Verrattavissa varmaan keski eurooppa kitkoihin. Oon yhen talven aikoinaan ajanu tollasilla jenkki M+S renkailla, -65 Mustangilla. Pärjäs ihan hyvin kun jäisillä keleillä ajo vähän varovaisemmin. Lumipito niillä oli ihan tautinen. Ykskin mäki mihin monet jäi paikoilleen suttaan niin mä menin ylös vaikka joutu pysähtyynkin välissä. 
Suurin syy varmaan tossa videossa on se ettei ne ole tottunu tollasiin keleihin.
Luultavasti juurikin kokemattomuus on johtanut tuohon peltilehmä sumaan, tilanne nopeuden väärinarvioinnin keralla....
Kyllä kannattais muuten ajaa eikä luottaa vaan kokemukseen "vierestä". Noissa kitkoissa, jos ne ei vaan ole kovettuneet, on todella yllättävän hyvä pito. Ja tarkoitan laadukkaampia merkkejä. Itellä kokemusta Mazda 323:n alla olleista 195/55-15(yli leveet) Contin kitkoista. Ovat viimeiset mitkä olen ostanu kun muissa ei ole vielä ollut tarvetta ostaa, paitsi nyt nykyiseen. Tosin siihenkin tulee nastat jos saan kaupan syntymään käytetyistä mutta jos ostan uudet niin kitkat tulee todennäköisesti.
Ralli-kuskit
ajavat autojaan, minä vain kuljetan ruumiin siirtimiäni...
En kuulu siihen enemmistöön autoilijoista, jotka pitävät auton kuljettamis-taitojaan keskimääräistä parempina, vaan tiedän, ettei näin ole. Korkeintaan keskikastia olen siinä hommassa, joten en kutsu sitä ajamiseksi siinä mielessä... :hello:
Pehmoisia ovat nuo kitkani olleet... Viimeisimmät ovat olleet blizzakit ja Rsi:t...
Osasyy huonoon pitoon tietyissa olosuhteissa on luultavimmin myös kantavuus-luokassa. Jonka merkityksen olin taas unohtanut siirtyessäni alle 2t kokonaispainoihin. Rsi:t olivat luokkaa 92 ja nyt alla on natsat luokassa 95.
Mitä lähempänä kantavuus-luokka on sitä todellista massaa, sitä enemmän renkaat lämpeävät ja siihen kun yhdistetään reilun satkun vauhti (turbiinin lukko kiinni) sellainen karvan alle -10C pakkanen ja huolella suolattu jää, niin keitto on valmis lusikoitavaksi! Ajaminen siirtyy silloin märän jään ajamiseksi, jossa kitka ei toimi! Natsoilla tätä ongelmaa ei tule samalla lailla, koska tällöin jää jäljelle aina se mekaaninen nastan pito.

Tänä syksynä muistin ottaa tuon kantavuus-luokan kriteeriksi kysyessäni tarjouksia gummeista, enkä luottanut rengasmyyjien antamiin tyyppeihin pelkästään.