Läpät lukittu auki kun välitanko ei tahdo pysyä paikoillaan.
Missä sijaitsee ahtopaineanturi?
Eilen auto teki pari pientä nykimisoiretta 110kmh mittarivauhdissa vakkarilla ja samalla seurailin torquen näyttöä ahtopaine pomppii hieman eestaas tuossa tilanteessa.
Nykimisen jälkeen näyttöön tuli taas tuttu teksti. Moottori vaatii huollon.
Samalla huomasin torquen livedatasta että moottoriin menevä ilmamäärä putosi varsin alas versus ahtopaine nousi tasavauhdissakin yli kiloon.

Jos ahtopaineanturi on ennen kaasuläppää niin nykimisen syy löytyy varmastikkin kaasuläpästä.
Jos se nykimisen yhteydessä jää osittain kiinni niin se selittää tasavauhdissa kovan ahtopaineen ja vähäisen ilmamäärän.
Illemmalla kävin ajamassa samaa pätkää samaa vauhtia niin ahto olikin 0.5kiloa matalampi ja koneeseen menevä ilmamäärä kuitenkin suurempi...

Molemmissa kuvissa siis sama paikka ja sama vauhti vakionopeussäätimellä.
Illalla löysin vielä torquen valikoista egr:n avautumista kuvaavan mittarin, nakkasin sen tuohon lambdanäytön tilalle. Täytyy seurata sitä jos vielä nykii.
Jos EGR jää auki (kaasuläppä ei ole täysin auki) nykimisen jälkeen niin koneeseen menevä ilmamäärä tottakai putoaa.
Kaasuläpän osittainen sulkeutuminen selittää myös tuon kovan ahtopaineen tasavauhdissa JOS ahtopaineanturi on ennen kaasuläppää.