Elekma  Autoracing

Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset

  • 8 Vastauksia
  • 20873 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« : 10.10.2018, 14:16:09 »
Pahoittelut moderaattorille jos meni väärään paikkaan tämä topic, vastaavaa en haulla löytänyt

Nyt olis hakusessa joku halvempi käyttökulkine.
Sielun rippeet kilisee joka viikko tankkaus aseman pihaan kun laittaa 70-100€ bensaa tankkiin.
Nykyisellä bensanhinnalla käyttökustannukset vanhalla autolla on n. 300€/Kk Jota oma lompakko ei enää kestä.

Työmatkaa tulee 100km joka päivä, ja usein viikonloppusin tulee ajettua 100-1000km.
Pelkkää työmatka ajoa kertyy 25-30tkm vuodessa.

Oman työmatkan varrella on kaasutankkaus asema ja aloin selvittää käyttökustannuksia ja eräs laskuri väittää että nykyiseen verrattuna kulut putosivat kaasulla 3800€?! Olisin todella tyytyväinen jos säästäisi edes 1000€ vuodessa ajoneuvon päivityksellä.

Eli asiaan: Onko foorumilla kuinka paljon kaasuautoilijoita?
Minkälaisia kokemuksia autosta
Onko selvää säästöä jos kilometrejä kertyy vuodessa reilusti?
Kuinka kauan tankkaus kestää ja miten noita kaasulaitteita pitää huoltaa? Ovatko vielä vikaherkkiä?

Nettiautoa selailtu ja tuntuu että Ruotsalaiset ovat olleet edälläkävijöitä näissä kaasumuutoksissa. Muut valtamerkit tuntuvat jääneen Volvon varjoon.
Nimimerkillä - yhtään Volvoa en vielä ole omistanut.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #1 : 11.10.2018, 10:30:36 »
Täällä on 2006 V70 kaasulla. Kolmas kaasuvolvo meillä. Toimivuus on hyvä, myös pakkasilla. Kaupunkikulutus on n.7kg/100 km ja maantiellä ehkä 5-6kg/100km. Volvon tyyppiviat kaasulaitteissa on paineensäädin ja askelmoottori/kaasunjakaja. Paineensäädin oireilee esimerkiksi niin, että aamulla on pitkä startti, koska alipaineletkua pitkin imusarjaan pääsee vuotamaan kaasua. Ensiapuna voi ottaa yöksi imusarjaan menevän alipaineletkun irti ja laittaa sen aamulla takaisin. Askelmoottorivika näkyy esim niin, että liikennevaloihin tultaessa auto sammuu. Voi sammua myös kesken ajon. Linkin keskustelussa on aika hyvin juttua asiasta ja korjausvinkkejä myös. Terragas hoitaa homman kuntoon:  http://www.terragas.fi/info.html

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11927.0
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kaasu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #2 : 24.03.2022, 12:02:50 »
Viime kesäkuussa hommattu -06 V70 Bifueli, oli tuotu Ruottista -20 syksyllä (260tkm tuolloin mittarissa).
Maksoin 5300€:a (automaattiloota/nahkajakkarat, paineensäädin yms tuulilasi vaihdettu)

Nyt ihmettelen kaasun hintaa viime kesänä tankin sai täyteen noin 18-19 eurolla nyt menee 29-30€ !!

Nätisti motaria ajellen ( 100km/h) pääsee kaasulla 280-300 kilsaa. Heti kun raskaampi kaasujalka niin range 220-250 km kaasulla.
20tkm kokemuksen jälkeen on kiva auto verrattuna Mondeoon ( -01 1.8i)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1128
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #3 : 25.03.2022, 09:56:41 »
Viime kesäkuussa hommattu -06 V70 Bifueli, oli tuotu Ruottista -20 syksyllä (260tkm tuolloin mittarissa).
Maksoin 5300€:a (automaattiloota/nahkajakkarat, paineensäädin yms tuulilasi vaihdettu)

Nyt ihmettelen kaasun hintaa viime kesänä tankin sai täyteen noin 18-19 eurolla nyt menee 29-30€ !!

