Autodiagnoosi  Carcom Oy

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 256115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #270 : 08.08.2013, 14:48:02 »
Siellä se makaa vielä huomiseen huollon hallissa.

Asentaja oli rikkonut jonkun kiinnikkeen -> taas osa tulee lentorahtina Ruotsista -> huomenna valmis.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #271 : 09.08.2013, 08:16:34 »
Tossa uudessa X3:ssa on vain yksi vika - ei ole Hybridi. Ihmeen hiljaista on ollut otsikon laitteissa ton hybridi-teknologian suhteen. Karkaako hinta liikaa vai saatu hyöty on asiakaskunnalle lopulta marginaalinen? Maantiellähän hybridi-vehkeistä ei ole kuin haittaa. Itsellä on joku fiksaatio että seuraava on diesel-hybridi ja sopivia odottaa kuin kuuta nousevaa.

Olisi mielenkiintoista ajaa tolla vähän pidempään, niin näkisi miltä automaatti X3:n kulutuslukemat omassa käytössä näyttäisi. Ota sä toi Volvo ajoon ja vedä pohjat nätisti ajellen niin ajelen Bemulla ;D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #272 : 09.08.2013, 16:21:23 »
Saa nähdä tuleeko hybridiä ollenkaan, ehkä seuraavaan mallisarjaan, LCI-hybridiin en usko.

Nyt tuli haettua auto huollosta ja ensimmäisen määräaikaishuollon lasku oli 300€, isoin erä olivat öljy ja öljynsuodatin -> 180€.

Vaihtoivat ainakin kytkinpolkimen ja lisäsivät eristeitä muutamiin paikkoihin, takuuseen. Auto oli kolme päivää pajalla, mutta koko ajan oli sijaisauto käytössä ilman veloitusta.

Nyt näyttää ajotietokone, että 35 000km seuraavaan huoltoon (tai kaksi vuotta).



Tuo tuleva X4 on kanssa aika mairean näköinen ja pitäisi olla tilavahko muuten, mutta takakontin korkeus tietenkin laskee, ehkä tuohon tulisi hybridi:



Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #273 : 09.08.2013, 16:23:51 »
Ainiin, kokeile ajaa Autoliiton kulutuslenkkejä, niin voit vertailla oman auton (ja oman jalan) kulutusta muihin:

http://www.autoliitto.fi/autoliitto/al-sport/taloudellisen-ajon-testilenkit/

Tuossa tietenkin on ajotietokonevirhe otettava huomioon, jos tosissaan miettii. Minulla valehtelee noin puol litraa pienempää koko tankillisen osalta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #274 : 09.08.2013, 16:36:25 »
Jep - noista oli taannoin juttua. Tosiasiassa tosta mun historiasta näkee miten liikenne ja missä ajaa vaikuttaa, hajonta on iso. Allekirjoituksen vehkeen tietokone on tarkempi kuin edelliskorimallin, mutten ole nollannut "ikinä". Edellisellä tuli pelleiltyä - näissä kun ei löydy sitä tuiki tarpeellista since refuel jne. tietoja, vain nollauksen jälkeen syntyneet luvut. No ne on kuitenkin enemmän viihtellisiä lukuja, joskin jotain kuvaa saa.

Noi uuden auton huoltokulut (ja korjaus) on varsin kohtuullisia ja on hauska seurata muutaman vuoden syklillä miten kulut kehittyy. En yhtään ihmettelisi vaikka kokonaisuus olisi edullisempi, kuin esim. vanhalla Volvolla ajellen. Mutta kuinka isoksi ero muodostuu ja mistä se koostuu...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #275 : 09.08.2013, 16:51:10 »
Ok, sinulla on sillä tavalla keskikulutusmittari. Eikö se ala harmittaa jossain vaiheessa, kun ei hievahda enää suuntaan eikä toiseen? :) Toki tuo tankillisseuranta antaa palautetta.

Omassa nollaan sen "master-kulutusluvun" aina trippimittarista tankkauksen yhteudessä. Lisäksi on tarjolla isolle näytölle journey computer, jonka saa nollautumaan automaattisesti per "journey". Nollautuu jos on muutaman tunnin auto parkissa. Toki sen automaattisen nollautumisen saa pois ja voi seurata esimerkiksi pidempien reissujen tietoja (kuten omalla kohdalla on ollut Euroopan reissut).

Huomasin tuossa juuri (hidas hämäläinen), että jos haluaa minimoida laskemisen, ajaa aina 1000km tankillisella (jos voi) ja tankkaa täyteen -> tankattu määrä jaettuna kymmenellä = kulutus / 100km :)


Omassa kulutusseurannassa ihmetyttää kulutusten tasaisuus. Vaikka väliin on ajettu melkein vain kaupunkia ja motaria, tai kaupunkia, tai vedetty venettä... talvella, kesällä, jne. Lukemia hieman heikentää puoliso, joka ajelee vähemmän taloudellisesti ja vastaa noin 40% ajosta.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 16:54:03 kirjoittanut Rodion »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #276 : 09.08.2013, 18:52:04 »
Itse asiassa tietokoneen lukema elää, melko paljonkin - paitsi kun pitäisi yli 10l lukemia näyttää nousu hidastuu. Keväällä tuli vähän enemmän maantieajoa, niin keskikulutus tippui n. 10l lukemista 6,6 tasolle. Olisi oikeasti kiva tietää kuinka pitkältä ajalta toi mittaa - ei ainakaan auton koko historian ajalta.

