Tuossa voi olla sellainen ero että joskus puhutaan sen säiliön tilavuudesta ja toisaalta sitten kai sinne mahtuvasta polttoaineesta. Yleensähän sinne jää ainakin 5 litraa ilmaa tankatessa, jonka sitten taitava liruttelija saa laskettua menovettä täyteen. Melko hyvän polttoaineen lämpölaajeneman voi saada aikaan ihan Suomessakin talvella. Jos tankki on esim. 30 asteen pakkasella melkein täysi ja se sitten tankataan täyteen ja auto ajetaan suoraan kilometrin päässä lämpimään talliin. Jostakin maalaiskaupasta saattaa saada talvella polttoainetta ulkoilman lämpötilassa ja tallin lämmössä laajenema voi olla aika huomattava, jos menovesi lämpenee tankissa luokkaa 50 astetta siitä mitä se oli tankattaessa.
Poltto-aineen laajenema dV litroissa voidaan laskea dV=k*dt*V(l)
Eli jos tankki on 80 l ja lämpötilan nousu 50 astetta, laajenema dV=80l*0,000945l/°C*50°C=3,78 l
(Bensiini k=0.000945 ja Diesel k =0.000824)
Tuo on tietysti vain sen polttoaineen laajenema. Myös se itse tankki laajenee mutta ei kovin paljon. Eli noin kolme litraa se voi antaa lämmetessään yli jos sen pakkasella ihan täyteen saa ja sitten tallissa lämmittää. Lämpötilan kohotessa ja lähellä kiehumispistettä laajeminen yleensä kiihtyy ja muovinen tankki laajenee itse enemmän kuin peltinen ja on siis tässä suhteessa parempi.
Ihan sattumaa ei ole sekään että polttoaineet myydään kaupallisista syistä mielellään lämpiminä!