Pääkaupunkiseudun melukeskustelu/kaavoitukset alkaa luisumaan turhan kauaksi itse aiheesta. Kääntäkääs keskustelun suuntaa hieman.
Kommentoin vielä tätä meluasiaa renkaiden osalta, sillä tiistai aamusella kuuntelin korviani höristellen, kun ulko-tzadilaiset ja miksei ihan paljasjalkaiset Tzadilaiset painelivat pitkin kehä 1:stä ja turunväylää siinä klo 07-09 väliltä.
Havaintoni oli se, että diesel-moottorit meluavat vielä turuntielläkin erittäin enemmän kuin renkaat, olivat ne nastat tai eivät. Kitkarenkaat ns. "vihisevät" ja nastat (erityisesti jotkut) ropisevat, toiset vain hiljaa ritisevät. Kesägummien ääni oli ns. valkoista kohinaa muistuttava (tasaisempi taajuusvaste).
Raskas kalusto murisi niin voimakkaasti, että mennessään ohitseni, se peitti alleen kaikki muut äänet, olin sitten katutasolla taikka 29m korkeudessa.
Desibeli-mittaria (äänen ei tietysti ollut matkassa) vaikka mukana olleilla mittareilla desibelejä mitataankin 0,01dB tarkuudella.
Erityisen merkille pantavaa oli erilaisten nastarenkaiden tuottaman melun spektrin keskinäiset erot, jotka ovat todella huomattavia.
Rodion, kun vertaat kanadaa ja japania Suomeen, niin kannattaisi katsoa karttaa esin leveyspiirien osalta. Huomaisit välittömästi, että molemmat vertailukohteet ovat huomattavasti Suomea etelämmässä, jolloin talvellakin olosuhteet ovat täysin erilaisia kuin täällä.
Vertaa mielummin johonkin
Jakutskiin tai kanadassa/gröönlannissa samoilla leveyspiireillä olevaan paikkaan, koska koko ontarion osavaltio tai mikä se nyt onkaan, on etelämmässä kaikkiaan kuin eteläisin kärki suomea.
Nimittäin eteläisemmissä paikoissa auringon talvinen säteilypakote on huomattavan erilainen kuin täällä SoumiFinlandPerkele-maassa, jolloin talviset sääolosuhteetkin ovat erilaisia.
Ja osoitat "hienoa" älyllistä epärehellisyyttä siinä, ettet huomioi nastakiellon voimaantulemisen aikaa esim. japanissa. 1991 nastarenkaat olivat jotain aivan muuta kuin nyt, varsinkin tien kuluttamisen ominaisuuksiltaan. Kyllähän nuo 80/90-lukujen taitteen nastarenkaat olivat pitävimmät nastat kuunaan jäällä ajettaessa, mutta piikitkin olivat todella pitkiä nykyisiin verrattuna. Tosin en mene vannomaan, etteivätkö jo nordman 5:set olisi parempia jää/lumi pidossa, sillä "vanhan" nasta-säännön mukaisilla renkailla en ole ajanut pariin vuosikymmeneen.
No, pyrit ajamaan omaa probagandaasi kitkojen ylivoimaisuudesta keinolla millä hyvänsä.
Ja jos oli vasta vähän aikaa ajettu säilytyksen jälkeen, ei ollut vielä kulunut "pidolle asti". Kitkarenkaat ovat hivenen liukkaat säilytyksen jälkeen, ja kun kumi siitä kuluu, tulee taas pitoa.
Meillä on kahden talven jäljiltä R2:ssa vielä pintaa reilusti, tuntui kuluvan samaa tahtia kuin HKPL 7 -nastat.
Kulunut pidolle asti?
Tuossa pintojen kestämis-asissa hyvä olisi mainita kuinka paljon noissa kahdessa talvessa on niitä kilometrejä tullut.
Minulla nimittäin edelliset nastat (BF Goodrich G-force stud) olivat lopussa kahden talven jäljiltä siinä määrin, että takarenkaissa ei ollut keskellä enää lainkaan pintaa, vaan ne olivat täysin sileät keskeltä!
Ajoin noilla vain vaivaisen 35tkm verran...
