Jos nyt tähän päivitykseen saisi lisättyä jotain isompaa ku jotai random kansikuvia tms.

Ei kyllä paljoo ole saanut aikaseks, kun motivaatiota saanut etsimällä etsiä ja välillä näperrelly kaikkea muuta joutavaa.
Ja kaikesta ei viitti vielä postailla mitään ennen kun on valmista.
Aloitetaan
960:sta keräämällä tähän nyt jotain.
Kansi noin 70% valmis, kaikki seetit asennettu, ohjurit ok, paininkuppien pesät kairattu 35mm (Renaultin kupit) ja porttaus alkaa olemaan loppusuoralla.. sekä kansi itsessään toki suoristettu tigin kanssa, vaikka siitä taisin jo aiemminkin mainita. Oli ongelmia seetien kairauksessa, mut pitäis nyt onnistua (uudet terät tuli hetki sitten) hyvin.
Venttiilikoloja aloin kairaamaan, tuli ongelmia kun halusin tehdä kestävän terän -> ei toimi 6mm varrella (menee mutkalle tosi herkästi) eli pitää vaan jatkaa ahkeran teroittelun kera tommosella venttiilistä teroitetulla terällä.
Aika työlästä siis.



Lohkosta poistin katkenneet kannenpultit (tuo "uus" lohko, yks syy miks sain edullisesti=miks ostin), ja vielä pitäis jossain välissä hitsata jakohihnan kiristimen paikka kuntoon. Ei pitäisi olla kovin suuri ongelma.
Männät on kaikki muokattu kun otin nyt kuitenkin paremmat (mitattava vielä) jotka vähän tiukemmalla välyksellä kiertokangen yläpäähän nähden = pienempi liikevara.
Nokkakeppejä odottelen vielä, niistä varmasti tulee aika merkittävästi lisää motivaatiota. Ennen kunnon nokkia en konetta lyö edes nippuun, kun menee kaikki vaiva vähän hukkaan siinä.
960 alustasta ja jarruista sen verran, että nyt on kaikki vähän niinku laitettu uusiksi.
Vaikka ei ole kuin ehkä puoliks valmista.. paljon diy palikkaa, mitkä vaatineet aika paljon osien haalimista, suunnittelua, lisää suunnittelua ja vielä vähän suunnittelua että kaiken pitäisi toimia ja erilaisia "hienoja" ratkaisuja joutunut kehittelemään ja vielä pitäisi toteuttaa.
Leimalle tuskin on mitään asiaa sillä alustalla koska niitä ei virallisesti taideta hyväksyä vaikka miten osoittaisi niiden olevan yhtä kestävät ellei kestävämmät ja perustelujen kera "miksi näin tehty".
Ja sekin on vähän kokeilumielessä tehty... mutta siitä myöhemmin kun auto on taas pyörillään tuolla uudella alustalla.
Aika iso työmaa ollut senkin parissa. Vanha takakelkka ym. romut kyllä vielä tallessa, että tarvittaessa auton saa vielä leimakuntoon.

Jarrutkin teetättää vähän ylimääräistä työtä, mut ne kun vaan saan tuonne sopimaan niin pitäisi ainakin pysähtyä!

Eikä jarrujen häipyä.
240 onkin tullut vihdoin työnnettyä "jokin aika sitten" talliin, ja siinä nyt mennytkin oma aikansa ruostepaikkoja poistellessa (niitä oli aika paljon, olemattomat peltisepän taidot ainakin kehittyi välttävälle tasolle).
Kaikenlaisia räpellyksiä sitä löytyikin - ei ole edellinen seppä tuulilasiliimaa ja ip-ruuveja säästellyt.

Luultavasti joudun myöhemmin kuskin puolelle pari paikkaa tekemään uusiks.. en oikeen oo tyytyväinen lopputulokseen kun joutui vähän tyhjästä keksimään. Kelpaa kuiteki katsurille leimalla ja se saa riittää toistaseks.
Pitää joskus myöhemmin maalata koko auto uusiks (joku harmaa väri), siihen asti saa olla korjatun näköinen.

Vanha lasi ei ollutkaan oikeastaan mitenkään kiinni. Ehdin kuskin puolelta ehkä 20cm leikkaamaa liimaa ja ihmettelin ku tuntuu jo tippuvan koko lasi konepellille.
Sit työnsin sisäpuolelta toisella kädellä ni lähti lasi irti.

Sitä se on kun ei laita primeria... ja ruosteen määrä oli aika kiva mitä sieltä paljastui.
Taas sai leikkiä peltiseppää ja lopulta sai maalattua pohjamaaleihin (epoksipohjamaali alle).
Uus tuulilasi yleismallisen tiivisteen kanssa paikalleen Toyota tuulilasiliiman kera (lähtee ens kerralla ennemmin pellit irti ku lasi).

