Minä ymmärrän tämän topikin näkökannat ja valinnat, mutta sitä en ymmärrä miksi Rodion olet niin vahvasti
pakottamassa ison osan kanssa-autoilijoista siirtymään kitkoihin?
Kirjoituksestasi on jo kuitenkin ilmennyt, että
sinä pääset tarvittaessa julkisilla/taksilla liikkumaan pakolliset menot. Kirjoituksistasi on myöskin ilmennyt, että
sinä liikut pääosin suurten kaupunkien ja pääkaupungin alueella, joissa teiden kunnossapito (auraus, suolaus, hiekoitus yms.) ovat väistämättä "korpisuomea" tehokkaampia.
Kirjoituksistasi on myöskin ilmennyt, ettet juurikaan ole autollasi kohdannut näitä
oikeasti syrjäseutujen kaljamaa-kelejä, vaan harvakseltaan. Et siis ilmeisesti niitä joudu useampaa kertaa viikossa ajamaan?
Kysymys kuuluukin, miksi juuri
sinä olet niin hemmetin voimakkaasti ajamassa
pakotteita kitkarenkaiden käytön lisäämiseksi,
koskien koko suomea? Mitä vittua nyt taas, mitä en tajua?

Kyllä, myönnän järkeni olevan melko alhaisen persaukisen perusduunarin tasolla. Mutta tiedän kyllä yhtähyvin, että 90% ajoista voin minäkin hoitaa ilman hikeä kitkoilla, loput 10% hien kanssa.
Mutta ei tarvitse mennä kuin 100km Jyväskylästä johonkin suuntaan keskelle korpea ja siellä alkaa näin lopputalven aikaan olemaan sitä vesijää-kaljamahaa olemaan 70% teistä, minkä varrella ihmiset asuu. Kyllä, sielläkin voi edelleen liikkua kitkarenkaalla,
mikäli ei tarvitse esimerkiksi lähteä kotipihasta jyrkkään ylämäkeen.
Minä ajan nastarenkaalla, miksikö? Olen köyhä, persaukinen duunari jolla ei ole rahaa uusiin renkaisiin. Hyväkuntoiset käytetyt kitkat ovat liki mahdotonta löytää (vrt. kolmisen vuotta sitten 150€ ostamani 7-8mm pinnalla olevat nokian hkpl5 -nastarenkaat). Olen ajanut myöskin kitkarenkaalla ja tiedän miten se käyttäytyy ja tiedän sen olevan todella hyvä rengas (jos kyseessä on oikeasti laadukas kitkarengas). Kitkarengasta ostaessa ei vain oikeasti voi eikä kannata säästää.
Tosin tälläkin foorumilla pyörii ainakin yksi henkilö, jonka mielestä olen vastuuton kusipää liikenteessä, koska jos ei ole varaa uusiin testivoittajiin, ei ole varaa ajaa autollakaan. Elämä on ja minulle sekä vaimolleni on julkisilla liikkuminen lähes mahdotonta (minulle mahdotonta, vaimolle erittäin vaikeaa), siksi kaksi käytettyä, yli 15-vuotiasta itsestään hengenvaarallista autoa aivan täysin sysipaskoilla renkailla (koska eivät ole uudet).
Mutta jos joku on valmis minulle tarjoamaan uudet Contin/nokian kitkarenkaat joko koossa 165/65R14 TAI 185/75R15, niin ilomielin onnesta hyppien tulen ne sinulta noutamaan ja tarjoan kahvit.
Itseasiassa, lauantaina ajoin noin 10km:n päähän Jyväskylästä. Tie ole erittäin mäkinen ja mutkainen syrjätie, peilijää jonka päällä vesi. Mutkissa maksiminopeus oli noin 40km/h ja suorilla 60km/h.
Eteeni käänyi Nissan (melko uusi). Silläkin oli nastapyörät alla. Se luiruili aika pelottavan näköisesti ko. tiellä jo 50km/h nopeudessa (tiellä siis 60 rajoitus). Kun ko. nissan pysähtyi saman kaupan pihaan mille itsekin, näin renkaiden olevan jotkut Michelinin vuonna 13 paistetut nastapyörät, joissa oli pintaa ja nastoja reilusti. Eli liukasta oli.