Kyllähän römpillä mahdollista on tuo haaveilemasi teho hyvinkin saavuttaa,mutta siinä sitä sitten onkin homma saada se toimimaan kunnolla muutenkin kuin luukut levällään,saattaa mennä aikaa ja tupakkia pähkiessä ja neuloja hioessa ja testaillessa.
PS.Onhan suomessa eräs velho raapinut jo aikaa sitten englantilaisvalmisteisesta 3.3l tikkutappikuutosesta jopa n.700hp. 2 römpällä turbo/mekaanisesti ahdettuna..
Paljonkohan yhden strömbergin läpi voi virrata ilmaa, kun siinä on imutorvi?
Paineellahan sitä tietysti menee, mutta jos ajatellaan vaparikonetta, niin voiko tehdä semmoisen oletuksen että jos yhdellä kaasarilla bensa-ilma seosta menee 100hv:n edestä, niin meneekö kahdella sitten 200hv:n edestä, meneekö se noin yksinkertaisesti?
Onko antaa enemmän faktaa tuosta ahdetusta brittimyllystä, saiko tosiaan 700hv kahdella strömpällä?
Siitä oasakaasuajettavuudesta vielä: kyllä mä sillon kun mulla oli 240 Volvo joskus 15v sitten, niin kyllä mä saisin strömpän toimimaan ihan hyvin osakaasullakin, vaikka olin lisännyt moottoriin intercoolerin ja nostanut ahdot 1.2:n bariin. Mulla oli jo silloin seosmittari, ja nytkin tulee ihan tavallisella lambdalla oleva seosmittari. Ei viitsi tuota laajurin anturia pilata liialla bensalla etc etc. Harmi kun olen myynyt vanhan hienon Fmi:n valmistaman leditoimisen mittarin, niin nyt tulee pyöreä mittari, joka näyttää seossuhteen ja lambda -arvon yhtäaikaa, eli seossuhde näytetään mittaria kiertävänä valona ja lambda arvo tulee siihen näytölle numerona. Mittari on juuri tällainen:

Uskaltaakohan tuommoseen muutamankympin mittariin sitten kunnolla luottaa. Kyllä tuntuis, että se ihan toimiva on vaikka halpa olikin, samanlainen mittari jossain rallyracessa maksaa varmaan satasen, muutenkin mulle tulee lisämittareita aika liuta ja kaikkien paitsi ehkä kierroslukumittarin tulee olla tuommoisia 52mm halkaisijaltaan olevia. Jos tekisi niiden keskellä olevien tuuletusaukkojen kohdalle hiilikuitulevystä mittareille paneelin, niin olisihan se näyttävä, tämä volvo kun on vielä sillä vanhalla kojelaudalla, joten sinne ilmasuulakkeiden päälle niitä ei voi laittaa, niin kuin monesti näkee uudemmissa 200 sarjalaisissa tehtävän. toisaalta se paneeli voisi olla myös alumiinia tai rosteria, rosterin saisi sitten mattahiottua siten että se olisi ns. harjattu se pinta.
Saako lain mukaan kierroslukumittarin semmoisen jonkun isomman mallin asentaa ihan keskelle sitä mittariston päällä olevaa lippaa vai asennanko sen sinne lipan vasemmalle puolelle?
Itse asiassa, juuri äsken kun olin etsimässä ebaystä kuvaa mittarista jossa olisi kierrokset max 8000rpm, niin tulipa sitten ostettua se mittari heti, kerta postituskin sattui olemaan ilmainen. Mutta kyllä kai se kannattaa asentaa sinne lipan vasemmalle puolelle. Tämmöinen, ei niin värikäs, mutta varmaan ihan toimiva mittari sitten tuli ostettua:

Kytkimestä ja vaihteistosta vielä asiaa, vaikka mä laitoin tuonne voimansiirto -osioon kysymyksen littupyörän kytkimestä ja kestävämmästä vaihteistosta, kun suunnittelen asentavani m90 -laatikon. Mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä, jotta saisi vaihteiston toimimaan niin kuin pitääkin, jotakin siitä piti vissiin lyhentää, mitä siitä sitten lyhennetää?
