Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3512 Vastauksia
  • 446171 Lukukerrat

Osxu, Janatuinen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Paul t4

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1712
  • Valtra Racing Club Finland
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3480 : 15.03.2019, 20:38:27 »
Khyyl tos työ-autos o vaa nastat alla  ;) ;) Vaik alko lyömää joutilast ylämäes  ;) ;)
Niin pal voiman paskaa et suttii paikallans vaikka auto o vappaal

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4117
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3481 : 15.03.2019, 20:54:21 »
Tottakai, koska niillä ei auto tahdo pysähtyä!
Siitä huolimatta yli 97% onnettomuuksista sattunut nastarenkailla ajavilla ;D
Oisko nastat päässyt pyöristymään....
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3482 : 16.03.2019, 11:37:30 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tää on sikäli jännä, että tässä muutaman vuoden sisään oli mielestäni ihan luotettavan lähteen tilasto, että kitkojen suosio oli laskussa. Tuossa ei sellaista näy edes monttuna. Omatkin havainnot tuki sitä, että kitkoilla ajoi ties kuka, mutta viime vuosina käyttäjät ovat ”jalostuneet” enemmän sellaisiksi jotka osaavat ajaa. Väitän, että jos tuo tilasto on noin väkevä, iso osa selittyy ihan kuljettajista johtuvista syistä. Varmasti osittain myös sillä, että kitkat kehittyvät koko ajan.

Silti edelleen on niin, että kitkat koko kansan renkaina olisi aika karmeaa touhua. Ei tartte paljoa katsoa ympärilleen liikenteessä, kun huomaa, että on paljon autoilijoita, jotka eivät yhtään osaa ”lukea” talvikeliä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1212
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3483 : 16.03.2019, 12:07:36 »
Tosiasiassa kunnollista tutkimusta kitkarenkaiden ja nastarenkaiden eroista turvallisuuteen ei ole koskaan tehty. Kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista vain murto-osa johtuu ylipäänsä renkaista. Paljon suurempi vaikutus on kännykän käytöllä, alkoholilla, huumausaineilla, ajoneuvon kunnolla, jne.

Kitkarenkaalla ajavat luultavasti ymmärtävät paremmin renkaan rajallisuuden, ovat kokeneempia kuskeja ja ajavat keliososuhteiden mukaisesti (=> ajavat hiljempaa => vähemmän ruumiita). Nastarenkailla ajavat kokemattomammat kuskit (kaikki sunnuntaiautoilijat), jotka kuvittelevat renkaan poistavan kelin vaikutuksen pitoon (=> liian suuri tilannenopeus => enemmän ruumiita). 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4117
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3484 : 16.03.2019, 13:05:04 »
Tosiasiassa kunnollista tutkimusta kitkarenkaiden ja nastarenkaiden eroista turvallisuuteen ei ole koskaan tehty. Kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista vain murto-osa johtuu ylipäänsä renkaista. Paljon suurempi vaikutus on kännykän käytöllä, alkoholilla, huumausaineilla, ajoneuvon kunnolla, jne.

Kitkarenkaalla ajavat luultavasti ymmärtävät paremmin renkaan rajallisuuden, ovat kokeneempia kuskeja ja ajavat keliososuhteiden mukaisesti (=> ajavat hiljempaa => vähemmän ruumiita). Nastarenkailla ajavat kokemattomammat kuskit (kaikki sunnuntaiautoilijat), jotka kuvittelevat renkaan poistavan kelin vaikutuksen pitoon (=> liian suuri tilannenopeus => enemmän ruumiita).
Tuo pitänee aika pitkälti paikkansa 8)
Kitkarenkaat valinnut kuski luultavammin liukkaimmilla keleillä pitää turvaväliä enemmän, turhat ohitukset/riskit liukkailla tiedostetaan, eikä puikkelehdita välistä toiseen stressipatti otsassa.
Varmasti autokannan uusiutumisellakin on asiansa.
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3825
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3485 : 16.03.2019, 14:52:24 »
Oma soppa lusikkaan...

Edelleen, väittäisin ettei ole juurikaan väliä, jos on mahdollista ostaa uudet laadukkaat renkaat, onko ne kitkat vai nastat. Molemmat hakkaavat jo 4-vuotiaat renkaat todennäköisesti kaikkialla, ehkä sillä vesijäällä hyvin säilynyt nastarengas on parempi, mutta...

