Kolmas talvi juu ja kitkoilla jatkan tulevaisuudessakin kun kaupungissa asun.
Yhden kerran toivoin nastoja kun viime keväänä ajoin pikku kinttupolkua nimeltään valtatie 13. Aivan peilijäässä ja peräkärryn kanssa. Piti pudottaa ajonopeus 60km/h ja olla tarkkana.
Kaksi lipsahdusta. Risteysalue olikin kiillottunut ja liian reippaasti kanttasin. Penkan reunasta pitoja. Toinen oli kiillottunut liikenneympyrä. Tähän ajoin mielestäni riittävän hiljaa mutta ehkä vauhtisokeus iski 40km valtatieajon jälkeen. Kevyt luisu ja taas penkasta pitoja. Nastoilla olen ojaankin asti kerran ajanut.
Jos vaikka vähän kertais auto/rengas historiaa.
Volvo 245. Pinnoitetut lähes loppuunajetut nastat. Liukkaat kaikissa olosuhteissa, hyvät luisutteluun kaikissa olosuhteissa

.
Vw Golf IV. Edessä hkpl 2 ja takana Nokian NR09. Perä lähti irti kaasullakin eikä takana puuttuvaa jarrusatulaa huomannut mitenkään.
Ostin uudet BF Goodrich 195/65R15 nastat. Lumella ja asfaltilla ihan ok mutta jäällä liukkaat kun nastat olivat renkaan ulkoreunoilla. Tällä ojaan kun lumen alla oli yllättävästi jäätä vaikkei edellisen 10km aikana ollut.
Volvo 960. Siirsin BFG nastat tähän. Ajettavuus epämääräistä huojuntaa ja vaeltamista. 3vk jälkeen ostin uudet 195/65R15 Michelin Xice kitkat. Näillä ajoin tyytyväisenä 2 talvea. 95% ajosta oli kitkoille sopivaa keliä. 5% piti ajaa varovaisemmin. -15c pakkasella 170hv ei riittänyt sutimiseen jäisellä tiellä.
940: 205/55R16 kitkat. Tukevammat ajaa kuin 15" mutta loskassa huonommat. On noillakin tiellä pysytty ilman jännitystä.
Jos on osaava kuljettaja ja tunnokas auto niin kitkat alle vaan. Hyvät kitkat on paremmat kuin huonot nastat esim nuo BFG:t. Vaatii kitkat kuljettajalta enemmän tien pidon tiedostamista ja ennakointia mutta aivan tautisen hyvä pito kaikkialla muualla paitsi vetisellä jäällä.
Märällä asfaltilla parempi pito kuin kesärenkaalla alle +10c lämpötiloissa. Tätähän se meidän talvi enimmäkseen on eikös?