Kun kerran ajaa kitkoilla tai automaattivaihesitolla niin vaikea on enää vaihtaa takaisin nastoihin tai keppilootaan - automaatti on yliveto kaupungissa tai jos pitää nostaa venetraileria rampilta
Kitkoista en tiedä, kun en taaskaan uskaltanut ostaa.
Ensimmäisen automaattini ostin 24 vuotta sitten. Välillä on ollut useampia väkisinvaihdettavia, Rouvalla pidempäänkin. Nykyistä en uskaltanut ostaa manuaalina, vaan yleisön painostuksesta taivuin automaattiin. Kesä on mennyt ihan OK automaatista huolimatta, koska se on lopultakin oikeasti taloudellinen automaatti ja myös ohjelmoitu aika hyvin minun ajotavalleni. Rattiflipujen pakkovaihdoilla alas- ja ylöspäin voi hoitaa loput.
Mutta nyt syksyn tullen en ole enää varma, oliko sittenkään viisasta antaa periksi yleiselle mielipiteelle, että E-sarja kaipaa tomaattia? Kylmän mehulinkotomaatin potkiminen liikkeelle kuluttaa alussa aika reippaasti ja pakkovaihtojen viive ja kytkinpolkimen puuttuminen tekevät kaiken kitkan hyödyntämisestä vaikeampaa kuin edeltäneellä tasapainoisella manuaalivaihteisella.
Molemmilla on puolensa, mutta en ole vielä tällä kokemuksella saanut selville yksikäsitteistä paremmuutta. Pitää jatkaa tutkimuksia