...kuten erään foorumin aktiivin kanssa tuossa pari viikkoa sitten juttelin, kun hänen auto oli ajettu ojaan ja kuljettaja syytti vain kitkarenkaita. Todennäköisesti jos otettaisi minun ja hänen auto (samanlaiset), minun autossa ne 4-vuotiaat hkpl7 nastarenkaat, 6-6,5mm pintaa ja nastat tallella vs. hänen liki uudet muistaakseni contin kitkat, niin ei sitä eroa olisi. Tai olisi senverran, että siinävaiheessa kun sillä jäisellä sivutiellä se kitkarenkailla oleva lulla olisi ojassa, pysyisi nastaversio samalla nopeudella ihan nipinnapin tiellä, jos kuljettaja on oikeasti todella taitava ja tietää mitä tekee. Eli suomeksi, itse ainakin päätyisin samaan ojaan, todennäköisesti samaan paikkaan.

"Taitava kuljettaja selviää tilanteesta, mihin hyvä kuljettaja ei joudu" -paras mahdollinen sananlasku tähän asiaan...


Pitkään miettinyt kiinnostaako ketään omat havainnot tältä talvelta. Varmaan kaikki minut tuntevat tietävät, että ajana käytetyillä, 4-6 vuotiailla renkailla puhtaasti taloudellisista syistä ja olen edesvastuuton huligaani, koska jos ei ole varaa ostaa renkaita uutena, ei ole varaa ajaa autoakaan. Anyway, tässä omia havaintoja.

945:ssa on muistaakseni paistoleimalla -15 olevat Nokian Hakkapeliitta 7 nastarenkaat. 6-6.5mm pintaa ja liki kaikki nastat tallessa. Tällä tuli alkutalvi ajeltua ennen auton porsimista, ihan stabiili rengas käytökseltään edelleen. Ei päässyt missään "yllättämään", vaan rengas oli vielä äärirajalle (ja sen yli) ajettaessakin hallittavissa. Esimerkiksi pöperöinen ohituskaista oli semmoinen paikka, ettei rengas menettänyt kaikkea suuntavakauttaan, vaan ohjausliikkeetkin vielä vaikuttivat auton kulkuun melko selkeästi. Jäisellä tiellä tuntui, kuin rengas vielä ikäänkuin "tarraisi" tiehen, vaikka paras terä nastoista oli jo selvästi hävinnyt. Lumipinnalla sama juttu, pitoa vain reilusti enemmän. Kuuraisella asfaltilla tuntui, ettei rengas liitele nastoilla (kuten moni väittää), vaan esim. ohjaus oli niin reaktiivinen kuin tuommoisella vanhanliiton laivalla voi olettaa.

Sitten auto hajosi ja piti ottaa Volvo 855 ajoon. Tähän ei sitten enään kelvollisia talvirenkaita ollutkaan, joten alle meni "kesärenkaina" palvelleet nypityt Nokian Hakkapeliitta 7 -renkaat, joissa oli pintaa noin 5mm ja paistoleima muistaakseni loppuvuodesta -15. Muistan hyvin, kuinka suorastaan pelotti lähteä tuolla liikenteeseen, koska oletus oli "kesärenkaalla liikenteeseen".

Noh, osoittautui, ettei asia ollutkaan ihan niin. Renkaan käytös oli edelleen hyvin lähellä noita "parempikuntoisia" hakkapeliittoja. Ohjaus ei ollut viipyilevä tai tunnoton ja pidon rajalla tai sen "yli", pystyi auton luisua vielä hallitsemaan. Lumipöperössä/loskassa pyörä kyllä jos selkeästi oli heikompi ja täten myös ikäänkuin epävarma. Lumella pito oli edelleen pelottavan hyvä, jopa niin, ettei sitä oikein huvittanut kokeilla "missä se raja on". Jäällä luisteli aikamoisesti, vesijäisessä alamäessä mm. tuli kerran vaihdettua pienemmälle vaihteelle aika rajulla kytkinpommilla ---> moottorin kierrokset pysyivät samoina ja ABS alkoi heti rutisemaan. Vesijäällä pito siis lähellä nollaa. Kuuraisella asfaltilla oli oikeastaan kiva ajaa, koska renkaan pidon raja tuntui olevan aika tuhti ja esimerkiksi risteyksestä kiihdyttäessä pystyi todella hyvin tuntemaan sen rajapinnan, jota ei kannata ylittää jos mielii kiihdyttää "maksimit". Näin, vaikka renkaan pito ihan varmasti on yleisesti jo heikko.
Ainoa mikä noissa oli oikeasti petollista, oli ajokäytös tietyissä tilanteissa. Ajettavuus ja tuntuma juuri antoivat viitteitä tukevasta pidon rajasta, mutta ykskaks saattoikin jostain nurkasta kadota pito. Kulunut ja iäkäs rengas muuttuu ajan kanssa tietyllätapaa arvaamattomaksi ja sitä nuo olivat (tietyissä olosuhteissa). Tämän takia tuli muutama reissu peruttua, koska ei ole mitään mieltä lähteä riskeeraamaan omaa ja muiden turvallisuutta.

