Syttyi kans "Check engine" valo itsenäisyyspäivänä ja vikakoodina p04d900. Otin EGR:n ja lauhduttimen irti, jo toisen kerran tuon auton kohdalla. Edellisestä kerrasta tasan vuosi ja 35000km. Ei tuota kyllä mielellään näin usein viitsisi availla.
Auto S60 D4 2014. Historia tuon osalta sellainen, että varmaan reilun vuoden ikäisenä meni limp-moodiin ja takuuseen vaihdettiin "joku anturi". 2017 (n.85000km) meni taas ensin limppiin ja hetki siitä hinurin kyydissä Volvolle, kun ei pysynyt enää käynnissä. Tuolloin vaihtoivat EGR:n Volvon piikkiin. Samassa yhteydessä kysyivät että vaihdetaanko myös lauhdutin kun oli kuulemma "puoliksi tukossa". Sanoin että antaa olla vanha siellä, 600€ tuosta osasta tuntui ryöstöltä. Reilu vuosi tuosta (n. 135000km) tuli p04d900 -koodi ekan kerran, ja silloin tosiaan putsasin EGR:n. Lauhduttimenkin mielestäni sain puhtaaksi, se ui seuraavaan päivään asti liuottimet sisuksissaan. Voi olla että se ei täysin auennut kun nyt noinkin pian uudestaan vikaantui. Tällä kerralla värkkäilin tuon kanssa ehkä tarkemmin ja kanavat kyllä tuntui olevan auki, ilma kulki vaivattomasti.
Mutta nyt tämän ketjun innoittamana kävin tarkistamassa tuon imusarjan paineanturin ja olihan melkoisesti noessa. Suihkuttelin tuollaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml tököttiä ja lähti kyllä aika hyvin töhnät pois. Ainetta oli vain vajaa pullo, niin loppui vähän kesken. Ehkä haen lisää huomenna.
Koeajolla tuli ilmeisesti jonkinlainen plasebo efekti, mutta tuntui kuin jostain olisi tullut lisää pirteyttä koneeseen. Vaihteiston D-asennossa tuntui vastaavan kaasuun paljon paremmin. Kyllähän tuo S-asennossa on lähtenyt, mutta vähän olen moittinut tuota D-asentoa nuhaiseksi. Katsotaan nyt kun enemmän ajoa takana, että vieläkö sama tunne

Tuli vaan mieleen, että olisikohan ollut tuo samainen imusarjan paineanturi joka silloin vuoden ikäisenä vaihdettiin. EGR:ssä oli vuoden 2016 leima.
Mutta on tuo kyllä melkoinen sielunvihollisen keksintö koko takaisinkierrätys.