Sama Bemun lukemien tasaisuus pisti mullekkin silmiin - itsellä kulutus menee likelle 10 l / 100km, jos kärryn laittaa perään, tietysti vedettävä matka ja missä vetää muuttaa kulutusta melkoisesti. Kaupunki ja ruuhka-aikoina liikkuminen tuntuu selvästi - sitten toisessa päässä mennään oikeasti järkevillä numeroilla.  Osaltaan Volvoissa oleva tomaatti tekee tuon - vanhanaikainen momentinmuunnin, joka vapauttaa myös isommilla vaihteilla kuluttaa. manuaalin kanssa lukemat olisi varmasti järkevämpiä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #277 : 09.08.2013, 19:20:35 »
Itellä näkyisi vaikuttavan todella paljon tuo polttoainelämmittimen käyttö kulutukseen.
Aluksi vei talvikelillä n 2l/100km enemmän, kuin ajotietietokoneen ilmoittama, joka kesäkelillä pitää n 0,3l sisään paikkansa.
Lisäsin lähtöaikaan 15min, niin ei sitten kylmillä keleilläkään käy sitä 50min.
Tosiaan kun ajaa 15km työmatkaa, niin aamuin illoin 50min lämmitys näkyy jo kulutuksessa.
Veikkaisin, että pelkkää matka-ajo ajaisi, niin minä pääsisin tuolla "luistavalla" Volvon laatikolla 6 alkaviin lukuihin kohtuu helpostin ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #278 : 09.08.2013, 22:48:02 »
Veikkaisin, että pelkkää matka-ajo ajaisi, niin minä pääsisin tuolla "luistavalla" Volvon laatikolla 6 alkaviin lukuihin kohtuu helpostin ;)

Pelkkää maantieajoa, niin täällä alkaa kulutuslukema nelosella. Esimerkiksi mökiltä kotiin, Hanko -> Itä-Helsinki, mennyt parhaimmillaan 4,9 litraa / 100km... ja sisältää kuitenkin manskun ylityksen ja vähän kaupunkiajoa.

Toki dieselin pienet menot on aika pähkinöitä, kun auton arvo laskee moninkertaisesti vuosittaisiin pa-kuluihin nähden.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7160
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #279 : 10.08.2013, 00:12:05 »
Kulutuksesta hiukan: Bemarin 540i -93 vei aikoinaan Suomen talvinopeusrajoituksilla 8l/100km. Oma M550D vie about saman verran dieseliä samoilla nopeuksilla.
Saksan Autobahnilla M550D kunnolla -siis todellakin kunnolla- poljettaessa vie 11-12l/100km. 540i vei parhaimmillaan 35l/100km kun 80l tankin tyhjällä nopeusvapaalla motarilla tyhjensin...

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #280 : 16.09.2013, 19:43:24 »
Täällä on varmaan oikea osasto keskustella XC60, Q5 ja X3 8)
Tuossa huvikseni nyt laskin tuollaisen Q5 suurinpiirtein samoilla varusteilla, kuin XC60
Yllättävää, että Q5 ei ole esim vakionopeussäädintä vakiona ja taitettavista etuistuimistakin rokottavat 290€::)
Hintaa kertyi tuollaiselle valkoiselle Q5 2.0 TDI quattro S tronic  75 556,79 EUR
Vastaavanlainen XC60 maksaa D4 automaatilla 60360,01€
Niin ja varustetaso on Volvossa ainakin yhtä hyvä, kuin Audissa ja muutamaa vastaava varustetta ei edes saa rahalla Audiin.
Esim tuossa Volvon HighTech paketissa oleva Volvo Call in järjestelmää.
En tiedä voiko autoja verrata keskenään laadullisestin, mutta kyllä 15000€ hintaero tasoittaa asiaa kummastin :hello:
Mistään ei käynyt ilmi, että kuuluuko Audiin tuohon rahaan polttoainelämmitintä?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #281 : 16.09.2013, 19:59:20 »
Ei kuulu pa- toimista lämmitintä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #282 : 16.09.2013, 20:30:44 »
Ei kuulu pa- toimista lämmitintä.
Eli Audin hintaan saa ainakin 1500€ lisätä + kaukokäyttö 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #283 : 17.09.2013, 11:25:54 »
Tuossa yritin rakennella X3, mutta herjaa että pitäisi ladata Java ja omalle koneelle en sitä lataa ja työkoneella jokin palomuuri blokkaa latauksen >:(
No käsipelillä tuossa laskeskelin, niin tuohon perushintaiseen X3 xDrive20d TwinPower Turbo Business Automatic hinta on 56 486,66€
Siihen sitten suurinpiirtein samanlaisia varusteita, kuin Q5 ja XC60, niin hinta alkaa olemaan jo 70k€ luokkaa, muttei sentään yhtä kallis kuin Audi.
Käsittämättömästin saksalaisissa hintaa nostaa noi lisävarusteet :'(
Esim Bemariin polttoainelämmitin tekee lisää hintaa 2789€!
Väittäisin lisäksi, että XC60 saa kattavammin lisävarusteitakin, kun niitä alkaa rastimaan, jos lompakko kestää.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #284 : 17.09.2013, 12:36:25 »
Volvon vahvuus on noi varustepaketit. varsinkin työsuhdeautoilija saa helpommalla business summumin kuin auton jonka lisävarustelistalla nahat, jne. jne.

 

Futurez  Kulkukoira