Nyt kun nuo videot vasta latautuvat, on hyvä kirjoittaa ulkomuistista kokemuksia

Volvo: Tuntui isoimmalta laivalta näistä kaikista. Siis ulkomitat, kun ajoi esimerkiksi Prisman parkkihalliin, ei voinut ihan huoletta latailla kapeasta ovesta sisään. Sama kommentti tuli avokilta. Kuskin paikan suhteen hyvä, isona miehenä sain hyvän asennon ja asento oli mukava, ei ihan sitä parasta Volvoa, mutta hyvä suoritus kuitenkin.
Kun tuosta sitten hyppäsi ulos ja avasi takaoven, oli yllätys suuri. Tilaa oli kuin V40:ssä. Tämä siis tilanteessa, jossa kuskinpenkki oli säädetty minulle sopivaksi. En oikeasti juuri mahtunut tuonne jalkojeni kanssa. Kun etupenkin veti eteen, oli Volvossa ok tilat takana. Pää ei osunut kattoon, leveys oli ok ja plussaa hyvästä istuma-asennosta (vrt. muihin vertailtaviin autoihin).
Sitten takakontin puolella ja taas joutui hieman pettymään. Tila oli ok kokoinen muuten, mutta matala verhon alla. Valmistajan ilmoittamien litrojen mukaankin Volvon takakontti on penkit ylhäällä vain hieman suurempi kuin Tiguanin ja penkit alhaalla jopa Tiguania pienempi.
Ajossa D3+automaatti oli jälleen se sama huomio, josta olen kirjoittanut ennenkin, eli ykkösellä lähtee kuin märkä sukka ojasta. Vasta lootan vaihtaessa kakkoselle, alkaa myös autokin liikkua. Muuten kulkupuoli oli kunnossa ja riitti hyvin minun tarpeisiini. Ei mikään tykki, mutta riittävä.
Kuitenkin kulutuksia tarkasteltaessa tulee hieman pettymystä, sillä Volvon neljän lenkin keskiarvo oli 7,225 litraa / 100km. Toiseksi kovin kulutus näistä. Jos lähtee suhteuttamaan kulutusta ja kulkupuolta, on tulos selvästikin huono. Vanha automaatti varmasti jos ei pääsyyllisenä, niin osasyyllisenä.
Melu sisällä oli kohtuullista ja miellyttävän "tuntuista". Moottori piti ääntä lähinnä kiihdytettäessä, mutta silloin sen ääni oli se Volvon tuttu kuiva karhea ääni, josta toiset tykkää ja toiset ei. Itse kuulun jälkimmäiseen. Moottorin ääni ei ollut kova, mutta sen luonne ikävä.
Jousitus tuntui toimivan kohtuullisen hyvin, joskin lievää pomppimpista oli havaittavissa suuremmissa pompuissa ja etenkin tiessä olevissa poikittaissaumoissa. Muistikuvien mukaan siis laittaisin Volvon näistä vasta kolmannelle sijalle jousitusmukavuudessa.
Radion äänenlaatu ei ollut mikään maatamullistava, tulee toimeen, mutta ei erityisen hyvä etenkään kun pitää moottoritiellä luukuttaa hieman kovempaa. Jälleen kolmannelle sijalle jos lähtee vertailemaan keskenään. Radion käyttö, ja ergonomia noin muuten oli Volvossa tuttua hyvää tasoa. Tosin keskikonsolissa alkaa taas olla nappeja hieman liikaakin. Lisäksi näkyvyys ulos oli yllättäen hieman huono. Kuljettajan paikalta "360 astetta" katsoessa ei ulos näe kovinkaan hyvin, erityisesti takaosaston vuoksi. Tietenkin kun katselee autoa ulkoa, ymmärtää miksi. Kylkilinja nousee perää kohti ylös ja sivusta katsoessa näyttää kuin Volvo olisi perä pystyssä kuin kiimainen naaraskissa.
Erityishuomio mittaristossa, jossa paksut muoviset harmaat kehät, joita valaistaan pimeällä ylhäältä ledeillä. Se vaikutti pimeässä todella lapselliselta ja surkealta, pöly ja epätasaisesti mittaristossa jakautuva led-valo toi mieleen 70-luvun "tulevaisuusleffat".
Koeajojen perusteella tykkäsin Volvon ohjauksesta, mielestäni toiseksi paras vertailujoukossa. Ei erityisemmin hyvää tai huonoakaan sanottavaa siitä.
Yhtenä pointtina vielä kojelauta, joka tuntuu makaavan säärien päällä todella alhaalla. Polvetkin ovat korkeammalla kuin kojelauta, jos istuu repsikan paikalla penkki kohtuullisen edessä.
Täytyypä nyt laittaa tämä viesti ettei katoa, jatkan sitten toisessa viestissä...