Tuli mieleen tuosta "nastarengasvalmistajan teettämistä testeistä" että eikö aika moni nastarengasvalmistaja nimenomaan valmista myös niitä kitkarenkaita
Miksi siis haluaisivat tehdä omalle bisnekselleen hallaa? Noihin kaiken maailman testeihin ja tutkimuksiin itse suhtaudun aika skeptisesti, sillä niissä voi olla jostain kantilta ajateltuna hitunen totuutta, mutta toiselta kantilta ajateltuna ei järjen häivääkään.
Testit ja tutkimukset ovat hyviä tiedon lähteitä, jos osaa lukea, mitä on testattu ja miten.
Pelkkä testitulos sinällään ei merkkaa mitään, jollei käy selville mitä on testattu ja millä tavoin.
Minä en usko, vaan hankin tietoa sieltä mistä saan.
MUTU:lle jätän sen arvon, mikä sille kuuluukin (Antaa
MUstan
TUntua) ja luotan vain saatuun tietoon, oli se kuinka vaillinaista tahansa, kunhan se on tietoa.
Minä en suhtaudu skeptisesti tai uskovasti, vaan luen/katson mitä tulokset ovat ja miten ne on saatu ja vasta sitten muodostan käsitykseni testeistä.
Kitkarenkaat tuntuu olevan monelle suorastaan dissaamisen aihe, ja väitän että monellakaan näistä kitkaa mollaavista apinoista ei ole minkäänlaista kokemusta kunnon kitkarenkaista. Tähänkin kitkat vs nastat topiciin on yritetty vetää todisteeksi kaikennäköistä tutkimusta tukemaan väitettä että kitkarenkaat olisivat lähestulkoon hengenvaaralliset
Kaikki riippuu lopen kuskin edesottamuksista, kuten kuinka kurjaan kuntoon on piheyksissään talvirenkaansa päästänyt, kuinka liian lujaa on kaahannut keliin ja renkaiden kuntoon nähden? Järkiään näissä onnettomuuksissa todellinen syyllinen on tilanteen väärin arvioinut kuski, ajanut jopa tietoisest riskillä? Jos auton kuljettaja on älykääpiö niin ei siinä auta mitkään renkaat
Minä en dissaa kitkarenkaita. Ne sopivat joihinkin tarkoituksiin, mutta eivät omiini. Olen kokeillut kitkoja menneet viisi talvea putkeen ja palaan takaisin natsoihin. Kitkat ovat hyviä täysin kuivalla tai märällä asfaltilla mutta muissa keleissä natsat pesevät ne kokemukseni mukaan (myös rengastestien).
Jää-keleillä, automaatilla, ilon ahdoilla ja avosandaalilla
tm ne ovat tosiaan hengenvaarallisen liukkaat merikontissa.
En sano ketään kitkojen puolestapuhujaa apinaksi. Älyn kääpiöitä meissä voi olla ja tilastollisesti onkin.

Mitä renkaideni kuntoon tulee, niin Rsi;t päätyivät yli 6mm pinnalla osaksi asfalttia. Blizakeissa on pintaa 6mm ja sitä edeltäneet talvirenkaat vein kierrätykseen 5mm pinnalla. Kesäkumien hankkimista mietin tuossa vaihtaessani natsoja alle, kun takana pintaa oli yli 4mm ja edessä reilun 5mm.
Leikkimiseen 4mm kitkapinta käy, kuljettamiseen ei...

Ymmärrän oikein hyvin urasyvyyden merkityksen loska/vesi-keleillä, koska olen kokenut muutaman vesiliirron eläissäni. Ja kun olen joskus kokeillut vesihiihtoa, niin urasyvyyden merkitys on kristallin kirkas!
Tästä on sentään todisteena oikein mustaa valkoisella/keltaisella joka syksy kun "Talvi yllätti autoilijat". Muutama kuukausi kesärenkaat alla ja edellisestä talvesta ja sen aiheuttamista liukkauksista ei ole enää mitään muistoja eikä tuntumaa. Ja näin alkutalvesta kun peltiä menee ruttuun, löytyy romujen alta varmasti nastarengasta vähintään siinä missä kitkakumiakin. Ja jos tuntuu että ei "osaa" kitkoilla ajaa, niin hankkii silloin ne nastat alle jos ne tuntuu turvallisemmalta? Jokaisen oma vapaa valinta?
Jos suvigummeilla ajajan yllättää talvi, niin peiliin on syytä katsoa, sillä talvi ei tule suomessa yllättäen, aikanaan alkuasukkaalle. Jos taasen ehdoin tahdoin viivyttää renkaan vaihtoa vastoin todennäköisyyksiä, niin peiliin on katsominen, jos kolahtaa.
Parina viimetalvena mökkitiellä vitutukseni on noussut niihin lukemiin, että päätin palata kitkoista natsoihin. Joten käytin valinnan vapauttani. Kun en viitsi ajaa lumiketjuilla koko ajan mökkitiellä (laiskuutta).
Ja kuten olen jo todennut, "en osaa ajaa" kitkoilla, joiden toiminta yllättää minut yhä uudelleen ja uudelleen tietyissä tilanteissa. Kuten jää pidossa, jota ei ole riittävästi ja sillä, kuinka varkain se häviää taka-akselilta kun turbiinin lukko on auki. Tietysti jos on auto, jossa on kaikkia kirjaimia (ESP, DSG, AWD yms), niin tilanne voi olla sellainen, ettei niitä yllätyksiä tule niin helposti tai ainakin auto hallitsee tilannetta.
Tänä aamuna kun läksin töihin ja tien pinta oli jäässä niin kyllä uusista nastarenkaista huolimatta liukasta oli meno. Molemmat rengasmallit on kuitenkin virallisesti ja laillisesti talvirenkaat, niin mitä niitä sen kummemmin haukkumaan.
Kuten oli myös eilenkin (täällä). Se ei ainakaan minua yllättänyt, koska ilma oli plussalla ja tienpinta pakkasella. Jolloin tulos on märkää jäätä ja niin ohut jääkerros, ettei natsakaan siihen pysty puremaan. Jos jäätä olisi sen sentin, niin pitotilanne olisi täysin toinen. Mutta tämä ei pitäisi yllättää ketään, joka lämpömittariin katsoo ennen lähtöä.