Kun mulla olis haavissa kevennetty littupyörä, niin olisi hyvä saada siihen 300hv:n kestävä kytkin, asiantuntija jota olen konsultoinut meinasi että gt35 ahtimella mulla ei tarvisi olla kuin 0.7-0.8 bar ahtoja, niin sillä irtoaisi se 300hv. Johtuu tietty kannesta ja nokasta. Kytkimen onneksi ala ja keskikierrosalueen vääntöä ei juuri ole, mutta jos vääntöhuippu on 4500-5000rpm:n kohdalla, niin se ei rasita askia niin paljon verrattuna siihen jos sama vääntö olisi jo 3000rpm kohdalla, eikös se niin mene.
Jostain luin, että 850glt:n kytkinlevyllä ja sachsin paineasetelmalla voimansiirto kestäisi sen 450nm, silloin täytyisi käyttää dog-dish vauhtipyörää, joka on sitten vissiin pottapyörä. Eli 850:sen levy, jossa on 20 uran booritus ja sitten sachsin paineasetelma, jonka osanumero on 883082 999763 Tämän verran sain tietoa itse kaivettua.
Kannattaako tuota pottapyörää keventää, kun sehän painaa 15kg, eikös littupyörä paina jotain 8kg.
Mutta löytyisikö joku kytkinoptio, joka hyödyntäisi littupyörää?
Toki voi aina ostaa uuden hienon billet vauhtipyörän, mutta mulla ei taida olla sellaiseen kyllä varaa.
Onko porukka keventänyt pottapyöriä miten, ja kuinka painavia niistä on sen jälkeen tullut, mistä kaikkialta siitä voi poistaa materiaalia ja ennenkaikkea mistä kohtaa, jos olisi vaikka kuva hyvin kevennetystä pottapyörästä, niin sekin olisi eduksi. Kestääkö semmoinen kevennetty pottapyörä sitten 7500rpm kierrokset? Voi olla ettei kestä, eikä taida kannattaa ottaa riskiä, se ei ole sen arvoista. Voi että, kun saisi tuota littupyörää hyödynnettyä.
Yks vaihtoehto sitten tietty olisi, pitäisi vaan vähän säästää, että hankkisi billet teräsvauhtipyörän.
275 puntaa maksaisi tämmöinen versio:

Kolmen ja puolensadan ekun hintaan saisi siis 5,6kg terästä, joka ei leviäisi reisille jos vertaa johonkin pottapyörään, samalla siihen saisi 850r:n kytkimen ja tuolla turbobricksillä sanotaan että tuo kestäisi 600nm vääntöä. Näin tuosta vauhtipyörästä sanotaan classicsweden sivuilla:
Volvo B230 Light to 850R Clutch can only be used with M90 Gearbox
CNC machined from forged chrome moly steel, dynamically balanced and incorporate an integral ring gear for high RPM safety
Compatible with 240mm clutch for extra torque capability. Can be used with stock 850R clutch or any of the bolt in uprated 850 clutch options
The M90 pivot ball needs to be spaced out by about 5mm to make the clutch operate as normal. Alternatively you can make a longer slave pushrod (+20mm).Mitä tuo boldattu teksti tarkoittaa noin niin ku suomeksi, ja mahtaako olla mimmonen operaatio, ennemmin ehkä pidentäisi tuota slave pushrodia, joka on siis vissiin työsylinterin varsi.
Paljonkohan sitä sitten tulisi jatkaa jne jne.
Nämäkin asiat pitää olla tiedossa jo hyvinkin heti projektin alussa, ettei mene sormi suuhun kun pitää ruveta laatikkoa kattomaan, nyt on aikaa kattoa tarjouksia jne. tuo vauhtipyörä on niin kallis, että jos siihen ostaa kytkinlevyn ja paineasetelman niin siihen menee kuukauden rahat.