Sitten, pari-kolme viikkoa sitten tuli asennettua alle -14 paistoleimalla olevat Nokian Nordman 5:set (kiitos parille foorumilaiselle). Kunto todella hyvä, parissa renkaassa selkeästi vielä "S"-merkintä näkyvissä ja kahdessa hailakka "S"-merkintä. Eli pinnaltaan uudenveroiset.
Odotukset olivat kohtuu korkealla. Noh, asiat eivät olleetkaan ihan niin yksiselitteisiä...

Ensimmäinen havainto oli, että jäisellä parkkipaikalla (lunta jään päällä) pystyi lähtemään sutimatta liikkeelle ja käsijarrulla pysäyttäessä ei takarenkaat lukittuneet (käsijarru säätämättä, vähän heikkotehoinen) kuten vanhoilla pyörillä.
Nyt kuitenkin pari viikkoa ajaneena voin vain todeta, että jo verratessa hkpl5/7 keskenään, on ero todella iso. Tuo "norppa-5":hän on hkpl5 pienin eroin. Nuo vitoset eivät ole niin selkeät renkaat ajaa kuin seiskat. Pitoa on reilusti enempi lumella, loskassa ja jäällä, kuin kuluneissa seiskoissa (ihan ymmärrettävää), mutta ohjauksen tuntuma ja etenkin kiihdytyksen tunnustelu on erittäin heikko. Todellakin tuntuu, kuin rengas liitäisi nastojensa varassa, tuntuma on "ohut".

Kaikista eniten vituttaa kuurainen asfaltti. Aivan sama kuinka varovasti koetat lähteä liikkeelle, kuuluu se jumalaton raapiminen ja ohjauksen kaikki tuntuma (ei keskitä tai hae pidon mukaan) häviää. Ilman tuota raapimista, ei oikein pääse eteenpäinkään. Tässä olivat jopa ne loppuun kuluneet hkpl7:t ihan pirun paljon paremmat renkaat. Kuuraiseen asfalttiin nuo ei tartu pätkääkään.

Tämän takia en yhtään ihmettele, miksi jotkut arvostavat kitkarenkaita. Vaikka kuinka joku tulisi tämän viestin jälkeen rummuttamaan naskaleita, niin itse en ole koskaan törmännyt moiseen ongelmaan (kuurainen asfaltti) laadukkaalla kitkarenkaalla. En edes saman ikäluokan kitkarenkaalla.

Väittäisin eron johtuvan noiden kahden renkaan välillä (hkpl7/norppa5) renkaan rakenteesta. Hkpl7:ssa on kuviointi ja lamellien määrä reilumpi ja kumiseos pehmeämmän tuntuinen (sormella) kuin Nrdmn5:ssä (voi olla, että reilumpi lamellien määrä saa tämmöisen pehmeämmän illuusion aikaan). Tuo vitonen taas on oikein stereotyyppinen nastarengas, vahva V-kuvio ja aika rouheat nastat.

Kehitys on mennyt eteenpäin. Toisaalta onko tälläkään havainnolla vanhoista tuotteista mitään merkitystä, ei varmaan. Joskus minulle alkoi eräs "tietäjä" aukomaan päätään, ettei autossa pitäisi käyttää kuin ikäkautensa renkaita, koska niille auto on suunniteltu... :facepalm:


Jännästi samat havainnot on vanhempien autoista, molemmat Fiat Puntoja (saman ikäisiäkin). Toisessa on nämä nrdm5:t ja toisessa Goodrich:n tai goodriden pari vuotta uudemmat nastapyörät. 5:lla oleva punto on ihan samanlainen jauhaja kuuraisella asfaltilla kuin tuo oma 855, kaikilla 62:lla hevosvoimallaan jauhaa iloisesti. ;D Toinen punto taas tuntuu kuuraisellakin asfaltilla semmoselta perusketterältä pikkuautolta, jonka ohjaukseen voi kuitenkin luottaa, koska rengas ei mene "liitämällä" vierimisvastuksen suuntaan.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3486 : 16.03.2019, 15:26:54 »
Itse käytän nastoja, koska muuten en pääse jääkeleillä pihaan. Nelivetoinen tulee nastoilla heittämällä, takavetoinenkin kun pitää riittävästi vauhtia. Vähän aikaa sitten oli neliveto volvo koeajoissa, ja ihmettelin kun vain vaivoin pääsin pihaan. Totesin, että olikin kitkat. Ja etuvetoinen taksi kitkoilla ei päässyt, kolmisen tuntia irrottelivat sitä ojasta johon se valui kun kuski halusi lähteä peruuttelemaan takaisin sen sijaan että olisin kiskonut sen traktorilla pihaan jossa olisi voinut kääntää.

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2109
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3487 : 16.03.2019, 18:09:26 »
Montako prosenttia onnettomuuksista aiheutti ajoneuvon kuljettaja?

