Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat

  • 35 Vastauksia
  • 7433 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« : 03.07.2018, 17:32:49 »
Hei.
Eli kyseessä siis -98 B230FT koneella oleva noin 300 t ajettu auto. Ongelmana on pätkiminen/hyytyminen kovemmalla kaasulla. Pintakaasulla hissukseen ajamalla toimii suht ok. Ongelma alkoi sillä että kovempaa vedättäessä alkoi oireilla, siitä kun mentiin eteenpäin niin autolla pystyi ajamaan matkavauhtia kun rauhakseen kiihdytti mutta nyt huiput alkaa olla siinä 60 pintaan kun ei kestä kaasua. Hissukseenkin kiihdyttäessä alkaa oireille siinä 2500 kierroksen jälkeen. Tyhjäkäynti ja käynnistys ok. Auto on pikkuhiljaa alkanut oireilla kunnes oireet on pahentuneet nykyselle tasolle. Vikakoodit on luettu eikä anna mitään koodeja. Lämpömittari näyttää myös seonneen kun kylmänäkin näyttää vähän alle tai puoltaväliä, anturilta taitaa kuitenkin tulla tieto vain mittarille eikä vaikuta muuhun? Bensansuodatin, ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu. Noita vaihtaessa huomasin että kannentiiviste taitaa vuotaa kun paisuntasäiliön pinnalla näkyy öljyä ja kerää painetta säiliöön. Voiko vaikuttaa noin paljon kulkuun vai onko joku muu vika syynä ongelmiin?
Ei haittaa vaikka saisi myös hyviä vinkkejä kannentiivisteen vaihtoon ensikertalaiselle. Mitä kaikkei kannattaa tehdä samalla? Mitä kannattaa (tai ei kannata) purkaa että pääsee helpoimmalla? Mitä osia vaihtaa?
Kiitokset jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2018, 17:35:34 kirjoittanut linttanen »

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #1 : 04.07.2018, 20:50:32 »
Mikä anturi tossa ilmanputsarin letkussa on imm:n jälkeen? Otin töpselin siitä irti eikä tuntunut vaikuttavan mitenkään. Kannen tiivisteen vaihtoon liittyen vielä: muistelen lukeneeni että kannen voi nostaa pois niin että pakosarja ja imusarja jää autoon, onnistuuko? Kyllähän siinä vähän vähemmällä purkamisella pääsis jos se tosiaan noin onnistuisi.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4538
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #2 : 04.07.2018, 21:32:52 »
Mikä anturi tossa ilmanputsarin letkussa on imm:n jälkeen?
Pelkkä lämmitysvastus huohotusletkussa. Kannen nosto onnistuu kyllä sarjat paikallaan, tosin pakosarjasa on tuki lohkoon ja öljynpaluu, joten ottaisin sen irti. Imusarjan kun ottaa pois niin pääsee putsaamaan huohotuspönttöä kätevämmin jos sitä ei ole tehty.
Vesipumppu voi olla hyvä vaihtaa siinä samalla, tietysti jakopää ja kaikki mahdolliset vuotavat stefat, tiivisteet ja o-renkaat.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2018, 21:35:58 kirjoittanut Acke »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #3 : 04.07.2018, 23:42:13 »
Pakosarja ahtimineen on mahdollista jättää paikalleen jos purkaa ensin imusarjan irti ja sitten ottaa kannen irti, hitusen tarkkaa puuhaa se on mutta onnistuu ja jos ei sattusi katkeamaan montaa pinnapulttia niin vois jopa päästä helpommalla kun purkamalla sarjoineen koko hoito irti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #4 : 05.07.2018, 01:00:35 »
Ainakin tämmönen lyhytkätinen rimpula saa välilevyn pullistuman jos koittaa yksin nostaa sarjoineen ahtimineen vinokoneen kannen...  ;D

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #5 : 05.07.2018, 18:00:54 »
Kattelin imusarjaa ja huomasin että tällänen mustalta kanisterilta (mikä lie nimeltää?) tuleva letku on poikki.



Otin nysän pois ja laitoin letkun kiinni mutta ei tuntunut vaikuttavan ainakaan merkittävästi kulkuun. ???

Tässä vielä video käynnistä, auto paikallaan täyskaasulla: https://youtu.be/lLVkmhr-Vvw
« Viimeksi muokattu: 05.07.2018, 18:05:59 kirjoittanut linttanen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #6 : 05.07.2018, 20:36:20 »
Bensanpaine vois olla syytä mitata
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #7 : 05.07.2018, 21:12:35 »
Mites tää käytännössä tehdään?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #8 : 05.07.2018, 21:18:24 »
Mites tää käytännössä tehdään?

Tuon ikäsessä on jo useempikin mittauspiste, mutta helpointa on siitä suutintukissa olevasta paineliittimestä, siihen käy vaikka parin euron mekaaninen rengaspainemittari.

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #9 : 05.07.2018, 21:39:42 »
Ja käynnissä ollessa mitataan?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #10 : 05.07.2018, 22:02:32 »
Juurikin. Kaasua antaessa pitäisi nousta, 3bar +- imusarjan paine pitää löytyä. Oireet sopis sopan loppumiseen videon perusteella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #11 : 06.07.2018, 16:00:37 »
Suutintukista mitattuna bensapaineet tyhjäkäynnillä karvan alle 2,5 baria kun lisää vähän kaasua on enää reilu 2 baria, täydellä kaasulla paine putoaa 1 barin tienoille. Eli sieltä suunnalta vois vikaa alkaa etsiä? Mitäs ensimmäisenä, pumpun rele?

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #12 : 06.07.2018, 17:25:40 »
PA pumpun rele vaihdettu, ei vaikutusta. Seuraavia tutkiskelun kohteita? ???

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2266
  • Muoviämpäri
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #13 : 06.07.2018, 17:31:16 »
paineensäädin tai pumppu itsessään, ei rele vaikuta paineisiin.

Poissa linttanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT -98 käynti/kulku ongelmat
« Vastaus #14 : 06.07.2018, 17:57:51 »
Olikos tässä mallissa vaan yks pumppu? Miten pääsee käsiksi?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy