Carcom Oy  Ateho

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 278 Vastauksia
  • 36074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #270 : 08.02.2019, 14:07:32 »
Ja kiinasta tuli laippa, johon hitsaan tuon dp:n alun, mukana tuli myös tiiviste.
En tiedä vielä hitsaanko tuon ite vai vienkö kaverille hitsattavaksi.





Tuon saa hitsata aika tarkasti että siihen menee vielä pultit kunnolla, vaikkakin taidan laittaa siihen kuusiokolopultit. Niiden kanta on pienempi joten ne mahtuu paikalleen vaikka hitsua olisi aika leveäkin.

Kyllä se varmaan on paras viedä ammattimiehelle tuo, hän ei tuommoisesta hitsauksesta paljon ota. Tuleepahan tiivis.


Poissa Turbo 242

  • Hallitus - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5184
  • Teiden tukko
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #271 : 08.02.2019, 15:45:11 »
Ja kiinasta tuli laippa, johon hitsaan tuon dp:n alun, mukana tuli myös tiiviste.
En tiedä vielä hitsaanko tuon ite vai vienkö kaverille hitsattavaksi.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuon saa hitsata aika tarkasti että siihen menee vielä pultit kunnolla, vaikkakin taidan laittaa siihen kuusiokolopultit. Niiden kanta on pienempi joten ne mahtuu paikalleen vaikka hitsua olisi aika leveäkin.

Kyllä se varmaan on paras viedä ammattimiehelle tuo, hän ei tuommoisesta hitsauksesta paljon ota. Tuleepahan tiivis.

Tigillä saa nätin sauman, niin mahtuu pultit tai mutterit paikoilleen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #272 : 08.02.2019, 16:08:46 »
Niin mäkin ajattelin.

Jos mä alkaisin pakkasessa sitä hitsaamaan, niin sitten sitä joutuisi rälläkällä siistimään ja tiiviyskään ei varmaan olisi paras mahdollinen.

Hitsautan sen ammattilaisella sitten. Lopun downpipen voin kyllä hitsata itse.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2030
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #273 : 08.02.2019, 19:55:53 »
Kyllä sellainen 10-12mm bensalinjakin riittää ihan hyvin sinne 400-500hv tehoille ja 3" pakoputkisto. Ei se 400hv vinokone tarvitse tuon isompaa pakoputkistoa. 3" downpipe riittää myös noin pienelle teholle. Tuoltahan noita voi kyylätä lisää penkkilappu topicista, mitkä osat riittävät millekin teholle. Muistelen että yhdessä 740 turbossa oli vakio bensalinjat 500hv koneessa. Eipä ahdistanut edes HX40 ahtimella 3" downpipe #14 pakopesälläkään.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #274 : 08.02.2019, 19:57:35 »
Nyt sain nokkakortin, aihiona oli siis vx3, nyt siitä on hiottu nokka, jossa mainosasteita 288 ja millin kohdalla 252/252.
Kun vakio h nokassa on millinostolla 250/244. Nostoa on sekä imu että pakopuolella 12mm.

Nokka toimii hyvin matalilla kierroksilla, mutta pääsee oikeuksiinsa kun kierroksia alkaa olla 3500rpm.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #275 : 08.02.2019, 20:04:55 »
Kyllä sellainen 10-12mm bensalinjakin riittää ihan hyvin sinne 400-500hv tehoille ja 3" pakoputkisto. Ei se 400hv vinokone tarvitse tuon isompaa pakoputkistoa. 3" downpipe riittää myös noin pienelle teholle. Tuoltahan noita voi kyylätä lisää penkkilappu topicista, mitkä osat riittävät millekin teholle. Muistelen että yhdessä 740 turbossa oli vakio bensalinjat 500hv koneessa. Eipä ahdistanut edes HX40 ahtimella 3" downpipe #14 pakopesälläkään.

Juu, mutta mitä isompi downpipe, sitä pienempi vastapaine, sitä parempi siis...

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #276 : 08.02.2019, 21:15:58 »
Eikös downpipessä myös ole merkitystä aika paljon sillä että mitä pidempi kartio ennen kuin suurenee siihen täyteen mittaansa niin sen pienempi vastapaine? Ja jos turbon pakopuoli on niin pieni että ahdistaa jo moottoria itsessään niin tuskin downpipen koolla tilannetta kauheasti voi pelastaa.

Poissa J4nne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #277 : 08.02.2019, 21:32:25 »
Downpipen kasvatus ei auta liian pienen pakopesän vaivaan. Kyse on vaa tässäkin asiassa puhtaasti miten paljon saadaan energiaa siirrettyä pakosiipeen. Suurempi downpipe auttaa asiassa, samoin kartio muoto. Kannattaa pitää mielessä että pakosiiven jättöpäästä kaasujen irtautuessa niiden liike on todella pyörteinen joten nopeasti laajeneva suuri downpipe voi auttaa paljon spoolivaiheessa. Kaasut massavirraltaan mahtuvat kivutta 3" rööriin mutta kun ne ovat kaikkea muuta kuin lineaarista virtausta voi ylisuuri downpipe auttaa.

Omassa autossa riittävällä pakopesällä (#17/54mm komp, 59turb) 3-3,5" downpipen muutos pudotti spoolia kautta alueen joka vaihteella -300rpm  S* (3200-2900)

Vinomosassa tuo liian pieni pakopesä nostaa vaa heräämistä kun huuhtelu kärsii tarpeettomasti.
-940 classic, B230FT
-940 Harraste rotisko, b230ft, 531, 54mm@2.1bar

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2030
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #278 : 08.02.2019, 21:43:21 »
Myös pakokaasun lämpötila tippuu pakoputkistossa joten vaikkapa 2,5" loppuputki riittää sen takia pitkälle.

 

Autotähti  Futurez