Nätisti motaria ajellen ( 100km/h) pääsee kaasulla 280-300 kilsaa. Heti kun raskaampi kaasujalka niin range 220-250 km kaasulla.
20tkm kokemuksen jälkeen on kiva auto verrattuna Mondeoon ( -01 1.8i)

Joo, kaasun hinta on tietysti noussut ja samoin öljyn. Tankkasin dieseliä tankin täyteen (noin 1000km ajo) reilut vuosi sitten 70-75 euroa ja eilen meni 122 eur.

Poissa Lungo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #4 : 25.03.2022, 10:41:48 »
Kohta 3v/60tkm takana 2007 V70, ja erittäin tyytyväinen olen autoon. Säästöä tulee, se on selvä (tai no, koskapa autolla voisi sanoa säästävänsä :P). Biokaasun hinta alitti Gasumin asemilla talven aikana maakaasun hinnan, joten varmasti viimeisetkin säästäjät ovat päätyneet ilmastonsuojelijoiksi ;).  Gasumilla biokaasun hinta on noussut viime aikoina rajusti, jäteyhtiöiden asemilla biokaasu on huomattavasti halvempaa. Silti kaasuautoilu on huokeampaa kuin bensalla tai dieselillä ajaminen.

Pari juttua kannattaa huomioida. Nämä kakkoskoppaiset eivät ole mikään tehomyllyjä, n. 140 hepalla kuljetaan ihan siististi, mutta tämä on tehoiltaan vanhanaikainen, koska turbo puuttuu. Varsinkin peräkärrin kanssa tehottomuus tulee esiin, mutta perille on aina päässyt. Ajossa ei bensa><kaasun välillä huomaa mitään eroa. Kolmoskoppaisissa on turbomoottorit, eli ne liikkuu eri tavalla. Niiden kaasupuolen toiminnasta ei ole kokemuksia, sitä kannattaa kysyä tuosta forumin P3-osiosta, jos niistä on kiinnostunut.

Jos auto nykii, niin siinä on jotain vikaa, se on selvä. Ongelmat on kuitenkin korjattavissa, kuten tässä oli askelmoottorissa vuoto, tiivistesarjan vaihdolla nykiminen loppui. Muuten ei ole kaasupuolta tarvinnut huoltaa, mutta toki yli 10 v vanhassa autossa tiivisteet yms tarvitsevat huoltoa, joten sellaiseen kannattaa henkisesti varautua. Jos tulee vikoja, sitten ne korjataan :2funny:

Askemoottorihuollon jälkeen kulutus laski 0,5kg/100km, kun kaasuvuodot loppuivat. Toinen, joka laski kulutusta saman verran oli jarruremontti. Edestä ja takaa löytyi laahaajat, ja niiden korjaus vaikutti luonnollisesti myös kulutukseen.

Kaasuautoille suositellaan lyhyempiä moottoriöljyn ja tulppien vaihtoväliä. Itse olen tehnyt perushuollot 10tkm välein. Tiheämpää vaihtoväliä suositellaan siksi, että kaasu palaisi kuumemmin kuin bensa, jolloin juurikin öljyt ja tulpat joutuvat kovemmalle rasitukselle. Tiedä häntä, tiheämmällä huoltovälillä petaan pidempää moottorin kesto. Nyt mittarissa 300 tkm, en ole löytänyt selkeää keskustelua siitä, kuinka pitkäikäisiä nämä kaasumoottorit ovat.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2022, 10:43:45 kirjoittanut Lungo »
XC40 Recharge

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1128
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #5 : 25.03.2022, 11:56:40 »
Olisin vähän utelias noiden kulujen suhteen, eli jos ajaa normisti tai sanotaanko säästeliäästi, kuinka paljon kaasut maksaa per 1000 km? Mutulla veikkaan, että kolmella tankkauksella pääsee, tarvitaanko lisäksi bensiiniä?`
Öljyjen tiheämpi vaihto ei liene mikään ongelma jos itse pystyy vaihtamaan.

Poissa Lungo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #6 : 25.03.2022, 12:57:54 »
Kaasukulutus on hieman alle 6 kg/100km, ja rahallisesti nyt siis luokkaa 10-11 € / 100 km Gasumilta tankattaessa. Em. jäteyhtiöiden biokaasulla ajettaessa kulut olivat esim. viime viikonloppuna +/- 7€/100km. 

Tankkausasemilla paine vaihtelee, jonka takia tankin täyteen saaminen vaihtelee hieman, ja siksi tämä ei ole ihan niin yksioikoista, kuin nestemäisillä polttoaineilla. Yhdellä tankillisella ajaa vaihtelevasti max 270 km, tämä siis, kun tankkaa ennen kaasun loppumista. Parhaimmillaan olen päässyt 300 km tankillisella ilman bensalle vaihtoa ennen kaasutankkausta, mutta en pidä sitä selkeänä odotusarvona, yleensä tankkaan noin 230-250 km kohdalla. Tämä tarkoittaa luonnollisesti, että tankkauksien suhteen joutuu olemaan hieman suunnitelmallisempi kuin bensalla, koska tankkausasemaverkosto on niin harva.

Bensaa kuluu käynnistyksessä, ja sen jälkeen kun moottori on lämmennyt riittävästi, se vaihtuu automaattisesti kaasulle. Sen jälkeen bensaa kuluu vasta uudessa käynnistyksessä. Bensan kulutusta en ole seurannut, koska tankkaan niin harvoin. Ehkäpä sitäkin voisi seurata, mutta lisäkuluna bensa ei paljoa tee kaasukulujen päälle.

Vertailuna vastaava bensakone jos kuluttaa sen 8-9 l satasella semmoisella rauhallisella ajolla, niin siitä voi laskea kustannuseron. Lisäksi kaasuautosta taitaa joutua maksamaan veroja luokkaa 200€ enemmän kuin bensasta, koska... no, tähän en osaakaan vastata.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2022, 12:59:35 kirjoittanut Lungo »
XC40 Recharge

Poissa Kaasu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #7 : 01.04.2022, 14:29:58 »
Hyviä vinkkejä tuli!

Mitä tulppia suosittelette käytettäväksi?

Kesällä vaihdoin koneesta öljyt, käytin
Motonetin Comma Voltech 0W-30 A5/B5  öljyä —> kone kulutti öljyä aikamoisesti, epäilin jo männänrenkaita/ ohjurikumeja... Toisella öljynvaihto kerralla käytin Mannol 7707 5w-30 moottoriöljyä —-> eipä öljyä ole tarvinnu lisätä. Mondeosta jäi 5.l kannu, sitä löytyy autodocista. Samalla tein RVS-käsittelyn —> mitään vaikutusta en ole huomannut.

Tänne voisi koota vinkkejä  mm öljyistä ja huoltojutuista / tyyppivioista yms.
 Jotta voisi ennakoida tien päälle taikka kotipihaan jäämistä
Eilen Volle jätti käynnistymättä( virrat sytty normaalisti —> startatessa naksuu startti ja virrat hävisi kojelaudasta, tupakansytkään työnnettävällä volttimittarilla tuli 10.8v:a, akun navoista 12.5 volttia yleismittarilla.

Tänään illalla vietetään Vollen kanssa laatuaikaa:kaapelit ja maapiuhat rassataan puhtaaksi+öljynvaihtoo. Kuulemma startin ja starttireleen (103) välinen piuhan startin pään liitin hapettuu tai hinkkautuu rikki.

Missä kohdin sijaitsee bensan suodatin, ettei tarvii kaikkia pohjamuoveja repiä irti?


Poissa Lungo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-fuel käyttökokemukset ja kustannukset
« Vastaus #8 : 02.04.2022, 16:00:52 »
Hyviä vinkkejä tuli!

Mitä tulppia suosittelette käytettäväksi?
Tässä tulpista kommentteja:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PHPSESSID=8124e32gb5m8soacg0259t6em4&topic=98623.msg1061329466#msg1061329466

Mainittakoon, että tuo kilon pudotus, jota kehuin pelkästään tulppien ansioksi, osoittautui ajan myötä kulutuksen tankkausvälien normaalista vaihteluista johtuvaksi, ja oli siis siltä osin ylioptimistinen virhetulkinta. Edelleen käytän Denson iridiumeja.
XC40 Recharge

 

Carcom Oy  Elekma