Ääriolosuhteiden kanssa pelleily voidaan jättää sinne rataolosuhteisiin, niin kun kaikki tähän asti tehdyt testitkin on tehty sitä varten.
Hirvi ei pelleile mennessään tien ylitse, vaan tekee sitä mitä oli tekemässä.
Autoilija saattaa osua kohdalle tai olla osumatta. Kohdalle osuessaan voi osua kirjaimellisesti tai olla osumatta.
Jos tietoisesti valitsee sen, että renkaissa ei ole pitoa maksimaalista määrää niissä olosuhteissa on tehnyt tietoisen valinnan siitä, että voi kolahtaa tai olla kolahtamatta. Mutta seuraukset tulevat valinnan mukaan.
Koittakaa nastafanaatikot jo tajuta ettei edes siellä sikaliukkailla sivuteilläkään ole MITÄÄN ongelmaa jos ajat ennakoivasti, ainakaan minulla ei koskaan ole ollut niissäkään mitään ongelmia. On paljon tilanteita joista olen selvinnyt paremmin kun kanssa autoilija nastoilla, uskokaa tai älkää, mutta tämä on kylmä totuus. Jos tie on todellakin niin liukas ettei siinä pysy pystyssä edes kävellen, siinä ei nastakaan pidä juuri mitään, tämä on monesti nähty juttu. Pikemminkin olen tullut siihen tulokseen että kitka voi pitää jopa paremmin kun ajaa varovasti, nimittäin se on ehkä hieman pehmeämpi kun se nastapyörä ja siksi saa siitä jäästäkin paremman otteen kun on "tahmeampi" kumi. En tiedä meneekö se fysiologisesti näin, mutta tälläiset on OMAT todelliset kokemukset olleet monen monta kertaa. Olen jopa joskus kyseisellä tiellä hinannut toisen nastoilla liukastelleen auton ojasta ylös, niin kun olen joskus kertonut, ja tämä autoilija ei meinannut uskoa silmiään. Mutta taas tulee kyseeseen että miten silläkin pinnalla pitää oikeesti ajaa, varmasti se kitkakin luistaa jos painaa kaasun tai jarrun pohjaan tai ratilla tekee äkkiliikkeitä.
Vai että oikein nasta-fanaatikkoja?

Taidat itse olla kitka-
fanaatikko.
Tässä kohden totean Bertrand Russellin olleen oikeassa!

Ennakoinnilla ei voi pelastaa kaikkea, sillä kaikki tilanteet normaalissa liikenteessä eivät ole ennakoitavissa, vai oletko sinä niitä tyyppejä, jotka ajavat motarilla enintään 70km/h kuivassa talvikelissä ennakoidaksesi kaiken mahdollisen?

Kitkat nastoja pitävämmät jäällä!

Mutta palatakseni tähän pitoon ja erityisesti jää pitoon, olen joutunut kitkojen vuoksi hankkimaan aikoinaan lumiketjut, jotta pääsisin mökin pihasta pois kevät-talvella. Kitka-kumeilla asensin lumiketjut automaattisesti, jotta pääsisin pihasta ylös ja nastojen kanssa lumiketjujen käyttö on satunnaista, ajoittuen kaikkein pahimpiin keleihin. Se omista empiirisistä kokemuksistani aiheessa.

Kaikkiaan, juttujesi viihde-arvo on suurin anti, mitä tähän keskusteluun olet tuonut!
http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/Joten antaa
MUstan
TUntua!
Mutta mitattu data kuluneista renkaista ei kelpaa
Tai mitattu data siitä, että testiolosuhteissa nastarenkaiden nastaulkonema kasvaa, antaen epäreilua kilpailuetua nastarenkaille. Epäreilua siinä mielessä, että vastaavaa nastaulkoneman kasvua ei tapahdu normaaliliikenteessä ennen sitä "yllättävää paniikkitilannetta".
Nastaulkonema "epäreilua"!

Se kun on nastarenkaan ominaisuus. Ja kyllä ne nastaulkonemat tulevat myös ihan normaalissa meikäläisen ajossakin esiin.

Joten argumentti on epä-validi! Suorastaan invalidi!
Tai se, että TM:n testissä monen monta kitkarengasta oli jäälläkin parempia kuin useat (jopa) merkkinastarenkaat.
Juu, kyllä ehdottomasti näin!

2014 TM:n testissä käsittelykokeessa jäällä nastoista parhaalle kitkalle hävisivät seuraavat merkkirenkaat, Jinyu, Nordman ja Sunny.

Olen itsekin ajanut kitkarenkailla sellaista jäätietä, että en kengillä pystyssä pysynyt kuin "luistelemalla", silti pitoa riitti. En olisi uskonut tuota, ellen olisi itse kokenut. Omat kokemukseni on muuttanut suhtautumiseni kitkarenkaisiin täysin.
Jos renkailla jää-pito riitti ja kengillä ei, niin luultavasti sinulla oli jaloissasi italialaiset merkki-kengät nahkapohjilla.
Se, että onko havainnollasi mitään tekemistä absoluuttisen totuuden kanssa, onkin täysin toinen tarina.
Omien kokemuksieni vuoksi palasin takaisin nastarenkaisiin vuosien kitka-harhailuni jälkeen.

Kaikkea typerää olen kuullut ja nyt voin taas todeta, että ihmisen typeryys ja universumi ovat rajattomia.....
Tai no, universumin rajattomuudesta en mene takuuseen.