Elekma  Autoracing

Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70

  • 57 Vastauksia
  • 77529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jusu850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #30 : 07.06.2013, 13:46:46 »
Mulla v 70 automaatissa kun ei sitä käsijarrua oltu käytetty oli kummaltakin puolelta lähteny pinnat pois!! Eli käyttäkää niitä käsijaruja:))

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #31 : 07.06.2013, 14:59:58 »
Mulla v 70 automaatissa kun ei sitä käsijarrua oltu käytetty oli kummaltakin puolelta lähteny pinnat pois!! Eli käyttäkää niitä käsijaruja:))
Ei sekään autuaaksi tee että käyttää. Itsellä oli 100tkm ajetuista paloista tänä keväänä pinnat irti ja käytän käsijarrua. Siis pysäköitäessä, en käsijarrukäännöksiin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jouk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #32 : 10.06.2013, 11:38:58 »
Käyttäminen ei taida auttaa sitä perusongelmaa, eli kitkapintojen irtiruostumista, vastaan ollenkaan. Sanotaanko että "design" voisi olla parempi. :D
Ex- (Lunastettu 4/2013)
... sekä 2.8 V6-30V-4WD-VW bensakrematorio torsenilla

Poissa ppk

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #33 : 11.06.2013, 15:50:51 »
Missä vika? Vaihdoin uudet kengät, hioin pinnat karheiksi (rummut & kengät), ja käsijarrun päästä säätövarat loppu? vaijerit paskana?

Luultavasti rummut kuluneet tai ne rautaset välipalat..itsellä oli kulunut rummut sen verran että ei enää ottanut käsijarru vaikka kuinka kiristi.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #34 : 13.06.2013, 10:29:48 »
Luultavasti rummut kuluneet tai ne rautaset välipalat..itsellä oli kulunut rummut sen verran että ei enää ottanut käsijarru vaikka kuinka kiristi.

Mitenkä se rumpu voi kulua kun tuo on parkkijarru.
Ei taida olla mahdollista että rummusta kuluisi kitkapintaa useampi milli halkaisijasta.
Kengästä kyllä saa sen koko kitkapinnan kulutettua jos jättää laahaamaan.

Säätövara voi myös loppua kun sinne vaihtaa uudet kengät ja ei meinaa saada sitä H tankoa paikalleen siihen ruostuneeseen rumpuun (eikä tietysti ole antanut kahvan päästä löysää).
Sitten menee syventämään sitä H:n hahloa että saa uudet kengät mahtumaan.

Poissa ppk

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #35 : 13.06.2013, 11:27:19 »
Mitenkä se rumpu voi kulua kun tuo on parkkijarru.
Ei taida olla mahdollista että rummusta kuluisi kitkapintaa useampi milli halkaisijasta.
Kengästä kyllä saa sen koko kitkapinnan kulutettua jos jättää laahaamaan.

Säätövara voi myös loppua kun sinne vaihtaa uudet kengät ja ei meinaa saada sitä H tankoa paikalleen siihen ruostuneeseen rumpuun (eikä tietysti ole antanut kahvan päästä löysää).
Sitten menee syventämään sitä H:n hahloa että saa uudet kengät mahtumaan.

no kyllähän se rumpu kuluu jos jarrut laahaa (enkä tarkoita että yhdellä uudella kenkäsarjalla kuluisi muutama milli vaan kun sinne vaihellaan vaan aina uusia sarjoja ja jokainen vähän sattuu laahaamaan niin onhan se varma että rumpu kuluu !).. saman laillahan kuluu jarrulevytkin kun jarrua käytetään

ja ehkä pitäisi teetättää jarru remontti ammattilaisella jos ei osaa/tiedä että pitää löysätä jarruvaijeria ennen uusien kenkien laittoa.mutta tietenkin siitähän sitä oppii kun maksaa oppi rahat

Poissa ile2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Life's a bitch and then you fucking die.
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #36 : 29.08.2016, 16:47:45 »
Oliko niiden Motonetin säätöpalikoiden laitossa joku jippo tai hankaluus, kun muistan jotta aikanaan nuo hankin ja jäi sitten jostain syystä laittamatta paikalleen? Nyt pitäis taas alkaa taikomaan tasaisesti pitävää kässäriä, kun leimaa lähestyy ja lähtökohta on se että toinen puoli pitää kuin tauti ja toisessa ei juuri ketään kotona.  :-\
Kun ei vaan tarvisi tuolle mykälle puolelle vaijeria vaihtaa, on sorapiha-asennuksena kohtuu v*ttumainen vaihtaa.

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #37 : 29.08.2016, 17:12:28 »
Vaihdoin kans vaijerit ja ei ole paha, jos vaan saa perän tarpeeksi korkealle pukille, että pääsee kässärin kahvan kohdalle. Kahvasta säätömutteri alkupäähän ja lokeron pohja pois, josta näkyy liitoskohta. Nokkapihdeillä kampeaa pään koukusta irti ja vetää kuoren pois altapäin.(HUOM..Laita n 0,8m takaisinvetolanka vaijerin lenkkiin). Jos pelkän säätöraudan vaihtaa, ei tarvi purkaa enenpää kun ottaa h-palikan pois ja laittaa uuden tilalle. Lähtee välistä irti kun kampeaa hihnoja levälleen.

