RallyBaron  Samppasport

Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70

  • 57 Vastauksia
  • 77498 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo 70-03

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #15 : 28.04.2012, 13:54:41 »
No eipä noista vastauksista tullut lukija hullua hurskaammaksi..ei yhtään ohjetta miten toimitaan kun halutaan käsijarrua kiristää ,siis tietämättömille ohjeita.
 Itse en edes saa tuhkakuppia irti käsijarrun vierestä ja ohjeiden mukaan siellä on jossain 10mm mutteri mutta miten sinne mennään .

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #16 : 28.04.2012, 14:16:19 »
Vaijeri menee sen jarrukahvan juureen, vaijerin päässä on kierre jossa on tuo 10mm mutteri, jota kiristämällä saa kiristettyä vaijerin, eli säädettyä sen käsijarrun.
Se jarrukahva, mistä vedetään, sen toinen pää on siellä keskikonsolin sisällä, siinä läpivientikohdassa on nahkapussi/kehys, josta se kahva menee läpi, se nahkapussi/sen kehys pitää nostaa ylöspäin irti, niin pääsee käsiksi siihen mutteriin.

Poissa Volvo 70-03

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #17 : 28.04.2012, 14:24:33 »
se nahkapussi/sen kehys pitää nostaa ylöspäin irti, niin pääsee käsiksi siihen mutteriin.

Oukki doukki nyt sitten ruuvari kouraan ja kampeamaan nahkapussin suojusta irti..tästä se lähtee.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #18 : 28.04.2012, 14:31:47 »
Oukki doukki nyt sitten ruuvari kouraan ja kampeamaan nahkapussin suojusta irti..tästä se lähtee.

Yleensä lähtenyt ilman työkaluja, joten jos ruuvarilla avitat, niin älä käytä paljoa voimaa,  jos voimaa tarvii, niin sitten on jokin menossa väärin.
Älä revi sitä nahkaa irti, mikäli se on mallia, jossa nahka on kiinni muovikehyksessä, irroita se kehyksen kanssa.
Jos on kehyksellä oleva malli, niin siitä erottaa kyllä selvästi sen kehyksen reunat.

Poissa Volvo 70-03

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #19 : 28.04.2012, 14:39:24 »
Yleensä lähtenyt ilman työkaluja, joten jos ruuvarilla avitat, niin älä käytä paljoa voimaa,  jos voimaa tarvii, niin sitten on jokin menossa väärin.
Älä revi sitä nahkaa irti, mikäli se on mallia, jossa nahka on kiinni muovikehyksessä, irroita se kehyksen kanssa.
Jos on kehyksellä oleva malli, niin siitä erottaa kyllä selvästi sen kehyksen reunat.

Malli v70 d5 -03 ja nahka kiinni kehyksessä mutta nyt auto menossa joten toimenpide saa odottaa..kiitoksia paljon ja kumarrus perään. :pomo:

Poissa Antsa90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #20 : 20.05.2012, 14:04:15 »
Onko tuo kahvan pää ainoa keino päästä kiristämään vaijeria? Itse en pääse auton alle tällä hetkellä niin siksi ajattelin kysyä täältä. Kahvan päästä varat on jo tapissa. Tilaanko suosiolla uuden varpin? Kiitos etukäteen.
S60 -01

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #21 : 20.05.2012, 14:07:07 »
Onko tuo kahvan pää ainoa keino päästä kiristämään vaijeria? Itse en pääse auton alle tällä hetkellä niin siksi ajattelin kysyä täältä. Kahvan päästä varat on jo tapissa. Tilaanko suosiolla uuden varpin? Kiitos etukäteen.

Ainut säätö käsijarrulle on sieltä kahvan luota vaijerista.
Jos säätö on tapissa, eikä jarru pidä, niin siellä on kyllä varmaan vikaa.. esim. kitkapinnat irronneet ja menneet silpuksi, tällöin ei enää kengät yllä rumpuun ja kahva nousee ylös.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #22 : 20.05.2012, 22:46:56 »
Ainut säätö käsijarrulle on sieltä kahvan luota vaijerista.


