Vikakoodit lähes suoraan tai epäsuorasti osoittavat vian kohteen. Jos ei muuta niin ainakin alueen, josta vikaa kannattaa etsiä.
Tulkinnoista ja korjaajan pätevyydestä/kokemuksesta nuo on pitkälti kiinni.
Pitkälti näin. Pari hyvää omakohtaista kokemusta on eteläeuroopan ihmeistä.
Muistaakseni yksi peugeot ilmoitti "sytytyskatkoksia" milloin missäkin sylinterissä. Autoon oli jo vaihdettu toisella korjaamolla puolapaketti, tulpat, ilmansuodatin ja ilmamäärämittari, mutta vika oli ja pysyi.
Auto toimi aivan normaalisti, mutta satunnaisesti ilmoitti tuon vikakoodin eikä täten ollut asiaa katsastukseen, mikäli vika oli päällä (vikavalo ja OBD-testi hylätty). Auton omistaja oli kolme vuotta ajanut katsastukseen korjaamon kautta nollaten koodit.
Aloin autoa tutkimaan ja lopulta kolmen päivän tutkimisen jälkeen ilmeni, että sähköinen kaasuläppä oli kulunut ja antoi täten vääristynyttä anturitietoa. Kyseinen vääristymä ei tuntunut ajossa tai näkynyt auton toiminnassa mitenkään, mutta sopivassa tilanteessa moottorinohjaus ilmeisesti luuli moottorin kuormitustilannetta vääräksi --> polttoaineen annostelu täten hiukan erilainen --> sytytyskatkos --> vikakoodi.
Vian löytämiseksi piti autolla ajaa ns. "kaikissa tilanteissa" mitä normaalistikkin tulee niin, että yksi ajaa, toinen istuu läppärin kanssa vieressä ja katsoo livedataa. Sieltä sitten kolmantena päivänä osui silmiin tuo anturivääristymä samalla hetkellä, kun moottorinohjaus ilmoitti vikakoodin.

Sitten on tuo oma 2-auto, Fiat Bravo. Ostin auton aikanaan halvalla, koska siinä oli polttoaineen syötön katkaiseva satunnainen vikatila (saattoi esim. kesken ohituksen sytyttää vikavalon ja vaikutus oli kuin moottorin olisi sammuttanut). Vikakoodina oli legendaarinen "sytytyskatkoksia".
Ei auttanut vaikka uusi kaikki sytytyspuolen osat. Kansiremonttikin tuli tehtyä pienen nestehävikin vuoksi ja samalla toivottua, josko vika olisi siinä, ei ollut. Lopulta resetoin koko moottorinohjauksen ja ajoin kaikki sopeutumat uudestaan (eli opetin ECU:lle nakutusanturin, ilmamäärämittauksen, kierrosluvun ja sen rajoituksen, lambdan...). Tuon jälkeen kun sama "sytytyskatkoksia" ilmeni, oli toinenkin koodi. "Throttle position sensor false signal/circuit break" eli kaasuläpän asennon tunnistimen signaali väärä/signaali puuttuu.
Romikselta uusi läppä, jonka puhdistin kunnolla ja taas tein tuon sopeuman ja opetin uuden kaasuläpän. Sen jälkeen on toiminut jo 70tkm.

Volvoissa ei ole tullut mitään tuommoista "kinkkistä" toimenpidettä vastaan. Lähinnä hilpeyttä aiheuttanut nämä 2000-luvun volvot, joissa alkaa akku väsymään tai laturivika, niin parhaillaan neljä A4-arkkia vikakoodeja, mukana mm. kattoluukun toimintahäiriötä, vaikkei autossa semmoista olisikaan.

Ainoastaan 2000-luvun alkupään volvoissa vaivanneen CEM-viat ovat olleet semmoisia, että antavat vähän mitäsattuu koodeja, mutta sama pätee autoon kuin autoon jos boksi on viallinen.