Poissa MJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #38 : 30.08.2016, 11:57:03 »
Miten yleensä ottaen, annatteko ajaa katsastuksessa käsijarrutestin rullilla pyörittäen ja onko siitä jotain haittaa? Uutena Volvon omistajana käsijarrun rakenne on suht selvä, mutta en ole vielä löytänyt tietoa miksi se lukitsee takarenkaat pienen liu'un jälkeen ikäänkuin jotkut hampaat lukitseisi käsijarrun. Tästä päätellen jotain voi hyvinkin mennä rikki, jos tuota Volvon käsijarrua vedetään päälle auton liikkuessa riittävällä nopeudella tai rullilla pyörittäessä.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #39 : 30.03.2017, 15:44:42 »
Mitenkäs, oma kulkine (2002 V70) kärsii oikean puolen käkkärin laahaamisesta. Vasen on kunnossa. Mikä avuksi kun ei tuota erillissäätöä ole kummallekin puolelle? Käsijarru pitää kyllä hyvin käytettäessä, vain tuo toispuoleinen laahaminen on ongelma, välillä kitisee hitaassa vauhdissa ja rumpu on selvästi lämmin parkkiin tullessa.

Ajatuksia?

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #40 : 30.03.2017, 18:05:19 »
Oliko niiden Motonetin säätöpalikoiden laitossa joku jippo tai hankaluus, kun muistan jotta aikanaan nuo hankin ja jäi sitten jostain syystä laittamatta paikalleen? Nyt pitäis taas alkaa taikomaan tasaisesti pitävää kässäriä, kun leimaa lähestyy ja lähtökohta on se että toinen puoli pitää kuin tauti ja toisessa ei juuri ketään kotona.  :-\
Kun ei vaan tarvisi tuolle mykälle puolelle vaijeria vaihtaa, on sorapiha-asennuksena kohtuu v*ttumainen vaihtaa.
Mulla ei ainakaan mitään jippoa ollut, vanha h-rauta pois ja säätö mutikka tilalle ja nyt menty monta vuotta ilman käsijarru harmeja.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #41 : 01.04.2017, 11:24:31 »
Mitenkäs, oma kulkine (2002 V70) kärsii oikean puolen käkkärin laahaamisesta. Vasen on kunnossa. Mikä avuksi kun ei tuota erillissäätöä ole kummallekin puolelle? Käsijarru pitää kyllä hyvin käytettäessä, vain tuo toispuoleinen laahaminen on ongelma, välillä kitisee hitaassa vauhdissa ja rumpu on selvästi lämmin parkkiin tullessa.

Ajatuksia?

Jos on vain lämmin eikä käryä niin sinuna ajelisin menemään. Kuluu nopeasti sopivaksi jonka jälkeen ei enää laahaa. Voit tietysti löysätä vaijeria hieman niin lämpenee vähemmän mutta jotenkin sun ny tarttis saada ne kengät kulutettua sopiviksi.

Oletko muuten varma ettei sulla laahaa käyttöjarru? Tuo käsijarrukenkä kun on niin hengetön että se ei kauaa siellä kahnuttele ja lämpöä synnytä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #42 : 13.04.2017, 22:57:11 »
Oliko niiden Motonetin säätöpalikoiden laitossa joku jippo tai hankaluus, kun muistan jotta aikanaan nuo hankin ja jäi sitten jostain syystä laittamatta paikalleen? Nyt pitäis taas alkaa taikomaan tasaisesti pitävää kässäriä, kun leimaa lähestyy ja lähtökohta on se että toinen puoli pitää kuin tauti ja toisessa ei juuri ketään kotona.  :-\
Kun ei vaan tarvisi tuolle mykälle puolelle vaijeria vaihtaa, on sorapiha-asennuksena kohtuu v*ttumainen vaihtaa.


Jos jarru on ihan mykkä, on suuri vaara, että veijari jumittaa. Kenkien jousten irrottaminen ei ole kaikkien hauskinta puuhaa, mutta kyllä tuon nikaleen saa sinne väliinkin kammettua paikoilleen ja sitten ruuvattua säädölle, kun irrottaa sen pään yhdysjousen. Jarrurummun reuna kannattaa hioa pois, niin menee paremmin paikoilleen ja lähtee sitten joskus irtikin. Käsijarrussa ei ole mitään vikaa, kun tuon säätöruuvin oikein laittaa. Pysäntyy niin että oikein niiaa ja menee ainakin hiekalla sujoksi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #43 : 16.04.2017, 20:26:55 »
Sit kun jarrusatula on irti ja pyörittää napaa ilmassa näkee oliko se satula joka laahasi vai vieläkö laahaa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
« Vastaus #44 : 02.08.2017, 13:55:54 »
Vaihdoin kengät omaan. Säädin kahvan säätömutterin niin ettei laahaa, alkaa ottamaan kiinni heti ekan naksun jälkeen ja noin viiteen naksuun kirii.

Kaikki siis muuten hyvin PAITSI ei juuri minkäänlaista pitoa eteenpäin. Ylämäessä pysyy kohtuudella. Alkaako nämä pitämään kohtuudella käytön myötä vai olisiko pitänyt suosiolla tilata saksanmaan sijaan marmoritiskiltä alkuperäiset?
-Volvo XC90 Executive -07

 

Carcom Oy  Elekma