Joo - mennään täysin vielä mutulla ja myönnetään se. Yksi kuluneiden testi ei vielä kerro kuin sen vertailuparin. Eikö joku kommentoinut, ettei kuluneita testata, kun niiden käyttöä on vaikea saada vertailukelpoiseksi?
Tämä on totta. Ihan kuin TM olisi joskus kauan sitten tehnyt testin, jossa renkaat rullasivat taksien alla Helsingissä. Tosin tässäkin on se ongelma, että kuskit ehkä tietävät, että ovat "kuluttamassa" renkaita testiä varten -> ajo muuttuu.
Ja eipä tuo siltikään yhtenäistä ajoreittiä ja -tapaa tuo, mutta on aika lähellä sitä.
Olisi kyllä mielenkiintoista olla aina mukana vertailutesteissä esimerkiksi kahden edellistestin voittajat kuluneina, esimerkiksi 10 000km ja 20 000km ajettuina. Vaikka tuo ei tieteellisen tutkimuksen tasolla ole riittävän "samankaltaisesti" kuluneet, olisi se aika hyvä "nice to know"-informaatio, JOSS tosiaan uudet ovat paljon paremmat -> sijoittamalla 800€ uusiin renkaisiin, jarrutusmatka jäällä puoliintuu.. hihaesimerkkinä.
Jos taas käytettyjen vertailu alkaa tuottaa "noloa tulosta", ymmärtää ettei esimerkiksi rengasvalmistajat tätä halua buffata ja auttaa testaajia tässä.
Itse uskon täysin tuohon psykologiseen vaikutukseen nastoilla - ne kuullostaa turvallisemmilta. Mutta itse hankin talvirenkaat, en esim. m+s rajan nippa nappa täyttäviä sekakelin renkaita (ja sellaisillakin olen talvikelillä ajanut). Se yli 3 auton mittaa jäällä puhuu selvää kieltä, vaikka jos ja kun osa turvallisuuerosta onkin mielikuvaa.
Mutta muuttaisitko kantaasi, jos tulisi vielä testi, jossa osoitetaan, että 10 000km jälkeen kitka pitää paremmin jäällä?

Vai olisiko se psykologinen vaikutus ja "paremmuus" alussa tärkempää? Mikä on "tipping point", jossa ostoskäyttäytyminen vaihtuu, vai onko sitä? (vrt. Jumalan olemassaoloon uskominen ja sen olemassaolemisen todistamisen mahdottomuus)
Miten muuten toi hakkapeliitta 8, siinähän on enemmän nastoja pienemmällä nastapaineella - onko sen osalta julkaistu vertailutietoa tien kuluttamisesta vs. joku muu? Tuoretta tutkimustietoa olis hauska lukea..
Ainakin uutenahan niillä on todella hyvä jääpito... mutta kuluvatko nastat, tai lähtevät liikumaan koloissa, jolloin käytettynä tuo etu kaventuu? Sitä ei voi tietää.