesta). Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että sahaat mahdollisimman suoraan, koska oikominen on työlästä.
Varastamistekniikat voivat auttaa jos keskivaimentimen ja katin välinen liitos on kovin hirttänyt kiinni. Tällöin voi olla hyvä, ettei putken takapään kiinnityksiä vielä avaa, ennenkuin katin ja keskipöntön välinen liitos liikkuu.
Veivaa katti irti keskipöntöstä. Pura laippaliitos sopiviksi katsomillasi työkaluilla rikkomatta kattia (rälläkkä, rautasaha tms.) katkaisemalla ne kolme haperoa pulttia. Tämän jälkeen varomasti katin puoleinen laippa poikki ja taivuta auki, että se mahtuu pois (meltoa tavaraa).
Sen jälkeen kun olet saanut laipan auki (putsaa pinnat myös noesta katin puolelta), katti takaisin paikalleen (tarkista, että putki on alkuperäisessä asennossaan). Mitta kouraan ja mittaa katin laipan ja katkaisukohdan välinen matka. Sahaa vastaava pätkä ostamastasi putkesta (muista päällekkäin menevä liitos osa). Muista, että liian pitkää nysää voi lyhentää mutta lyhyttä putkea on keljua jatkaa. Kun ole saanut sopivan pätkän sahattua, kemppiliimakone käyntiin ja heppaa pätkä kunnolla kiinni katin laipan avautuvaan kurkkuun.
Keskivaimentimen kannatin pantaa voi nyt löysätä. Seuraavaksi takapöntön kannatin panta auki. Liikuttele koko putkistoa taakse päin, että saat katin ja hepatun pätkän ehjänä ja asennossaan irti.
Kun olen irroituksen tehnyt, hitsaa heppaamasi nysä huolellisesti kiinni (ettei vuoda).
Sen jälkeen koko purku prosessi nurin päin ja olet saanut ehjän ja pitävän pakoputken, ilman turaamista ja nussimista.

Niin, kottero on 945 vm. -95, Pannu B230FK AW71L automaagilla jatkettuna.