Onko oikeesti niin että rummun sisällä ei ole perussäätöä N-korisessa autossa???
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #23 : 20.05.2012, 22:48:57 »
Onko oikeesti niin että rummun sisällä ei ole perussäätöä N-korisessa autossa???

Ei minkäänlaista, perussäätö ja samalla se ainut säätö tehdään vaijerilla

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #24 : 20.05.2012, 22:52:16 »
Ei minkäänlaista, perussäätö ja samalla se ainut säätö tehdään vaijerilla

Okei..  :o :o :o :o :o No eipä siinä, jos se on alkujaanki sellanen niin kyllä se sit toimiiki.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa RedDevil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Paine voi luoda suunnatonta iloa
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #25 : 05.06.2013, 14:59:07 »
Missä vika? Vaihdoin uudet kengät, hioin pinnat karheiksi (rummut & kengät), ja käsijarrun päästä säätövarat loppu? vaijerit paskana?

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #26 : 05.06.2013, 16:09:34 »
Missä vika? Vaihdoin uudet kengät, hioin pinnat karheiksi (rummut & kengät), ja käsijarrun päästä säätövarat loppu? vaijerit paskana?

Kenkien välissä oleva H-pala kulunut liikaa. Uudet H-palat tiskiltä tai migillä lisää kampetta H-palan haaroväleihin...
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #27 : 06.06.2013, 02:19:59 »
Itsellänikin oli käsijarrun rummut ja kengät kuluneet kiitettävästi. Rummun sorvaus vei sen jo hiukan yli sallittujen mittojen ja kahva nousee melkein pystyyn. Noin ylipäätänsä tässä Volvon käsijarrupatentissa ihmetyttää, että miten ne kengät ja rummut voivat kulua, jos jarrua käytetään vain auton seisoessa. Päättelisin jotain hiihtämistä tapahtuvan ihan luonnostaan?

Ihan kurillani olen joskus pihamaalla kokeillut pitääkö se käsäri. Sellaista ihmettä, että se soralla sujoksi menisi en ole koskaan  huomannut. Pitäisköhän mennä ? Rummun sisällä on muuten varmaan aika kuumaa, jos se levy kuumenee kovassa jarrutuksessa oikein kunnolla. Voisikohan tämä olla osasyy pintojen irtoilutaipumukseen?

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #28 : 06.06.2013, 08:45:58 »
Kyllä mun V70:ssä renkaat menee lukkoon käsijarrusta nykäisemällä. Ainakin soralla, asfaltilla en ole kokeillut, enkä kyllä aio kokeillakaan...  ::)
Toissa kesänä laitoin kaikki jarruhilppeet uusiksi.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #29 : 06.06.2013, 09:51:38 »
Kenkien välissä oleva H-pala kulunut liikaa. Uudet H-palat tiskiltä tai migillä lisää kampetta H-palan haaroväleihin...
Tai sitten on Motonetin kuuluisat kengät jotka eroaa muutaman millin oikean kokoisista eivätkä ota kiinni kunnolla.
Näitä on ollut aika monella TSI-miehellä. Niitä kun alkaa väkisin sorvaamaan sinne niin taitavat ottaa kokoajan kiinni jostain.

Lainaus
Kyllä mun V70:ssä renkaat menee lukkoon käsijarrusta nykäisemällä. Ainakin soralla, asfaltilla en ole kokeillut, enkä kyllä aio kokeillakaan...
Kannattaa muistaa että se on "seisontajarru" ja rakenteesta johtuen, varsinkin kun (ei jos) ne palat pääsevät hieman ruostumaan, lähtevät kitkapinnat irti ja ovat tukkona rummussa (omassa mm. pakittaminen ei onnistunut kuin pari metriä kerrallaan sen jälkeen kun inssi oli testannut seisontajarrua rummuilla :D ).
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

 

Carcom Oy  Elekma