Mikä paineasetelma tuohon sitten taas sopisi, jos levyksi hankkisi 850r:n levyn?
Sinällään tuo billet vauhtipyörä on hyvä, että se on oikeasti kevyt, niin volvonkin koneesta tulee kierrosherkempi, kun luontojaan se on enemmän kierros kuin vääntökone, johtuen kohtuu lyhyestä iskunpituudesta verrattuna sylinterin halkaisijaan. Samalla kun pitää apulaitteista paikallaan vain laturin, ja hankkii koneen keulaan alumiinista sorvatun kiilahihnapyörän, semmoinen painoi muistaakseni 900g, kun vakiokiekko on sen kaks kiloa.
Noilla hässäköillä liikkellelähtöä joutuu varmaan vähän harjoittelemaan, mutta eiköhän sekin onnistune, kun vähän nostaa ensin kierroksia. Noin suuri pyörivien massojen kevennys, jotain 12kg vaikuttaa jo kierrosherkkyyteen ja esim. ykkösvaihteella tuo saattaa jopa kiihtyä vähän nopeammin kuin vakioilla painavilla osilla.
Lisäksi siinä tulisi hyvin kätevästi taas lisäkevennystä. Sitähän minnä halajan, nimittäin keveyttä, koska se hyödyttää niin montaa osa-aluetta, kiihtyvyyttä, hidastuvuutta, mutka-ajoa kori on suhteessa jäykempi, jarrut on suhteessa paremmat, tehopainosuhteesta tulee mukava, muutenkin kevyen auton käsittely mutka-ajossa on parempaa, vielä kun saisi alustan semmoiseksi että pidon rajoilla autosta tulisi kevyesti yliohjaava, vakionahan 240:nen tahtoo puskea, jos ei paina mutkassa kaasua. Paksu takavakaaja auttaa tähän ongelmaan, jos sitä joskus sitten investoisi siihen ipd:n sarjaan, ostais 25/25mm tangot, tuolta ipd:ltä saa kaksi vakaajaa samaan hintaan kuin jos olisi vallilan takomossa teettänyt yhden.
Voisikohan etulokasuojat tehdä lasikuidusta, jättäisi vain etulokasuojan kiinnityskohdan peltiseksi, jonka laminoisi muotin sisään, samoin lokasuojan etuosaan pitäisi jättää se pellinpala, jotta lokarin saisi sieltä parilla kunnon pisteellä kiinni.
Sitten olisi keulassa kuitua puskuri,konepelti ja lokarit. Lukkopeltiä oon miettinyt, paljonkin, tiedän että se on aika painava ja jos sen korvaisi jollain tulisi sen olla kestävää. Muotin tekisi ensin lasikuitumatosta ja polyesterihartsista, sitten käyttäisi 170mm leveydeltään olevaa hiilikuitupunosta ja epoksihartsia, jos laittaisi muottiin aina suikaleen kerrallaan ja laminoisi lukkopellin siten, että se olisi 2mm. paksu, sitten vaan työstäisi kaikki reiät sun muut, mitä vakio lukkopellissäkin on, itse konepellin lukkoa ei edes tarvita, koska konepelti tulee kiinni ainoastaan neljästä nurkastaan niillä tapeilla, kun halvalla saisi konepellin pinnan, eli sitä sisärakennetta ei siihen ole laminoitu, joten tällaisella hiili-lasikuitu nauhalla voisi konepeittoa jäykistää siten, että tekisi x-muotoisen noin millimetrin paksun hiilikuitukerroksen, luukun etuosaan voisi myös laminoida vahvistuskerroksen. Mitä muuta siihen lukkopeltiin tulee kiinni? Kylläkai sen luulisi toimivan siinä missä peltisenkin, pistäisi vain osat päällekkäin ja poraisi oikeisiin kohtiin reiät, siihen voisi kiinnittää sitten vaikka intercoolerin yläpuoleltaan ja sittenhän siihen tulee kiinni syylari. Mutta tuo lukkopelti on monimutkaisen muotoinen ja siinä on niin paljon pokkauksia eri suuntaan, niin 2mm hiilikuitu kestää varmasti kaikki siihen kohdistuvat rasitukset, ja kun tuon toteuttaisi sillä 17cm leveällä nauhalla, niin laminaattiin tulisi aina kohtia jossa kudos on päällekkäin, sekin jäykistää osaa. Itse osa tulisi maksamaan ehkä 50€, jos se keventäisi lukkomekanismin kanssa vaikka 10kg, niin se paino lähtisi aivan optimipaikasta. lukkopellin keskellä olevan pystypellin, mihin torvetkin tulee voisi tehdä myös hiilikuidusta.