 *kahvia->

100.  :D
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3057
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3488 : 17.03.2019, 00:22:19 »
Mulla on nyt käyttiksessä jotkut jeesuksen vanhat goodyear ultra grip 400set  ::) Nastat on niin onnettomiks kulunu mutta pintaa noissa on vaikka naapurille heittäis, lumella pito... Ei valittamista, vesi jäällä..... Ei helvetti mitä paskaa  :2funny:

Volvo 245 2.3i -92 (winter beater)
Volvo 945 turbo -96 (Proju topic)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 996
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3489 : 17.03.2019, 09:12:19 »
Mulla on nyt käyttiksessä jotkut jeesuksen vanhat goodyear ultra grip 400set  ::) Nastat on niin onnettomiks kulunu mutta pintaa noissa on vaikka naapurille heittäis, lumella pito... Ei valittamista, vesi jäällä..... Ei helvetti mitä paskaa  :2funny:

UG500:n on jo yli vuosikymmenen vanhat joten noilla on ikää se 15 vuotta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku vajaa 300 ja yli 400.

Paikalla Maxxxed

  • Hallitus - Varajäsen - Kiihkeä nauriinpolkija :)
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4898
  • Hybrid Synergy Drive
    • Teemu Lehtisaari Photography

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1212
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3491 : 18.03.2019, 17:10:25 »
Juuri kun luulit, että tämä vääntö on tältä kaudelta ohi, niin YLE lisää löylyä! :D

https://yle.fi/uutiset/3-10689503

"Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa, selviää tutkivan viestintäkonsultin Jouko Lahden OTIN:n eli Onnettomuustietoinstituutin onnettomuustietorekisteristä laskemasta aineistosta."

Nastoilla siis ajetaan herkemmin pahoja kolareita kuin kitkoilla.

https://yle.fi/uutiset/3-10689503

Kitkarenkaista tutkimusta

Tästä samasta "uutisesta" on väännetty jokunen viesti. Vielä ei ole kukaan keksinyt järjellistä selitystä "tutkimustulokselle", jonka mukaan kitkarenkailla on ajettu parina viime vuonna vähemmän kuolonkolareita kuin aikaisemmin ja verrattuna nastarenkaisiin. Perinteisesti tilanne on ollut jonkin verran toisin päin.

Jos kitkat ovat muuttuneet parissa vuodessa turvallisemmiksi kuin nastat, niin rengasvertailut saa sitten heti lopettaa epäpätevyyden takia. Enempi epäilisin "tutkivan viestintäkonsultin" pätevyyttä tuon tutkimuksen suhteen. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3825
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3492 : 18.03.2019, 17:37:50 »
Tästä samasta "uutisesta" on väännetty jokunen viesti. Vielä ei ole kukaan keksinyt järjellistä selitystä "tutkimustulokselle", jonka mukaan kitkarenkailla on ajettu parina viime vuonna vähemmän kuolonkolareita kuin aikaisemmin ja verrattuna nastarenkaisiin. Perinteisesti tilanne on ollut jonkin verran toisin päin.

Jos kitkat ovat muuttuneet parissa vuodessa turvallisemmiksi kuin nastat, niin rengasvertailut saa sitten heti lopettaa epäpätevyyden takia. Enempi epäilisin "tutkivan viestintäkonsultin" pätevyyttä tuon tutkimuksen suhteen.
MINÄ kysyisin, kuinka paljon on kuolemaanjohtaneita onnettomuuksia ajettu talviaikaan kesärenkailla?

Väittäisin, että selvä vähemmistö ---- kesärengas on voittajan valinta! 8)
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa TOK

  • Hallitus - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5867
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3493 : 18.03.2019, 17:39:26 »
MINÄ kysyisin, kuinka paljon on kuolemaanjohtaneita onnettomuuksia ajettu talviaikaan kesärenkailla?

Väittäisin, että selvä vähemmistö ---- kesärengas on voittajan valinta! 8)

Harmi vaan että ne ovat raakasti yliedustettuina suhteessa osuuteensa ajosuoritteesta.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Talvimiitti Toijala 23.2.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3825
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3494 : 18.03.2019, 17:58:12 »
Harmi vaan että ne ovat raakasti yliedustettuina suhteessa osuuteensa ajosuoritteesta.
Näinpä. Tosin, onko lopultakaan? Ylivoimaisesti vähemmistö on tuo kesärenkain liikkujat talvella. Tosin on niitä ja vahinkoja käy.

Periaatteessahan se on erittäin turvallista, jos on slicksi kesärengas. Ei pääse edes liikenteeseen aiheuttamaan tuhoa.

Asian saa väännettyä kyllä mustavalkoiseksi. :D
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

 

Proturbo  Autodiagnoosi