Tekniikkaa pitää pikkuhiljaa alkaa miettimään, minkä hatun sinne B200F päälle heittäisi.
Meinasin laittaa nyt tuon hitsatun 530 46/38 venttiileillä, tuplajousilla ja kiinteillä kupeilla.
Kerkesin sen kannen jo tekemään pakoseetien kairausta vaille valmiiks (koska 38mm pakovenoja ei ole, eikä tuplajousia eikä kiinteitä 37 tai 38mm kuppeja), ja kattelin et ois kiva kokeilla kuitenkin vakioventtiileillä vielä.
Hyllylle oli yhdessä vaiheessa ilmestynyt yks 530 joka oli naulannut ihan huolella, ja vaati jokatapauksessa hitsausta.
Eikun kairaamaan, lämmittelemään ja tiggi tulille:



Tuntuu että paremmin sujuu iteltä tuon valuköykämiinin hitsaus kun puhtaan 6060.. no eihän se ole kun puhtaudesta, puhtaudesta ja puhtaudesta sekä säädöistä (ja hitsaajasta) kiinni.

Vähän työntää tommonen vanha kansi epäpuhtaisuuksia pintaan, mut kuuluu vähän asiaan - aika hyvää hitsattavaa silti.
Noh, siinä on nyt semmonen kansi mihin enään porttaus valmiiks. 3 kulmaseetit tuli jo kairattua.
Siihen orkkis "isot" jouset shimmattuna ja A -nokka. Sitte katsoo mitä tuostakin tulee.
Löyty täältä foorumilta ilmoitus Microsquirt V3:sta, mikä olisi tarkoitus tähän lankkuun ostella pois niin saa heittää Lh:lla vesilintua ja voi ottaa Yammun läppärungot hyllyltä käyttöön.. seuraavaks pitää varmaan hakea toinen B200F mistä tekee väliaikaisen jigin että saa tallissa lojuvan ZF S5-16 vaihteiston muokattua vinokkaaseen sopivaksi.
Loppuu se tehoalueelta tippuminen 310/13.3 nokalla.


Työnsin 240 jo pihalle kun sai pohjamaaleihin vedettyä takapään. Vielä joutuu ennen auton maalausta käyttämää takalasin irti ja vaihtamaa pikku palan peltiä - olikin ihan mätää yhdestä kohtaa kun tiivistettä käänsin pois tieltä ruostepaikkaa tarkastellessa..

Käyttöautoakin sen verran tuli muistettua että joku aika sitten hain B4204T5 koneen ja M56H2(?) lootan sekä muut oleelliset hilppeet.



Ja voimaakin siinä alkaa olemaan sen verran et kohta varmaan halkeaa sylinteriputki (83mm poraus).

Onneks on varamoottori ja valmiiks jo harjoitellut tuota koneen irroitusta V40 purkuauton kanssa.
Harvinaisen pitkään ilman ongelmia toiminut, kohta tulee 13tkm täyteen tuon auton kanssa.
Yleensä 6tkm mennessä on kansi päässyt jo pöydälle.
Voima=vääntö siis.. eihän siinä tehoja ole juuri mitään.
________
Jos jollain on tiedossa paja, tai itse pystyy koneistamaan niin tuolla B6304 hatulle on etsinnässä halukas joka ottais tasopinnasta 2,5mm pois! (kyllä, 2,5mm - sen verran oli yhteensä otettu edellisestä kannestakin)
Täällä päin näyttää vähän siltä, että saa maksaa useamman satasen tai ei välttämättä edes haluta noin 'älytöntä' työtä tehdä.
Plussaa jos löytyy tekijä Etelä-Karjalasta, mut esim. 100-150km säteelläkin jos löytyy Imatralta niin hyvä juttu.
Kohtuullista korvausta vastaan toki, ei ilmasiks tai puolilmasiks.

___________________
Keräilen tähän lähinnä itelle muistiin, mihin ratkaisuun todennäköisesti nyt lopulta 960 jarrujen kanssa päädyn kun nyt riittävästi ihmetellyt, mittaillut ja sovitellut eri ratkaisuja.
Järkevin, rahallisesti ja ehkä myös toimivin:
- M3 E36 3.2 etujarrulevyt 315x28mm (hyvä saatavuus, hinnat ihan kohtuulliset)
- E38 4-mäntäiset jarrusatulat (pitää kaivella jostain tietoa, minkä kokoiset männät)
- Pedalbox 2kpl 0,75" ja 1kpl 0,625" sylintereitä (etu=0,75" , taka 0,625")
- Takasatulat kysymysmerkki, varmaan E39 vakiot
- E39 takajarrulevyt 296x22mm
- teräspunsletkut, uudet jarruputket (luonnollisesti)
Auton omamassa kun hyvin karkeasti arveltuna tulee aikanaan olemaan jossain 1200kg kieppeillä kaarien kanssa.
Voi olla että heittää paljonkin arvio, koska enään en oo yhtään kartalla missä mennään.. vähän päälle 1300kg tais olla viime kesän arvio ilman polttoainetta kun jollain tapaa pystyi vielä laskemaan kevennyksiä punnitusta 1395kg kuivalla tankilla.
Mut kuitenkin, suhteellisen kevyestä autosta kyse niin mutulla voisi heittää et nuo jarrut riittää ihan kevyesti.