Kun tekee muotin kohtuu ohuesta matosta, niin kaikki ruuvinreiät sun muut jää siihen muottiin näköisälle, ja samoin kaikki pultinreiät tulee valmiisiin hiilikuitukappaleisiinkin, joten kaikki kiinnitykset on helppo tehdä. Tuo pystyosa tulee painamaan noin 500g ja ottaa molemmat torvet pois, ne painaa 2.5kg kipale, muistaakseni, tonin volvosivuilla nuo oli punnittu. Ja ostaa kg-trimmingiltä yhden puoli kiloa painavan torven, niin silloinkin lähtee paino aivan optimipaikasta, nuo osat pitää sitten pohjamaalata/gelcoatata ja maalaisi korin väriin, niin äkkiseltään niistä ei huomaa ettei ne ole peltiä. Tuon enempää kuituosia ei taida keulille saada.
Keksin vielä yhden kevennyskohteen, ottaa jokaisesta ovesta sen sivutörmäyspalkin pois ja liimaa sinne tilalle 20mm vahvuista hiilikuituputkea, joka liimataan kiinni oven sisään molempiin päihin. Puskurin kiinnitystolpatkin, eli ne 20cm pitkät putket, joiden päässä on se levynpalanen johon alunperin puskuri pultataan voisi myöskin korvata komposiittimateriaalilla. eteenpäin menevät putket tekisi yhtä vahvasta putkesta kun alkuperäiset, sitten liimaisi niiden päihin yhtälailla kiinnityslevyt 3mm hiilikuidusta ja taas lähtisi 5kg ja ihan keulalta. Alkuperäinen muovinen spoileri saisi jäädä paikalleen, tai sen voisi modata kiinni puskurin muotopaneeliinkin kiinni ja tekisi siitä sellaisen ettei se niin pöljän näköisesti nouse ylöspäin pyöränkoteloa kohti mennessä, vaan se jatkuisi suorana linjana kaariin asti. Kun se olisi puskurin muotopaneeliin laminoitu kiinni, niin sitä ei erikseen tarvitse mihinkään kiinnittää.
Mitä enemmän keulalta saadaan painoa pois sitä tasapainoisemmaksi ajokäytöskin muuttuu. Konehuoneen puolelle tulisi muitakin muutoksia, esim. bensalinja kannattanee tehdä 8mm putkesta, mahtuuko siitä tarpeeksi ainetta läpi, vai pitäisikö konehuoneen puolelle tehdä joku välitankki, tämmöisiäkin ratkaisuja on nähty.
Nyt kun olen saanut hiilikuituvaihteen päälle niin se jää päälle, sen tolpat yhdistävän tangonhan voisi myös tehdä hiilikuituputkesta, siihen riittäisi ihan hyvin 2mm seinämällä oleva 20mm paksu putki, jonka liimaisi alumiinista tehtyihin päätykappaleiisin, jotka tulisi kiinni etutolpan kiinnikkeisiin. Siihen pitäisi liimauksen lisäksi kiinnittää putken siten että laminoisi sen vielä kolmella kerroksella lasi-hiilikuitunauhaa, siitä saisi aivan hyvän näköisen tehdyksi.
Pissapojan säiliöhän tulisi akun paikalle, joten akun lisäksi myös akun kiinnike ja sen alla olevat tukiraudat voisi huolella heittää hemmettiin.
