Olen päättänyt antaa kitkoille vielä yhden tilaisuuden, ostan seuraaviksi talvirenkaiksi hyvät kitkat ja teen uuden analyysin tuolla bemarilla! Edelliset oli varmaan jotain huonoa valmistuserää, kun niillä ei tehnyt mitään...(nokian hakkapeliitta R). Pakko on vielä koittaa, kun vaivaamaan jäi... Vaikkakin lupasin itselleni, että olivat ensimmäiset ja viimeiset... Olen aina ajanut nastarenkailla ja ensimmäinen kokemus "hyvistä" kitkarenkaista oli katastrofi, niin näiden tekstien perusteella, on PAKKO koittaa vielä kerran!! 
Ensi talveksi nastat varastoon ja kitka kauppaan siis...
Jos haluat hyvät kitkat, ÄLÄ osta ainakaan Nokialaisia, koska varmasti tulet pettymään, niistä on paljon kokemuksia ja ne eivät pidä niin kun hyvien talvirenkaiden kuuluu pitää. Tosin aivan uusimmista ei ole mitään kokemuksia, mutta jos kehitys ei ole niissä mennyt suurin harppauksin eteen päin, niin tilanne on edelleen sama. Minäkin kitka-miehenä voin heti tunnustaa ettei kaikilla kitkoilla tee yhtään mitään. Se onkin niin että oikeat renkaat oikeaan autoon, on paras ratkaisu, sitä en osaa sanoa toimiiko Nokian kitka missään autossa hyvin, mutta Volvossa ja WV konsernin autoissa ei ainakaan toimi niin kun pitää. Siksi onkin älyttömän epäoikeudenmukaista kun testeissä käytetään Nokian kitkoja jotenkin ns. verrokki- tai referenssirenkaina jotka antavat ihan väärän kuvan kitkoista ylipäänsäkin, eikä siksi ole mikään ihme miksi lehtimiesten kommentit on mitä on. Käyttäisivät esim. Continentalin malleja jotka ovat tänne pohjolaan suunniteltuja, niin väitän että tulos olisi parempi. Yleensäkin oli lehtitesti mikä tahansa, ne on vaan testitilanteita eivätkä perustu todelliseen liikennetilanteeseen ja siksi niiden perusteella ei kenenkään kannata tuudittautua mihinkään...
Ehkä nykyään saman kokoiset laadukkaat kesärenkaat on myös melultaan mukavammat, kuin kitkat!
Turvallisuudesta puhumattakaan..
Vai koska olet vertailun tehnyt kitka vs kesärengas?
Tuosta 30v ja 1500000km ajokokemuksesta sen verran, että ns "alamäki" ajotaidoissa/huomioinnissa liikenteessä on valitettavastin alkanut 
Olen ostanut AINA parhaimmat kesä- ja talvirenkaat, eli vertailu on ollut saman ikäsiin ja laatuisiin kumeihin. Paitsi että viime kesänä alla olleet Contin kesäkumit olivat uudemmat kun tämän hetkiset kitkat ja silti en niillä aijo ajaa enää yhtään kesää ja ne vielä mainostettiin olevan hiljaiset, aivan niin kun niitä edelliset Misukan Energy Saveritkin, jotka osoittautuivat aivan surkeiksi kumeiksi melunsa vuoksi, siksi laitoinkin ne kuukauden ajettuani kiertoon ja ostin nämä Contit jotka olivat selvästi hiljaisemmat, muttei riittävästi minun makuuni.
Missä iässä sinun mielestä se ajotaidon alamäki alkaa, ehkä 40 ikävuoden jälkeen, minä taas luulen että ajotaito paranee, tietty tapauksesta riippuen, tuonne 50 saakka ja 60 se on jo hiipumaan päin. 20-30 vuotiaat ovat mielestään kovia kuskeja, mutta todellisuudessa kova kouhaaminen ei todista todellista ajotaitoa mitenkään, se mitataan ihan eri tavalla ja suurin osa tuon ikäisistä ovat vielä untuvikkoja mitä tulee auton käsittelytaitoon tai ylipäänsä liikennesilmän kehittymiseen. Itse koen että minulla on vielä aikaa jäljellä kehittyä ainakin keskivertokuljettajaksi. Mielestäni hyviä kuskeja ei ole kun rallikuskeissa ja joitakin ammatikseen PALJON ajaneissa. Itse en ole ammatikseen ajanut kun vähän yli 10 vuotta, siksi en ole saavuttanut keskivertokuljettajan ajosilmää kummempaa taitoa, jos siis sitäkään vielä. Joku laskee että miten on mahdollista olla tuon ikäinen ja noin pitkällä ajokokemuksella, sanotaan näin että kaikilla se aktiivinen ajoura ei ala vasta 20 vuotiaana tai silloin joskus ennen vanhaa ainakaan.

Turvallisuus on varmasti kesärenkailla kesäkeleillä parempi. Mutta melu on kyllä kovempi. Kitkarenkaat ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat, mikä nyt ei kait oikeasti suuri yllätys ole.
Näin voisi ajatella, mutta aina se ei välttämättä niin ole, TAAS riippuu siitä mistä kumeista puhutaan.
Olen toisinaan kesällä kunnon vesisateessa kokeillut saada nuo Contin kitkat hallitsemattomaan vesiliirtoon, mutta en ole siinä onnistunut yhtään sen helpommin kun kesäkumeillakaan (ehkä tämä johtuu niin vaatimattomasta ajokokemuksestani). Toki kaikki renkaat saa luistamaan jos haluaa, kunhan ajaa riittävän älyttömästi ja samalla unohtaa kokonaan miten autoa pitää luistossa käsitellä.
Kokeileppas Continentalin kitkarenkaita, sain emännänkin ylipuhtuttua kitkarenkaisiin syksyllä, se ei ole metriäkään kitkoilla suostunut ajamaan, ei edes kokeilemaan aikaisemmin. Tässä yks päivä oli melko liukasta kun istuin sen kyydissä, ja kysyin sitten että mites on ajot sujunut kitkoilla, niin oli sitä mieltä ettei enää oo nastarenkaisiin paluuta, ja mitä oon itsekin kyseisellä autolla ajanut, niin kyllä ne vaan mukavat on, ja pitoakin tarjoaa, ei ole luistoneston valo turhia vilkkunut liukkaissakaan mäkilähdöissä. Samaa mieltä olen kuin joku muukin tässä ketjussa kirjoitti, että nykynastarenkaat pitää lähinnä sen äänen, ja luo sillä turvallisuudentunnetta, nastojen määrää vähennetään ja ulkonemaa pienennetään, nastarenkaan kulutuspinta ja kumiseos muuten on hyvin lähellä kitkarengasta nykyään.
Tässä on asiaa. Meillä on ihan sama tilanne. Kun emäntä aikoinaan sai KUNNOLLISET kitkarenkaat autoonsa, niin nastoihin ei ole enää ollut paluuta. Tänä talvena yritin puoliksi painostaenkin saada hänet hankkimaan nastarenkaat autoonsa kun viime talvena tuli YKSI kerta jolloin hänen auto lähti jo hiukan liian kuluneilla kitkoilla lievään luisuun liian suuren tilannenopeuden vuoksi (joka ei kuitenkaan johtanut ojaan ajoon tai vastaavaa), täysin peilikirkkaalla jäällä pikkutiellä, mutta silti hän ei huoli nastoja vieläkään...ehkä sitten kun ikää alkaa olemaan sen verran että se ajotaito alkaa vähenemään, niin hän alkaa harkitsemaan nastoja, mene ja tiedä.