Jos satsais konehuoneen kevennyksiin vaikka 500€, niin sillä saisi kaiken, puskureista konepeltiin. Puskuritkin sitten maalaisi mustaksi, kuten alunperinkin ne ovat, puskurin alle kiinnitettyyn spoileriin voisi sitten läsäyttää korin värin, siten että se menisi tosiaan noin 5cm korkeana pyöränkaareen asti.
Nyt kun kevennyksiä suunnittelen niin apukin olisi tarpeellista, ts. mitä voisi vielä tehdä. Ovipaneelit? paljonkohan yksi ovipahvi mahtaa painaa? Ehkä kilon, jos sen tilalle laittaa alumiinia niin meteli vaan kasvaa muttei auto juuri kevene, joten ne saa jäädä paikoilleen, sen sijaan itse oviin voisi tehdä sillä 50mm pyörösahanterällä keveysreikiä niin paljon kun vain suinkin uskaltaa, suora peltihän ei juuri heikkene, jos siihen tekee isonkin reiän, noita rei'itettyjä paneeleitahan näkee kilpa autoissa.
Miten bensatankki, alkuperäinenhän on peltinen ja painaa kuin mikäkin, mikä olisi tähän ratkaisu?
Onko joissain volvon malleissa muovista bensiinitankkia, se on semmoinen osa, että sitä ei ruveta itse turaamaan mistään kuiduista.

Mitä olen katellut niin bensamittarit on aika hinnakkaita, niin toisen volvon tankki antureineen olisi optimiratkaisu.
Tietysti takapyörien kaaret voisi irrottaa edestä taakse asti ja muotoilla kulmikkammat uudet jotta taakse mahtuisi paremmin rengastusta. Jos ne rälläköi kokonaan irti, niin lienee helpoin on tehdä ne kahdessa osassa, ensin uloin osa ja sitten sisin osa. Ja koska alkuperäiset pyöränkotelot painanee noin kymmenen kiloa, uudet ei saisi painaa kuin puolet tästä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää sinkitty 0.5mm pelti, sen voi sitten vetää pistehitseillä paikalleen.
Samalla voisi takapenkin selkänojan takana olevan x-tuen irrottaa, irrottaisi sen oikeaoppisesti ja poraisi hitsit auki. se olisi hyvä irrottaa ennen pyöränkoteloiden ja varapyöränkoteloiden tekemistä, niin saisi enemmän työtilaa tehdä pyöränkotelot. Sitten voisi taas hifistellä ja tehdä x-tuelle muotin, hinta 10€ ja laminoida millin paksuisesta hiilikuidusta vastaavan osan, jonka sitten liimaisi kiinni niille sijoilleen mistä alkuperäinen on irrotettu.
Kun penkit ja x-tuet on poistettu voi tavaratilan ja takalattian välisen pohjapellin tarkastaa, että onko se osa palkistoa joka kulkee korin alla, ja sitten ne kohdat missä palkkeja ei ole, voisi rälläköidä surutta pois, kerää tietysti talteen ne, niin on ohuemmasta 0.5mm pellistä tehdä korjauspalat ja hitsata ne tulppa tai pistehitsillä paikoilleen. Varmaan lähtis 20kg pois jos takajalkatilat ja tavaratilan, ja sen niiden välissä olevan kaarevan tilan vaihtaisi puolen millin sinkittyyn peltiin. niidenhän ei tarvi kestää mitään painoa, kun ei takana kerta penkkiäkään ole.
Kardaanitunnelin sivuilla menee muistaakseni pitkittäispalkit, niin jättäisi palkin vieressä olevallepohjapellille mittaa noin 5cm. Näitä pohjalevyn palkkien välissä kulkevia peltejä kun vaihtaa, niin täytyy varmaankin tehdä niin, että osa kerrallaan aina irrottaa ja heti hitsaa uuden samanlaisen, mutta ohueman siihen tilalle, jos niillä kuitenkin on jotain strukturaalistakin käyttöä, mitä kovasti epäilen.